Reizen (318)

 

Voorjaar 2002

Melancholie in Sprookjesland

Ik ben vijf keer in Finland geweest. Altijd met de auto op de boot. Van Kiel naar Hanko, van Travemünde naar Helsinki, van Grisslehamn Zweden naar de Ǻland eilanden, van Stockholm naar de oude hoofdstad Turku en van Tallinn in Estland naar Helsinki. Vooral die laatste tocht was bijzonder. Het was maandagochtend. Aan boord heel veel Finse mannen, die een weekendje hadden gestapt in Tallinn. Het was nog voordat Estland lid was van de E.U.
      De wodka daar is even goed als de Finse, maar tienmaal zo goedkoop. Zij logeerden in het behoorlijk verloederde hotel Viru. Daar waren voldoende hoeren. Het hotel had de bijnaam Virus.
 
    

Aan dek van het schip en in de lounge hingen de doodvermoeide en nog half dronken mannen op stoelen en banken. Een enkeling was alweer aan het drinken en soms gingen ze meezingen met de muziek die aan boord van het schip werd gedraaid. Dat was een beetje eentonig, want er werden gedurende de overtocht van zo’n drie uur alleen maar Finse Tango’s gedraaid. Maar de mannen en trouwens ook de weinige Finse vrouwen aan boord vonden het prachtig. Hier en daar werd zelfs een dansje gemaakt. 

      De Tango is namelijk bijzonder populair in dat land. Er zijn beroemde componisten en vertolkers, er zijn Tango-Festivals en in cafe’s en restaurants hoor je het ook veel. Regelmatig gaan de mensen dansen en dan zie je werkelijk dat het al een lange traditie heeft. Ik heb ’t vaak aan Finnen gevraagd en die komen dan met verklaringen over de landsaard, de melancholie, de depressies, het hoge percentage zelfmoord, het barre klimaat (Er bestaan 35 woorden voor het verschijnsel sneeuw) , de donkere winters, de drankzucht en de ziel die gevoed moet worden met die nostalgische klanken.

      De tango in Finland kwam in 1910 rechtstreeks uit Argentinië. En het sloeg onmiddellijk aan. De beroemdste Finse tango is Satumaa (Sprookjesland) , gecomponeerd door Unta Mononen.

---Luister HIER naar Satumaa, uitgevoerd door ’t Saana ensemble.     

---En kijk eens naar dit prachtige filmpje van een Fins stel dat in de stromende regen een tango danst alsof het een wals is.

---En kijk eens HIER. De flashmob speelt zich af in een groot busstation te Helsinki. Een man zet een draagbare radio op de grond en laat de Tango horen.
      Hij gaat dansen met een partner en spoedig volgen veel meer mensen. Daar gaan ze die stugge Finnen. 

---En hoe het echt moet zien we HIER tijdens de Eurovision Dance Contest

   


 


 
Een eiland als hoofdstad


(Door Rolf Weijburg)

Alles in de Malediven, het op acht na kleinste land ter wereld, is een eiland.
      De hoofdstad is een eiland. De buitenwijk is het eiland er naast. Het dorp is een eiland verderop. Maar ook het vliegveld, de elektriciteitscentrale, de vuilnisbelt, de fabriek en natuurlijk de vele resort-hotels, ze hebben allemaal hun eigen eiland.
 
Brug    

Sinds september 2018 ligt er een fraaie, ruim twee kilometer lange en grotendeels met Chinees geld gefinancierde brug tussen Hulhule, het vliegveld-eiland en hoofdstad-eiland Male’: de Chinese-Maldives Friendship Bridge, handig “vermaledieft” tot Sinamale’-bridge


Ferry

Maar in 2011, moesten we vanuit het vliegveld nog overstappen op één van de talloze ferrybootjes die bijna 24 uur per dag tussen het vliegveld en de hoofdstad heen en weer pendelden.  Ze lagen afgemeerd aan een kade aan de westkant van Hulhule, beschermd door een aantal lange zeeweringen. Net als een busstation, ingedeeld naar gelang de bestemmingen.


Verbod

De meeste toeristen uit het British Airways vliegtuig waren overgestapt op watervliegtuigjes die zoemend als grote insecten af en aan vlogen van en naar verre resort-eilanden, of op luxe speedboten die naar de dichterbij gelegen resort-eilanden koers zetten, grote witte schuimslierten achter zich aantrekkend.
  
