TREINEN

 (Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

Aan de directie van de Nederlandse Spoorwegen

Ik wend me op deze manier tot U omdat een paar telefoongesprekken met Uw klantenservice onbevredigend verliepen. Maar eerst even een paar stappen in de tijd terug. Heb jaren met Uw bedrijf gereisd op een toen nog verkrijgbare ov-jaarkaart. Dat was ongeveer vijftien tot twintig jaar geleden. Reismoeilijkheden als ernstige vertragingen waren er nauwelijks en Uw klant was zeer tevreden. Toen kwam er de klad bij jullie in. Uitgevallen treinen, overvolle treinen en de beruchte zin NS ZET BUSSEN IN…
      Ik denk dat dit alles te maken heeft gehad met de opsplitsing van NS in Pro rail en het treinbedrijf. En mooi voorbeeld van jullie achteloze manier van doen is de opdracht die werd gegeven aan de stoptreinmachinisten op het traject Amersfoort-Amsterdam om het station Hilversum bij vertraging gewoon over te slaan. Je zal daar toch moeten zijn!
      Inmiddels zijn we jaren verder en de aftakeling zet gestaag door. Wachtkamers zijn verdwenen en die er nog zijn, werden omgetoverd tot een soort fastfoodfabriek. Een abonnement afsluiten bij een loket gaat niet meer. Nee alles moet maar via een website op het internet. En als je geen internet hebt moet iemand anders het maar voor je doen.
     

      Nu de reden waarom ik me gisteren tot Uw klantenservice gewend heb. Ik woon al jaren in het buitenland en heb voor bezoeken aan Nederland een voordeelurenabonnement. Dat abonnement staat inmiddels op de OV-chipkaart. Maar alle correspondentie over dit abonnement moet lopen via een contactpersoon in Nederland. Brieven sturen naar het buitenland doen jullie niet. Die contactpersoon stuurde mij Uw brief. De brief vermeldde dat mijn abonnement ergens in november weer voor een jaar automatisch verlengd zou worden en of ik via het internet wilde opgeven of ik gratis reisdagen wilde hebben. Ik vind dit een schandalige manier om met klanten om te gaan. De wachttijd bij de klantenservice was redelijk kort maar de sfeer was er niet. Men praat met een werkstudent en niet met iemand die hart voor zijn bedrijf heeft. Helemaal anders gaat het bij Apple in Amsterdam bijvoorbeeld, moet U maar eens proberen. Ik zegde mijn abonnement op en routinematig volgde de vraag naar de reden van deze opzegging. Ik gaf de reden: Ik ben NS zat. Hij noteerde dat en vroeg verder niets.
      Ik zal echt niet de enige zijn die in het buitenland woont. Moeten al die mensen contactpersonen in Nederland hebben? En wat moeten de buitenlanders die in Nederland een tijd verblijven als ze met NS gaan reizen? Naar die onmogelijke automaten? Want loketten doen bijna niets meer voor je.

Wilt U eigenlijk nog wel klanten….??

 

Klik HIER voor alle Photosophieën