Eindpunt Island Hopper Service: GUAM

Na een korte stop op het vliegveld van Weno, de hoofdstad van Chuuk-state, trok het vliegtuig de lucht weer in, draaide over de lagune en begon aan de twee uur durende vlucht in noordwestelijke richting naar Guam.

Guam


Amerikaans eiland

Guam is een Organised, Unincorporated Territory of the USA, ook wel een Devolved Presidential Constitutional Dependency of the USA genoemd. Een Amerikaans eiland kortom, waarvan de 180.000 inwoners de Amerikaanse nationaliteit hebben, maar niet mogen meestemmen in de presidentiele verkiezingen.


Militaire basis

Het grootste bestaansrecht van Guam als Amerikaans territorium is uiteraard de grote militaire basis rondom Apra Harbor, in het westen van het eiland, niet ver van de hoofdstad Agana. Het is oa de thuisbasis van de Pacific Fleet en er verblijven een kleine 25.000 militairen.


United Airways

Guam is het eindpunt van de legendarische Island Hopper Service die drie keer per week wordt uitgevoerd door de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij United Airways. De 16 uur durende vlucht vertrekt vanuit Honolulu op Hawaii en vliegt via Majuro en Kwajalein in de Marshall Islands en Kosrae, Pohnpei en Chuuk States in de FSM naar Guam, zo’n 7000 kilometer naar het westen. Als je van landen en opstijgen op prachtige tropische eilanden houdt, kom je op deze vlucht niets te kort.
      Maar United heeft hier wel een monopolie. De maatschappij die deze route ooit van Air Micronesia (zeg maar Air Mike) overnam, is de enige maatschappij die binnen de Federated States of Micronesia de diverse deelstaten met elkaar verbindt.

      Als je als inwoner van de FSM een binnenlandse vlucht van pakweg Pohnpei naar Chuuk wilt maken, moet je met United en dat is zeker niet goedkoop. Maar wil je naar Yap, de meest westelijk gelegen deelstaat van de FSM, dan moet je eerst naar het buitenland. De enige verbinding van Yap State met de rest van de FSM is via het Amerikaanse Guam waar je moet overstappen om verder te vliegen. Dat is op z’n zachtst gezegd onhandig, duur en ook nog eens een stuk om.


Yap

De relatieve onbereikbaarheid van Yap wordt nóg erger als je je in buurland Palau bevindt, hemelsbreed nog geen 500 kilometer zuidwestwaarts.  Vanuit Palau moet je eerst naar Manila in de Filippijnen, vervolgens van daaruit naar Guam en dan van Guam naar Yap, bij elkaar bijna 5000 kilometer en met een heel aanzienlijk prijskaartje.

       Yap ligt ten opzichte van de rest van de FSM, ver weg. Van Yap naar Chuuk is het hemelsbreed 1500 kilometer, van Yap naar Kosrae, de meest oostelijke deelstaat van de FSM, is het bijna 3000 kilometer hemelsbreed. Dat is van hier tot de Canarische Eilanden.

      En dat allemaal binnen de grenzen van het qua landoppervlak op 18 na kleinste land ter wereld.

Omdat inmiddels de hele FSM vanwege corona op slot ging, moesten we onze vlucht van Guam naar Yap cancellen. Corona zat ons op de hielen, het ene land na het andere ging op slot en reizen bleek opeens niet meer mogelijk.
      In plaats van een bezoek aan het geïsoleerde Yap, de meest traditionele deelstaat van de FSM, boekten we onze tickets om naar een vlucht naar Manila en van daaruit via Abu Dhabi direct door naar Amsterdam.
     36 uur later waren we, net voor de eerste Nederlandse lockdown, weer thuis …

 

 

Rolf Weijburg's
 A
tlas van de 25 kleinste landen in de wereld

KliHIER voor alle afleveringen