Audio (146)

 

De genoegens van mijn vader

Mijn vader was muzikaal. Hij kon zingen, speelde prachtig op zijn mondharmonica en kon ontroerend goed kunstfluiten. Tenminste: tot hij een kunstgebit kreeg. Toen lukte dat fluiten niet meer zo goed. ‘’Dat klote gebit’’, zei hij dan en zette maar weer eens een 78-toerenplaat op.
      Hij had een voorkeur voor opera’s. Kon halve aria’s meezingen. Maar dat deed hij alleen als mijn moeder er niet was. Die hield namelijk niet zo van opera.

 

      Zijn lievelingsopera was Carmen van de Franse componist Georges Bizet. Hij had daar diverse uitvoeringen van. Maria Callas zong het ’t mooist, vond hij.

          HIER

      Hij nam er een borreltje bij.  Een ouwe klare. Als er twee waren genuttigd vond hij de uitvoering van Maria Callas niet meer zo bijzonder.
    ‘’Ze zingt het prachtig, maar ze is er te netjes voor. Teveel een diva. Weet je wat het is jongen.
Die Carmen was een zigeunerin. Een wilde meid. Een verleidster.
Luister hier maar eens naar’’.

 

 

De verleidsters

En dan pakte hij een andere 78-toerenplaat. Ik ben vergeten wie er dan kwam, maar Anna Catarina Antonacci (rechts) zou het kunnen zijn.
Habanera: L’amour est un oiseau rebelle.

                                                 HIER

 

Of Elina Garanca

    

      HIER

      Luister naar die vrouwen, kijk naar die vrouwen en geef toe, dat mijn vader volkomen gelijk had.
Na het derde borreltje kwam het dan voor de zoveelste keer:

      


‘’Ja jongen. Als je een meisje was geweest zou je Carmen geheten hebben’’.

 

Klik HIER voor alle muziekborrels



Kansarm & geslaagd; sensueel & oprecht

Het voormalige kamerlid Ina Muller van Ast is overleden. Zij was 91 jaar. In 1989 hield ik voor de VPRO-Radio een Marathon-interview met haar. 
      Acht jaar geleden heb ik daar op mijn blog een stukje over geschreven, inclusief een paar links naar het gesprek. Maar die audio-opnames waren op de site van de VPRO verwijderd. Daar werd ik met enige regelmaat aan herinnerd. 
      Maar… ze zijn weer terug. U kunt HIER in vier etappes luisteren naar het interview dat vier en een half uur duurt. NONSTOP, want het werd zonder nieuwsuitzendingen uitgezonden op Radio V.

Ina Muller van Ast (1927) was in haar actieve politieke loopbaan een markant en oprecht politica. Zij was kansarm geboren. Haar vader was werkloos, haar moeder werkster. Zij was de oudste van 'vijf meiden' en volgde in de tweede wereldoorlog de drie-jarige Mulo. Tot het marathoninterview praatte ze eigenlijk met niemand over dat verleden. 

Jaren later werd ik geïnterviewd door de VPRO-Gids over dit vraaggesprek. Dit was het resultaat:


De interviewer: Ronald van den Boogaard

"Wat je ziet is wat je krijgt"

"Ik had destijds zelf verzonnen dat het leuk zou zijn om Ina Muller-van Ast voor het Marathoninterview te vragen. Ze viel mij op in de Tweede Kamer doordat ze de zaken recht voor z’n raap zei. Ze had een aangeboren talent om dingen duidelijk te verwoorden. In die tijd was de mediatraining niet zo alomtegenwoordig, dus dat leverde soms hele mooie uitspraken op."

"Wat mij ook boeide, was dat ze uit een kansarm milieu kwam. Ze had een werkloze vader en nog wat zussen, waar ze voor moest zorgen, omdat zij de oudste was. Ik vond het heel interessant om te zien hoe iemand met haar achtergrond toch zo’n gerespecteerd kamerlid werd. Dat kwam omdat ze niet gemaakt, niet gekunsteld was. Je kreeg wat je zag. Helaas moest ze na die zomer ophouden als Kamerlid, omdat ze ernstige rugproblemen had."

"Ik weet nog dat ik een heel lang voorgesprek met haar heb gehad in Oss, waar ze woonde. Ik heb daar de hele middag gezeten en er kwamen de hele tijd mensen langs. Dat voorgesprek was wel nodig, want uit een belronde bleek dat er heel weinig mensen waren die iets over haar persoonlijke leven wisten. Het mapje van de VPRO was bovendien ook niet heel erg dik. Ik wilde in het interview ook graag over haar jeugd praten, die dus niet makkelijk was, en in het voorgesprek zei ze dat ze dat goed vond. Ze vond het zelfs wel leuk, want niemand had haar daar ooit naar gevraagd."

"Het was het eerste, en misschien ook wel het laatste seizoen van het Marathoninterview dat ’s middags en op Radio 5 werd uitgezonden. Daar ging het interview nonstop door, zonder onderbrekingen van het nieuws. Dat was ik even vergeten en ik weet nog dat ik dacht “wanneer komt dat nieuws nou?”. Dat zag zij ook, dus ze zei: “waarom zit je de hele tijd op die klok te kijken?”. