Algemeen (390)

Kasseien, regen & forse wind

Dit zijn de kasseien van Gruson. De eerste strook, die de renners woensdag in de Tour tegenkomen. In totaal moeten ze in deze etappe van Ieper in de Vlaamse Westhoek naar het Franse Arenberg 15.5 kilometer kasseienstroken overleven. En dat wordt extra moeilijk, omdat er forse regenbuien en felle wind worden verwacht. De kasseien worden zeer glad en dus gevaarlijk.
      Het zal ook dringen worden, want veel renners zullen proberen zich in het peloton naar voren te wringen om in de voorhoede aan de stroken te beginnen. Er zullen waarschijnlijk veel valpartijen zijn.
      Sommige stroken zijn bekend uit de voorjaarsklassieker Parijs-Roubaix. Direct naast Gruson ligt het Carrefour de l’Arbre, dat gelukkig voor de renners niet in deze etappe is opgenomen.
De kasseien liggen daar niet alleen schots en scheef, maar ook nog uit elkaar.
      Zie foto hieronder die ik drie jaar geleden maakte.


Iets beter liggen de kasseien op de één na laatste strook van Wandignies-Hamage naar Hornaing. Maar die is weer ongekend lang. (3700 meter). Hier gaat waarschijnlijk de beslissing vallen, want de strook ligt 15 kilometer voor de meet.
      Het zou wel weer eens leuk zijn als een Nederlander deze etappe gaat winnen.
Er zijn een paar kanshebbers. Niki Terpstra bijvoorbeeld, die dit jaar Parijs-Roubaix won. De Nederlandse kampioen Sebas Langeveld beheerst dit vak ook goed net als Lars Boom.

 

 

 

Een opsteker uit Bangladesh

Hi Henk,
Greetings!!!
It is long time we have no communication though I often remember you. Anyway how are you? Hope you and your whole nation is cheering the victory of your national football team in the world cup. I think there is no doubt that your victory removes the slumber of Argentina. I am also fan of your team and hope this cup will be yours.
Take care,
Shahid

Deze onverwachte opsteker voor de komende wedstrijd tegen Argentinië ontving mijn vriend Henk Weltevreden uit Bangladesh. Twaalf jaar geleden waren wij samen in de grensstreek met India in het noorden van dit land (Reizen 30). Wij ontmoetten toen in het stadje Saidpur Shahidul Islam, een jonge ondernemer.
      Hij nodigde ons uit om bij hem thuis te komen eten. Dat werd een bijzonder evenement. Hij en een vriend hadden zich zeer uitgesloofd om een typische Bangladeshi maaltijd te maken. Wij moesten aan tafel plaatsnemen en zij stonden strak in de houding achter ons. Even leken de oude koloniale verhoudingen weer teruggekeerd.
      Henk wisselde adressen uit, maar hoorde nooit meer iets. Tot gisteren. Een mail van Shahid waarin hij hoopt dat wij wereldkampioen worden. Notabene uit een land waar cricket bijvoorbeeld veel meer aanhangers heeft dan voetbal.

 

 

 

Een dubbel tarief

Je kunt makkelijk in één dag door Oostenrijk rijden. Ook van zuidoost naar noordwest.
      Bijvoorbeeld van Maribor in Slovenië via Graz en Linz naar Passau in Duitsland..
      Je hebt dan een vignet nodig. Niet voor één dag, want dat kan helemaal niet. Je moet voor € 11.45 een vignet kopen voor minimaal tien dagen. Dat is een beetje raar.
      Nog vreemder is het dat je op dit traject nog eens extra tol moet betalen.
Het eerste stuk kost je € 8.-- en het tweede deel nog eens € 5.--
      Bij de rusthaven Rottenmann-Nord wordt dat allemaal op een bord aangegeven.

 

Je krijgt er wel een mooi uitzicht voor.

 

 

 


Een kapotte voorruit

De weg van Szigetvar naar Vásárosbéc in het zuidwesten van Hongarije is niet zo best. De laatste paar kilometer gaan over een zand-en stenenpad vol kuilen, drempels en verzakkingen, door plassen en gaten. Hoewel twee auto’s elkaar nauwelijks kunnen passeren raast de plaatselijke bevolking met onvoorstelbare snelheden over dit pad.
      Dat doet niet alleen veel stof opwaaien; het zorgt ook voor steenslag. Gevolg: Een barst in de voorruit van mijn Citroen XM. Zo’n vijftien centimeter.

Je kunt dan twee dingen doen. Ter plaatse proberen een reparatie te laten verrichten of wachten tot je weer thuis bent. Ik koos voor ’t laatste, maar moest de weg toen nog een aantal malen rijden.
      Gevolg: de barst werd steeds groter. Bij vertrek een halve meter; bij thuikomst over de hele breedte van mijn ruit. Ik haalde Nederland en nam contact op met Autotaalglas. Al de volgende dag kon ik terecht bij het dichtstbijzijnde filiaal op een industrieterrein in Hoogvliet.

Ik kwam daar ‘s middags om één uur en werd geholpen door Stefan. Een zeer energieke man met getatoeëerde armen. Hij was vrij klein, had weinig haar en een gedrongen postuur. Precies Wesley Sneijder. Dat vond hijzelf trouwens ook. Maar ‘die tuinkabouter’ stond wel terecht in de basis van het Nederlands elftal. Dat vonden wij allebei.


Stefan was een vakman. Een soort tovenaar. Dat was vanaf het eerste begin duidelijk.
      Ook was duidelijk dat de voorruit vervangen van een Citroen XM (1997) meer dan een routineklusje was. De grote ruit was er nog op een ouderwetse manier in gelijmd en de lijst moest behouden blijven, want die was niet voorradig. 



Er werd gesneden, geslepen, gezaagd, geboord, geduwd en getrokken. Toen om twee uur een volgende klant kwam voor een nieuwe ruit, was de mijne er nog steeds niet uit. Vanaf dat moment ging Stefan in looppas van de ene naar de andere auto, beantwoordde telefoontjes, rookte shagjes en maakte geintjes met andere automobilisten die sterretjes in hun voorruit hadden.
      Om drie uur kwam een volgende klant voor een nieuwe ruit, zodat Stefan vanaf dat moment zijn aandacht op drie auto’s moest richten. Hij werd er geen moment zenuwachtig van. En ach die Wesley Sneijder zou het wel goed doen op het wereldkampioenschap. Maar hij moest ook niet al te goed worden, want Stefan was getrouwd met een Braziliaanse. En ja: ook bij dat voetbal moest hij zijn aandacht op twee teams tegelijk richten. Hij sprak trouwens behoorlijk goed Portugees. Zei hij.
      Ik geloofde hem onmiddellijk.

        

Nog voor vijf uur zat mijn nieuwe voorruit erin. Ik hoefde maar de helft van mijn eigen risico af te dragen. En alle vignetten die ik de afgelopen maand op mijn voorruit had geplakt -Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Oostenrijk (2x) en Zwitserland- was ik ook kwijt.

 

Subcategorieën