   

In het land gold nog het verbod om, als buitenlander, op één van de bewoonde eilanden te verblijven. Male’ en de eilanden van ’s lands zuidelijkste atol, Addu, waren uitzonderingen op die regel en je had als toerist dus de keuze om op een resort-eiland te verblijven of naar Male’ of Addu te gaan.
      Het idee om voor exorbitant hoge prijzen dagen lang samen met 100 toeristen vast te zitten op een eilandje waar je in een half uur omheen loopt, trok ons niet erg aan dus we kozen voor Male’ en zouden later ook Addu Atol aandoen.

Ships

Vanaf de ferryboot zagen we de grote zeeschepen voor anker wachtend op het moment dat ze konden worden gelost.
      Dat gebeurde soms door middel van kleine scheepjes die de lading op zee overhevelden.


Ring

De ring van havens die om het eiland heen ligt zijn voor de ferryboten, de lokale houten vissers- en vrachtscheepjes, de traditionele dhoni’s en de speedboten van de resorthotels. Alleen aan de westkant ligt een kleine containerterminal waar aan de enkele kade plek is voor één zeeschip tegelijk.
      De oversteek duurde maar een klein half uurtje. We voeren tussen twee lichtbakens op de zeeweringen door de ferryhaven in, namen gas terug en kwamen schurend tussen andere afgemeerde bootjes door met de boeg tegen de kade tot stilstand.


Relax Hotel

We checkten in in het Relax Hotel, net als de paar andere hotels in Male’ een eenvoudig hotel waar meer Maledivische, Indische en Arabische gasten logeerden dan westerlingen. We hadden een kamer met balkon waarvandaan je een fantastisch uitzicht had over het drukke vaarwater tussen hier en Hulhule en je de ferrybootjes de hele dag heen en weer zag varen.


Tetrapots

Male’ is met zijn amper twee vierkante kilometer één van de grootste eilanden van de Malediven.
      Net als alle andere Maledivische eilanden steekt ook Male’ hooguit twee meter boven de zeespiegel uit en om het eiland tegen hoge golven te beschermen zijn er duizenden tetrapods, vierpotige betonblokken, tegen de zeeweringen gestort.
      De bewoners zijn daar zo dankbaar voor, dat er een Tetrapod Monument is opgericht.


Mini-Manhttan

Maar Male’ wordt niet alleen door de zee bedreigd. Ook van binnenuit dreigt gevaar: Male’ barst uit zijn voegen. Met bijna 140.000 inwoners (één derde van de totale bevolking van de Malediven) is het niet alleen één van de dichtstbevolkte steden maar ook het op 7 na dichtstbevolkte eiland ter wereld.
      Overbevolkt dus. Het eiland is daardoor helemaal volgebouwd, de huizen vallen er bij wijze van spreken bijna van af. Omdat de bevolking blijft toenemen, groeien de huizen nu de lucht in en is Male’ aardig op weg om een soort mini-Manhattan te worden.
      Misschien als een wat cynische benadering van de werkelijkheid vertelt men er graag het verhaal dat in Male’ de meeste families zó klein behuisd zijn dat er te weinig ruimte is om iedereen op hetzelfde moment te laten slapen. Slapen moet in ploegendienst gebeuren en daarom lopen er in Male’ vierentwintig uur per dag mensen op straat.


Moderniteit

Dat is natuurlijk niet altijd zo geweest. In het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw was Male’ nog een slaperig laagbouwstadje  onder de palmbomen. Er stond een paleis van de sultan en het stadje was ommuurd en voorzien van bastions en enkele fraaie poorten. In 1968, toen het sultanaat werd afgeschaft en de Malediven een republiek werden, beval de  nieuwe President Ibrahim Nasir om een grote stap richting moderniteit te zetten en alles wat herinnerde aan dat ouderwetse sultanaat te verwoesten.
      De muren werden afgebroken, de poorten verdwenen, het paleis werd onttakeld en Male’ verloor een groot deel van zijn cultureel erfgoed. Tegenwoordig is er dan ook, op de oude Vrijdag Moskee met haar typische toren-minaret en enkele oude huizen na, nog maar weinig over dat aan vroeger herinnert.


