Beelden (1169)

TRANEN TE WENEN

(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

We zijn zomaar in Wenen. Oktober is aan de gang en november kondigt zich aan. Ik reis met een goede vriend die ook nog heel prettig reisgezelschap is. Het zal vijf uur in de middag zijn geweest als we bij het hotel aankomen. Tegenover de ingang bevindt zich een terras. We gaan daar zitten en bestellen wat. Dan zegt mijn reisgenoot: ik ga even naar mijn kamer om een andere broek aan te trekken.
      Ik blijf alleen achter en dan gebeurt het. Uit het niets waait er een melancholische storm in mijn hoofd. Wat zit ik hier te doen. Alle herinneringen die met deze stad te maken hebben. Een nacht met een goede collega op het graf van Mozart. De vele doden die nog wel bij me zijn maar nooit meer iets zeggen. Hoe lang heb ik nog. Voel de behoefte om dit met mijn vriend te bespreken. Maar die vriend is al anderhalf uur weg; voor die broek. Er komt een hond bij me zitten die aanvoelt waarover ik zit te piekeren.
      Na twee uur besluit ik om eens in het hotel te gaan informeren waar mijn vriend blijft. Hij neemt zijn kamertelefoon niet op. Kloppen op de deur brengt ook niets. Enige paniek is in aantocht. Hij moet het hotel verlaten hebben en misschien onwel geworden op een zebrapad. Ik zie al politiebureaus en ziekenhuizen voor me. Nuchter kan men mij niet noemen. Toch verschijnt hij na enige tijd in het straatbeeld. Het blijkt dat hij in het grootste warenhuis van de stad is beland en zijn kooplust heeft laten gaan.
      De melancholie drijft wel weg, maar het vage gevoel in een stad te zijn waar ik verder geen doel heb blijft. Vriend F. merkt dat wel en stelt voor om op de Naschmarkt te gaan eten. De vreetmarkt dus. Ik zie al biersets en schreeuwende mensen voor me. De werkelijkheid is totaal anders. Luxe terrassen, damasten kleedjes op de tafels en een ongelofelijke sfeer. We kiezen een Italiaanse restaurant waar we als gasten worden ontvangen en later een culinair hoogtepunt zullen beleven. De dame die ons bedient is weliswaar Italiaanse maar spreekt vlekkeloos Engels. De dood raakt op de achtergrond, vooral door haar lach.
      De volgende dag bezoeken we een catacombe met daarin wel bijna honderd massieve grafkisten met daarin de stoffelijke resten van de Oostenrijkse vorsten, waaronder Sissi. We treden de dood gewoon tegemoet.

Graftombe Sissi

 

Klik HIER voor alle Photosophieën

 

 


Een speer, een schild, een rad & een vuist



Dit geteisterde vlaggetje kreeg ik in april 1994 in Zuid-Afrika. Dat was op een bijeenkomst van het ANC (African National Congress) in het plaatsje De Aar, ergens halverwege Kaapstad en Johannesburg. Het was een zeer bewogen en emotionele happening. Een paar dagen later zouden de eerste democratische verkiezingen worden gehouden, waarbij Nelson Mandela zijn grote overwinning behaalde. Een paar weken later op 10 mei werd hij tot president gekozen.
      Het ANC werd in 1912 opgericht om een tegenwicht te vormen tegen de blanke overheersers. De vlag werd in 1961 ook geadopteerd door de militaire vleugel van het ANC; Umkhonto we Sizwe, de Speer van de Natie
      Die speer zien we terug in de vlag. Andere symbolen zijn een schild, een rad en een vuist. De kleurbanen hebben eveneens een symbolische betekenis. Zwart is er voor de inheemse bevolking van Zuid-Afrika, groen staat voor het land zelf en goud vertegenwoordigt de minerale en natuurlijke rijkdommen van het land.

