Een beetje humbug wel!


De opmaat

Ik kreeg bericht van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen).
Een fragment:   

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw gezondheidsverklaring beoordeeld. En een besluit genomen. Voor de inhoud van dit besluit kunt u naar Mijn CBR.

Toen ik mijn CBR-account opende bleek dat mijn rijbewijs verlengd kon worden en dat ik naar mijn gemeente kon gaan om dat aan te vragen.
     
Sinds 1 januari woon ik in de nieuw gevormde gemeente Hoeksche Waard, dat nog geen centraal gemeentehuis heeft, maar diverse steunpunten die op wisselende tijden geopend zijn.
      Je moet tevoren een afspraak maken. In mijn geval kwam ik terecht in een woonzorgcentrum te Piershil, waar een paar ontvangsttafeltjes van de gemeente op de gang waren gezet.
     
Een vriendelijke mevrouw noteerde het één en ander en zei dat het ongeveer een week zou duren.
Na afloop werd ik door een andere medewerker benaderd of ik een paar vragen wilde beantwoorden.
     Over de ontvangst en de privacy en nog zo wat.

De procedure

Vroeger ging je zo’n rijbewijs zelf afhalen, maar dat bleek niet de bedoeling/ De gemeente had een overeenkomst gesloten met een bedrijf -laten we het XYZ noemen- dat het thuis zou bezorgen.

Een dag later kreeg ik een mail met -onder meer- deze inhoud:  

Beste R. van den Boogaard,

Wij hebben de aanvraag voor de bezorging van uw document(en) ontvangen.
Zodra wij uw documenten hebben ontvangen sturen wij u een mail voor het maken van een bezorgafspraak.

Weer een dag later een SMS zonder aanhef::

Uw aangevraagde document  is gereed. Ga voor bezorgen en maken van een afspraak naar de volgende link.

En tevens een mail:

Beste R. van den Boogaard,

Wij maken graag een afspraak met u in opdracht van de gemeente Hoeksche Waard.

U kunt uw afspraak inplannen via Mijn Afspraak, waarna u ter bevestiging een e-mail ontvangt.
Lees op Mijn Afspraak ook de belangrijke informatie voor een succesvolle afhandeling.

 

Hoe weet u dat u de bovenstaande link kunt vertrouwen?

1. Op mijnafspraak.nl staat bij 'vragen' hoe u een e-mail van XYZ herkent.
2. Liever geen link gebruiken? Typ dan op mijnafspraak.nl direct uw ordernummer en wachtwoord in.


De afspraak

Ik maakte een afspraak en kreeg de volgende mail ter bevestiging:

Beste R. van den Boogaard,

Wij komen op 18 december 2019 bij u langs tussen 08:30 en 13:00 uur. .

Op de afspraakdatum ziet u vanaf 07:30 uur op Mijn Afspraak in welk tijdvenster de medewerker bij u langskomt en hoe hij/zij eruit ziet.

Lees op Mijn Afspraak ook de belangrijke informatie voor een succesvolle afhandeling.

Op de dag van de afspraak kreeg ik voor de verandering weer een SMS:

Wij komen vandaag langs tussen 11.00 en 13.00 uur. Bekijk wie er langs komt op deze link:

Ook werd een code doorgegeven, waarmee ik kon controleren of de persoon degene was voor wie hij of zij zich uitgaf.

En opnieuw een mail:

Beste R. van den Boogaard,

U kunt nu op Mijn Afspraak de geschatte aankomsttijd volgen.

Hier vindt u ook belangrijke informatie voor een succesvolle afhandeling.

 

De uitvoering

De medewerker verscheen keurig op tijd. In een ‘’neutrale’’ auto. Hij had een scanner bij zich, die hij kon gebruiken om te controleren of ik werkelijk R van den Boogaard was. Hij liet een verzegelde envelop zien, waarin het nieuwe rijbewijs zat. Hij pakte een tang en knipte een gat in mijn oude rijbewijs. Maakte daar een foto van en belde met de gemeente om die foto door te geven.

Twee uur later volgde een mail van XYZ met een aantal enquêtevragen. Wat ik allemaal van ‘’onze dienstverlening’’ gevonden had. En of ik cijfertjes wilde geven. Dat ging erg ver. Tot en met de vraag of de medewerker er netjes uitzag.


De afloop

Een dag erna volgde een laatste mail:

Beste R. van den Boogaard,

Wij hebben uw oude rijbewijs zojuist vernietigd. Hiermee is uw aanvraag voor een nieuw rijbewijs definitief afgerond.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat dit een tikkeltje efficiënter en goedkoper kan.
       Gewoon zelf even ophalen bijvoorbeeld.

En zeg nou niet, dat dit een uitstekende service is voor hulpbehoevenden en anderszins gedepriveerden, want die krijgen geen verlenging van hun rijbewijs.