Scooters

Ervoor in de plaats is een drukke moderne stad gekomen, met smalle straatjes tussen als maar hoger wordende gebouwen. Er zijn betrekkelijk weinig personenauto’s, maar iedereen heeft een scooter en die moeten ook allemaal geparkeerd worden, waardoor alle straten aan één kant vol staan met geparkeerde scooters, nauwelijks ruimte overlatend voor het langsrijdende verkeer.


Overal scooters


 

Rolf Weijburg's
 A
tlas van de 25 kleinste landen in de wereld

KliHIER voor alle afleveringen

 

 

 

 

De 25 kleinste landen in de wereld

 

 
   Rolf Weijburg is een Utrechts kunstenaar en maker van atlassen. Al jarenlang is hij bezig met het vervaardigen van een atlas van de 25 kleinste landen in de wereld.

    Hij doet impressies op, schetst en fotografeert en maakt later in zijn atelier voor die atlas etsen. 

   Hij heeft inmiddels al die landen bezocht. 

   
      Het zijn 
van minst klein naar kleinst: (Nederland: 41.543 vierkante km)

 

São Tomé e Príncipe (1.001 vierkante kilometer), Kiribati, Bahrein, Dominica, Tonga, Singapore, Micronesië, Sint Lucia, Andorra, Palau, Seychellen, Antigua & Barbuda, Barbados, St. Vincent & de Grenadines, Grenada, Malta, Malediven, St. Kitts & Nevis, Marshall eilanden, Liechtenstein, San Marino, Tuvalu, Nauru, Monaco en Vaticaanstad (0.44 vierkante kilometer).


Reizen, afzien, ontdekken en improviseren

Hij stuurt mij met grote regelmaat reisverslagen, foto's, schetsen en andere parafernalia van zijn vorderingen.
      Noem het voorpublicaties.
Tot nu toe zijn verschenen:

Nauru 

1: Nauru; Rampeneiland 


Kiribati

2: Kiribati, 33 eilandjes in de Stille Zuidzee
3: Abaiang en Abemama
4: Transport
5: Banaba


Tuvalu

6: Een vliegveld/dorpsplein op Tuvalu
7: Mulitefala
8: Postzegels & een Internet-extensie
9: Vertrek uit Tuvalu


Tonga

10: Tonga, het laatste Polynesische koninkrijk
11: Tongatapu; ''Gezegend eiland''
12: Het religieuze leven
13: Van Lifuka naar Uoleva
14: Opmerkelijke kleding
15: Een kluwen dichtbegroeide eilanden
16: De eenzame eilanden
17: De mysterieuze Minerva Republiek


Palau

18: 't Eilandenrijk Palau
19: Babeldaob
20: Rock Islands
21: Peleliu Island
22: De slag om Peleliu 
23: Exorbitante schoonheid 


Dominica

24: Van Barbados naar Dominica (Cariben) 
25: Dominica Cariben 
26: Cruise-avonturen 
27: Een dagje toeren 
28: National trail


Saint Kitts & Nevis

29: Saint Kitts & Nevis Cariben 
30: Saint Kitts, Nevis & Anguilla 
31: Nevis 
32: The Narrows 
33: Basseterre 
79: Grijnzen in Basseterre


Antigua & Barbuda

34: Via Sint Eustatius naar Barbuda Cariben 
35: Barbuda 
36: Codrington
37: Redonda
38: Micro-Naties her en der 
39: Antigua 
40: Van Antigua naar Guadeloupe 
 
Seychellen

41: Seychellen (Indische Oceaan) 
42: Praslin Island
43: Mahé eiland 
44: De rumoerige Seychellen 
45: Van Praslin eiland naar La Digue 
46: De Lost Corner
47: The Outlying Islands 
 
Malta

48: Op naar Malta (Middellandse Zee) 
49: Malta 
50: De Orde van Malta
51: Valletta, hoofdstad van Malta 
52: Gozo
 
Liechtenstein

53: De eerste Liechtensteiner 
54: Prinsdom Liechtenstein 
55: ''Von und zu Liechtenstein" 
56: Belastingparadijs Liechtenstein 
57: ''Welcome to Liechtenstein'' 
58: Toeristisch Liechtenstein 