Zie ook: Reizen 51, De Aar Zuid Afrika.
      Het vlaggetje wordt onder nummer 45 bijgezet in het museum van het voormalige VPRO-radio programma Ongehoord. Eindredacteur Ton van der Graaf vroeg aan iedere programmamaker die op pad ging  een attribuut mee terug te nemen. Samen met hem heb ik een aantal van die objecten teruggevonden. 

Museum Ongehoord
 

Museum Ongehoord dependance

 

 Overzicht:

Reizen 5: Twaalf verkoopsters & 24 Hoedjes

1. Karakteristieke hoed uit Maseru.Hoofdstad van Lesotho.


Aardrijkskunde 28:
De wereld een kijktoneel

2: Wereldbol uit Pyong Yang.Hoofdstad van Noord-Korea


Beelden 157: Een fysieke navelstreng

3. Telegrafiekabel:Landsend Engeland


Beelden 152: Ingeblikt & bewaard

 
4. De laatste communistenlucht.Blikjes uit het Mementopark te Budapest.


Beelden 155: Overlevingsdrang in Afrika

 
5. Een motor van ijzerdraadjes. Gemaakt in Maputo,hoofdstad van Mozambique.

Reizen 46: Een illegale borstwervel

6. Een olifantenbot.Meegenomen uit Caprivistrip Namibië.

Beelden 160: Fout op fout op fout

7. Een houten bison.Het laatste oerbos van Europa. Meegenomen uit Polen.

Reizen 19: De Walgvogel

8. Een aandoenlijke dodo.Uitgestorven op Mauritius

Beelden 163: De paddestoelen van Albanië
 

9. Albanië-bunker:Curieuze herinnering aan Communistisch gekkenhuis.

Beelden 167:Visitekaartjes

 
10. Visitekaartjes: Meegenomen uit de hele wereld

Beelden 171:Groot feest in Zuid-Sudan

11. Dinkapijp.Gekregen van Dinkavrouw in Zuid-Sudan

Beelden 172: Kuifje; Kuiffie,Tintin & Túfke

12. Rhaeto Romaans.Kuifje in bedreigde taal.Meegenomen uit Zwitserland

Beelden 173Vorstelijke chocolade

13. Liechtensteiner Fürstenhütchen.Meegenomen uit Vaduz, hoofdstad van Liechtenstein

Beelden 174:De Honingboom

14. Honingboom in Kalimantan.Gered van illegale houtkap

Beelden 183: Masker uit Thimphu

15. Bezweringsmasker uit Bhutan.Gekregen in Thimphu, hoofdstad van Bhutan

Beelden 184: Breien op Tristan

16. Gebreide pinguïn uit Tristan da Cunha.Meegenomen van meest geisoleerde bewoonde eiland ter wereld; 

Beelden 185: Een gehandicapt verkopertje

 
17: Gekneusd bordje uit Guyana.Meegenomen uit Georgetown, hoofdstad van Guyana

Beelden 189: India in Bangladesh in India in Bangladesh

18. Klei uit sub-sub enclave.Meegenomen uit Dahala Khagrabari

Beelden 191: Toeristen met geweren

19. IJsbeer met jong.Meegenomen uit Longyearbyen Spitsbergen

Beelden 193; Geluk & vruchtbaarheid

20. Tubeteyka.Meegenomen uit Fergana-vallei Oezbekistan

Beelden 195Las Vegas here I am

21: One dollar token.Hard Rock hotel; Las Vegas

Beelden 202Een mascotte uit Rio de Janeiro

22: Braziliaanse nummerplaat uit 1994

Beelden 208: Agressieve gevechtsdans

23: Tinku hoed uit Sucre, hoofdstad van Bolivia

Beelden 211:
 Schaatsen & mijnenvelden

24: Rockhopper:Falkland Eilanden


Beelden 233
Een feestje in Ramallah

25:Kamelendrijver:Ramallah Palestina


Beelden 261: Uitzending 100 & Uitzending 200

26: Medewerkers Ongehoord


Beelden 337: Gebrek aan alles

27: Bengaalse paraplu.Saidpur Bangladesh

Beelden 338Een Noors knuffelbeest

28: Een aangeklede eland. Hamar Noorwegen

Beelden 352: Een etiket verklaard

29: Stolichnaya wodka.Moskou Rusland

Beelden 361:Heilzaam water in wijnfles

30: Dode Zee water.Ein Bokek Israël

Beelden 367: Inventief & lekker

31: Chocolade Ghraoui.Damascus Syrië

Beelden 378: Knetterwarm & kurkdroog


32: Onderkaak van kameel. Chinguetti Mauretanië

Beelden 391: Mild & zilt

33: Linie aquavit. Trondheim Noorwegen

Beelden 397: Een creatief pakketje

34: Herinnerings Zeepje. Seychellen Indische Oceaan

Beelden 412: Een puja in Bhutan

35: Bel & deksels; Gekregen van Lama Tsultrim in Thimphu


Beelden 422: Vader & grootvader in hout

36: Zimbabweaanse poppen;Gekocht in Hwange


Beelden 428: Gegrilde borst in Brennevin-saus

37: Papegaaiduiker uit Snæfallsnes IJsland


Beelden 443: 'n Voerdrupke

38: Sleedoornjenever uit Voerstreek

Beelden 457: Kogelvrij vest


39: Oorlog in de Krajina

Beelden 468: Geblazen glazen


40: Glas uit Tallinn Estland

Beelden 479; Wajangpoppen uit Java


41: Gekocht op vulkaan Tangkuban Perahu

Beelden 493: Karelië terug, desnoods fles voor fles


42: Oude Finse kaart uit Lappeenranta

Beelden 502: Palestijns optimisme

 
43: Vlag gekregen van PLO-Office 

Beelden 509: Een houten bijl uit Guldrupe

44: Houtsnijwerk uit Gotland 


 

TODO CAMBIA, ALLES VERANDERT

(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije) 

 

Mercedes Sosa
Luister
HIER naar Todo Cambia

 

Ik schreef er al eerder over, alles om je heen verandert.

Maar dat is de halve waarheid. Alles verandert ook nog razendsnel. Eigenlijk kan men beter niet gaan slapen. Zodra je opstaat is iets er niet meer of is er iets waarvan je geen notie hebt wat er mee aan te vangen.
      Ik krijg een brief op zo’n morgen dat het tijd wordt dat ik een DIGID moet aanmaken…Ik weet niet wat dat is en lees de brief drie keer door. Het blijkt dat in de naaste toekomst het contact met de overheid uitsluitend via het internet kan gaan. Naar een gemeentehuis lopen is er niet mee bij.
      Men kan zo’n brief natuurlijk wel negeren en gewoon een gehaktbal nuttigen, maar dat is de kop in het zand steken en blind zijn voor de aanstormende tijd.
       Het zal nu bijna vijfentwintig jaar geleden zijn dat het eerste signaal van het hierboven genoteerde verschijnsel zich voor deed. Al zag ik het toen nog niet als verschijnsel. Pas achteraf krijgt men soms inzicht.
      We werkten in een gebouw met drie verdiepingen. Mijn kamer bevond zich op de derde etage naast de trap. Ik hoorde een vrouw de trap op komen die zich al scheldend naar boven hees. Godverdomme wat nu weer. Godverdomme ALLES VERANDERT. Jezus, dit hou ik niet bij. En daar stond ze plotseling voor me. Op luide toon: OUDE RIJN is verdwenen! Ik ben een uur te laat omdat het verkeersplein Oude Rijn er niet meer is. Ben met een FLYOVER in een buitenwijk van Utrecht terecht gekomen en zie dan maar eens hoe je in Hilversum komt. JEZUSMARIA ALLES VERANDERT.
      We zijn nu dus jaren verder en haar profetische wanhoop is werkelijkheid geworden; scheepswerven nagenoeg verdwenen, natuurgebieden doorsneden door autosnelwegen, lucht in de randstad vaak verpest, Waddenzee bedreigd, postkantoren foetsie, mooie films op de tv in het holst van de nacht, gezongen popmuziek niet te verstaan, agressie in het openbaar vervoer, invalide ouderen niet meer naar een beschermde omgeving maar thuis met behulp van een persoon van een uitzendbureau. En ga zo maar door. Heel Holland bakt, dat wel.

 

Klik HIER voor alle Photosophieën

 

 

 

Kades langs de Wetering

Voorstraten vind je vooral in dorpen en stadjes op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Maar ze zijn er ook in andere provincies.
      De Voorstraat, die vaak van de haven -of de dijk- naar het centrum gaat, is vrijwel altijd de belangrijkste straat. 

De mooiste panden, de beste winkels, het -voormalige- raadhuis en ook een kerk.
      Aan de hand van oude ansichtkaarten en recente foto’s portretteer ik een aantal van die Voorstraten.
      Hoe was het en hoe ziet het er nu uit.

Woubrugge Groene Hart


Dit is -volgens de kaart- de Voorstraat in Woubrugge, een dorp aan het Braassemermeer in het Groene Hart ten oosten van Leiden. Een fiets-en voetgangerspad langs de zogeheten Woudwetering, een kanaal. 
      Het pad heet overigens geen Voorstraat, maar staat bekend als de Comriekade.
Aan de overkant loopt ook een smal pad. Dat is de Van Hemessenkade.


Er is veel veranderd aan de beide kades. Het huis links op de oude foto is afgebroken. Ook de huizen ernaast bestaan niet meer. Alleen het huis rechts op de foto is er nog, zij het dat het opgeknapt is en fel wit geverfd.
      Het viel overigens niet mee om die plek te ontdekken. Maar een meneer op leeftijd, die hier geboren is en er nog steeds woont, weet het zeker.
      Hij weet ook dat de kades vroeger in het spraakgebruik Voorweg en Voorstraat genoemd werden.

Woudwetering

Ik benaderde Jaap Haasbroek, samensteller van het boekje ‘Woubrugge aan de Wetering’ met de vraag waarom die namen veranderd zijn.
      Het antwoord is eenvoudig. Het gebruik van straatnamen werd in Woubrugge pas in 1946 ingevoerd. Tot die tijd werden huizen aangegegven met de wijk (A-H) en een nummer. De kades langs de Wetering hadden in het spraakgebruik inderdaad niet de namen die ze in 1946 kregen.

Dorpskerk

   

Eén van de markantste bouwsels is de Hervormde Dorpskerk uit de zeventiende eeuw. Overal in het plaatsje zie je de kerk, die momenteel gerestaureerd wordt.
      De kerk is ‘toegewijd’ aan Jan de Bakker, die in 1522 pastoor in Jacobswoude werd. Omdat het dorp meeging met de Reformatie werd hij vier jaar later veroordeeld tot de brandstapel. 

Gereformeerde kerk

Het is behoorlijk gelovig in Woubrugge, want aan de overkant (midden) is de gereformeerde kerk.  

Oude Raadhuis

Woubrugge was t/m 1990 een zelfstandige gemeente. Tegenwoordig is het onderdeel van Jacobswoude.
      Het oude raadhuis is nu restaurant Disgenoten. Met een terras aan het water. Er is onder meer eendenborstfilet met pompoen.