Saint Vincent & The Grenadines

59: Saint Vincent & The Grenadines 
60: De economie 
61: Wallilabou
62: Saint Vincent Cariben 
63: Kingstown Saint Vincent 
64: Bequia,
65: Mustique 
66: Canouan 
67: Union Island


Grenada

68: Grenada Cariben 
69: Grenada Cariben II 
70: Couleur Locale
71: Saint George's 
72: Grand Étang  
73: Grenada & zijn nootmuskaat
74: Carriacou 
75: Petite Martinique 
76: Afscheid van Petite Martinique 


São Tomé en Principe

77: São Tomé en Principe (Atlantische Oceaan)
78São Tomé en Principe (2; Vervolg)
80: São Tomé en Príncipe (3; Vervolg)  
81: SãoTomé-stad )
82 São Tomé
83: Ilha do Principe 
84: Een film op São Tomé e Príncipe 
85: Ilhéu das Rolas
86: Principe
87: Het eiland Principe
88: Het eiland Principe (Slot)

 
Bahrein

89: De eilandstaat Bahrein (Midden Oosten)
90: Toerisme
91: De King Fahd Causeway
92: Kamperen in Bahrein
93: Muharraq
94: Religie
95: Durrat

96: Hawar eilanden

 
San Marino

97: Landsenclave San Marino
98: Monte Titano
99: Monte Titano (2)
100: Knuffelrepubliek
101: Station San Marino Cittá
102: Rovereto
103: Repubblica di San Marino

 
Barbados

104: Atlantisch eiland
105: De Chattel Houses
106: Island in the Sun
107: Highway 7
108: Bridgetown
109: De Gullies

 
Malediven

110: Handel op de Malediven
111: Een schizofrene staat
112: Hoofdstadeiland Male'


Marshall Eilanden

113: Atoombommen op Bikini
114: Ulejang Atol

 

 

Een Rus in een vijandig land

Hij had een koffer bij zich.
      Daar zat hij op. In het tasje op de grond een fles wodka. Daar nam hij af en toe een slokje uit.
In zijn baard zat stof. Hij had nog een enkele tand in zijn mond.
     Ik kwam hem in het voorjaar van 1998 tegen in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan.
Hij is een Rus en woonde al in dit land toen het nog bij de Sovjet-Unie hoorde.

Sinds de onafhankelijkheid in 1991 hebben de Russen het in dit centraal Aziatische land steeds moeilijker gekregen.
      ‘Zij’ zijn de voormalige bezetters en worden gediscrimineerd bij het krijgen van werk, het huren van huizen en het vestigingen van kleine ondernemingen.
      Steeds meer Russen vertrekken uit dit verder zeer corrupte en dictatoriaal geleide land.

De oude man had het niet druk. Oezbeken keken niet naar hem om en van de Russen moest hij het -zo te zien- ook al niet hebben.
      Ik heb hem wat geld gegeven.
En toen ging hij natuurlijk voor mij spelen en zingen. Er zit veel leed in zijn lied. Nostalgie ook.
     Het begint wat rommelig, want de man houdt zijn waardigheid, gaat er echt voor zitten en pakt mijn snoertje om beter in de microfoon te kunnen zingen.
      Luister HIER naar de eenzame muzikant.

 

 

 

Ontmoetingen in de (open) lucht

Als je nogal veel hebt gereisd ben je veel mensen in allerlei omstandigheden tegengekomen.
      Op 7 juli 2017 schreef ik voor ‘t eerst een stukje over zo’n ontmoeting. In een vliegtuig van Uzbekistan Airways op weg naar de hoofdstad Tasjkent van Oezbekistan.
      Daarna schreef ik met grote regelmaat over een ontmoeting. Niet alleen in de lucht, maar ook gewoon op straat, op een kantoor, een openbare ruimte.
      Soms duurde zo’n ontmoeting lang en was het intensief. Soms was het vluchtig. Maar altijd was het in mijn ogen bijzonder. Later volgde ook ‘’ontmoetingen’’ met objecten. Een beeld, een brug of zomaar een kapelletje op een berg.