Bedrijvigheid


Er was altijd veel bedrijvigheid aan de Woudwetering. Jaap Haasbroek schrijft:
Woubrugge, ontstaan in de tweede helft van de 16e eeuw, bestond uit bebouwing aan beide kanten van de Woudwetering. De (binnen-)vaart-route van de Zeeuwse wateren naar de Zuiderzee kwam door de Wetering, dit als gevolg van de verplichting om bij gebruik van die route tol te betalen in Gouda en Haarlem. Door de ligging vlak bij de Braassemer- en Haarlemmermeer was de Wetering een geschikte plaats om goed weer / wind af te wachten voor de oversteek van deze meren. Een goede gelegenheid om reparaties aan het schip te doen en/of "boodschappen". Daardoor ontwikkelde het dorp zich aan beide zijden van de Wetering met scheepswerven en handel, allen georiënteerd op het water. Langs beide zijden van de Wetering is in de loop der jaren een pad ontstaan (oorspronkelijk bestaande uit bruggetjes tussen de percelen)’.

Turfsteker

Dit beeld van een turfsteker staat op de Woubrugsebrug over de Wetering. Een verwijzing naar het uitvenen van de polders in de omgevng in de 18e en 19e eeuw.
 

      Gemaakt door Marijke de Waard-Clay. 

En.... als u toch in Woubrugge bent ga dan ook even naar het Museum van Hemessen.

Meer Voorstraten

1: Stad aan 't Haringvliet Goeree-Overflakkee 
2: Den Bommel Goeree-Overflakkee
3: Wissenkerke Noord-Beveland
4: Dirksland; Goeree-Overflakkee
5: Noordwijk Zuid-Holland
6: Asperen Gelderland
7: Piershil Hoeksche Waard 
8: Middelharnis Goeree-Overflakkee
9: Colijnsplaat Noord-Beveland 
10: Oud-Beijerland Hoeksche Waard
11: Beesd Betuwe 
12: Kortgene Noord-Beveland
13: Maassluis Zuid-Holland 
14: Dordrecht Zuid-Holland 
15: 's Gravendeel Hoeksche Waard 
16: Brielle Voorne-Putten 
17: Sommelsdijk Goeree-Overflakkee 
18: Lekkerkerk Krimpenerwaard 
19: Sint-Annaland Tholen 
20: Kollum Friesland 
21: Stavenisse Tholen 
22: Dinteloord West-Brabant 
23: Oude Tonge Goeree-Overflakkee 
24: Nieuw-Beijerland Hoeksche Waard 
25: Velsen-Zuid Noord-Holland 
26: Wijk aan Zee Noord-Holland 
27: Egmond aan Zee Noord-Holland
28: Fijnaart West-Brabant
29: Sint Philipsland Zeeland
30: Melissant Goeree-Overflakkee
31: Mijnsheerenland Hoeksche Waard
32: Buren Gelderland
33: Stavoren Friesland
34: Ameide Alblasserwaard
35: Vianen Utrecht
36: Ammerzoden Bommelerwaard
37: Princenhage West-Brabant
38: Klundert West-Brabant
39: Katwijk aan Zee Zuid-Holland
40: Ooltgensplaat Goeree Overflakkee
41: Oud-Vossemeer Tholen
42: Zuid-Beijerland Hoeksche Waard
43: Willemstad West-Brabant
44: Nieuw-Vossemeer West-Brabant
45: Heukelum Tielerwaard
46: Klaaswaal Hoeksche Waard
47: Rilland Zuid-Beveland
48: Numansdorp Hoeksche Waard
49: Oostvoorne Voorne-Putten

50: Poeldijk Westland
51: Groot Ammers Alblasserwaard
52: Hardenberg Overijssel
53: Stellendam Goeree-Overflakkee
54: Maurik Betuwe
55. Kockengen Utrecht
56: Yerseke Zuid-Beveland 
57: Zuid-Beijerland (2) Hoeksche Waard
58: Voorschoten Zuid-Holland
59: Woudenberg Utrecht
60: Almkerk Land van Altena
61: Velddriel Bommelerwaard
62: Harlingen Friesland
63: Makkum Friesland