      Tot nu toe verschenen 91 afleveringen. Dat zijn:   

 

Ontmoetingen in de lucht:

1. Jevgeni, een Oezbeek
2. Mira, een Zuid-Afrikaanse
3. Harald, een Noor
4. Ilse, een Vlaamse
5. Jolande, een Hollandse
6. Joe, een Samoaan
7. Nor, een Singapore-girl
8. Mariah, een Braziliaanse


Ontmoetingen in de open lucht:

1. De kapitein, een Montenegrijn
2. Salomon, een Mozambikaan
3. Meri-Tuuli, een Finse 
4. Lama Tsultrim, een Bhutanees
5. De viskoopster, een Malta-ganger
6. Marco, een Boliviaan
7. Dominee Kiss, een Hongaar in Roemenië
8. Mevr. Sobolovic, een Joegoslavische
9. Uncle Basil, een indiaan in Guyana
10: Boris, een Siberiër
11: Mr. Omar, een Soedanees
12: Arvid, een Gotlander
13: Mr. T.F. Keohane Jr.,een Yank
14: Stefan, een Tovenaar
15: De Museumdirecteur, een Mauritiaan
16: Godfrey, een Zimbabwaan
17: Bassam Abu Sharif, een Palestijn
18: De oude schilder, een Cypriotische
19: Lucky, een hond te Lesotho 
20: Mulu, een Eritreeër 
21: De dierenarts, een Belg 
22: De taxichauffeur, een Egyptenaar 
23: De uitbater, een Bosniër
24: Piia, een Estlandse 
25; De wapendrager, een kolonist op de Westbank
26: De pizzakoerier, een Geluidsliefhebber 
27: Sigurd, een IJslander 
28: De opvarende, een Helsinki-ganger
29: De luitenant-kolonel, een militair in Mozambique 
30: Stan Aerts, een veehouder in een Schierenclave
31: De Jilkiankans, een familie in Kirgizië
32: Brigita, een Letse 
33: De intrigant, een Engelsman in Griekenland
34: De kapitein, een hoerenloper in Bremen
35: Van Lap Luong, een Vietnamees in Tsjechië 
36: De aristocraat, een Spanjaard in Zuid-Soedan
37: Robert Peel, een Engelsman op Fanø
38: Svetlana, een Russin
39: De Mariakapel, een wit bouwsel in Ligurië
40: Zoltán, een Hongaar
41: Een verliefd stel; Hollandse tieners op Sardinië
42: De Jacquet's, een familie in de Champagne
43: Wapenhandelaar Johan, een Noor op Spitsbergen 
44: De correspondent, een Amerikaanse in Holland
45: Saeb, een Palestijnse kamelendrijver
46: De gebogen man, een Bosniër 
47: Mannen aan Zee, een beeld in Esbjerg
48: De verkoopster, een New Yorkse 
49: De juwelier, een Palestijn in Jordanië
50: De oude stenen brug, Konjic Bosnië 
51: De bavianenkiller, een Zimbabwaan 
52: Maysa, een Koeweitse
53: Saed Raadeh, een Palestijn in Koeweit 
54: Twaalf Lesothaanse dames 
55: Een gehandicapt jongetje in Guyana 
56: Sjuul, een Limburger op één been
57: De paraplumaker, een Bangladeshi 
58: Rokus, een Rendier
59: Jussi, een Kareliër
60: De kaartjeskoper, een Moskoviet 
61: Een Eland met Kalf
62: De poppenmaker, een Zimbabwaan
63: Een schilder te Ameland
64: Rob, een Nederlander te Mozambique
65: De ladderman, een walnotenplukker
66: Lisa, schoonmaakster te Zuid-Afrika
67: De Olievrouw, een Ligurische
68: De pijprookster, een Dinkavrouw
69: Man met hoed, een Litouwer
70: De uitbater, een Glagoliet
71: De chauffeur van Roots Removal
72: Een toerist te Tønder
73: Oud & Verbitterd; Jong & Bronstig
74: Kostas & Dimitri, Grieken te Pserimos
75: De schoonmaakster, een Noorse
76: De begraafplaatsbeheerder, een Zuid-Afrikaan te Mauritius
77: Bart, een Belg in Toronto

78: De vrijwilliger van Fort Sabina
79: Poncke Princen, Nederlander te Indonesië
80: Ger Harmsen, de Marx-Professor
81: Jaap van der Scheur, Stakingsleider
82: G.A.Wagner, oud Shell-directeur
83: Arie Kleywegt, columnist en oud T.V. directeur

 

Subcategorieën

Domar: Noord Bangladesh