64: Tzummarum Friesland
65: Franeker Friesland

66: Bergambacht Krimpenerwaard 
67: Woerden Utrecht 
68: Nieuwe-Tonge Goeree-Overflakkee

Voorstraten die niet meer bestaan:

12: Kortgene Noord-Beveland
12A: Kats Noord-Beveland

25: Velsen-Zuid Noord-Holland
37: Princenhage West-Brabant
47: Rilland Zuid-Beveland
49: Oostvoorne Voorne-Putten
54: Maurik Betuwe
64: Tzummarum Friesland


Voorstraten die nooit bestonden:

13: Maassluis Zuid-Holland
31: Mijnsheerenland Hoeksche Waard
42: Zuid-Beijerland Hoeksche Waard
56: Yerseke Zuid-Beveland
69: Woubrugge Groene Hart 

 

 

TREINEN

 (Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

Aan de directie van de Nederlandse Spoorwegen

Ik wend me op deze manier tot U omdat een paar telefoongesprekken met Uw klantenservice onbevredigend verliepen. Maar eerst even een paar stappen in de tijd terug. Heb jaren met Uw bedrijf gereisd op een toen nog verkrijgbare ov-jaarkaart. Dat was ongeveer vijftien tot twintig jaar geleden. Reismoeilijkheden als ernstige vertragingen waren er nauwelijks en Uw klant was zeer tevreden. Toen kwam er de klad bij jullie in. Uitgevallen treinen, overvolle treinen en de beruchte zin NS ZET BUSSEN IN…
      Ik denk dat dit alles te maken heeft gehad met de opsplitsing van NS in Pro rail en het treinbedrijf. En mooi voorbeeld van jullie achteloze manier van doen is de opdracht die werd gegeven aan de stoptreinmachinisten op het traject Amersfoort-Amsterdam om het station Hilversum bij vertraging gewoon over te slaan. Je zal daar toch moeten zijn!
      Inmiddels zijn we jaren verder en de aftakeling zet gestaag door. Wachtkamers zijn verdwenen en die er nog zijn, werden omgetoverd tot een soort fastfoodfabriek. Een abonnement afsluiten bij een loket gaat niet meer. Nee alles moet maar via een website op het internet. En als je geen internet hebt moet iemand anders het maar voor je doen.
     

      Nu de reden waarom ik me gisteren tot Uw klantenservice gewend heb. Ik woon al jaren in het buitenland en heb voor bezoeken aan Nederland een voordeelurenabonnement. Dat abonnement staat inmiddels op de OV-chipkaart. Maar alle correspondentie over dit abonnement moet lopen via een contactpersoon in Nederland. Brieven sturen naar het buitenland doen jullie niet. Die contactpersoon stuurde mij Uw brief. De brief vermeldde dat mijn abonnement ergens in november weer voor een jaar automatisch verlengd zou worden en of ik via het internet wilde opgeven of ik gratis reisdagen wilde hebben. Ik vind dit een schandalige manier om met klanten om te gaan. De wachttijd bij de klantenservice was redelijk kort maar de sfeer was er niet. Men praat met een werkstudent en niet met iemand die hart voor zijn bedrijf heeft. Helemaal anders gaat het bij Apple in Amsterdam bijvoorbeeld, moet U maar eens proberen. Ik zegde mijn abonnement op en routinematig volgde de vraag naar de reden van deze opzegging. Ik gaf de reden: Ik ben NS zat. Hij noteerde dat en vroeg verder niets.
      Ik zal echt niet de enige zijn die in het buitenland woont. Moeten al die mensen contactpersonen in Nederland hebben? En wat moeten de buitenlanders die in Nederland een tijd verblijven als ze met NS gaan reizen? Naar die onmogelijke automaten? Want loketten doen bijna niets meer voor je.

Wilt U eigenlijk nog wel klanten….??

 

Klik HIER voor alle Photosophieën

 

Subcategorieën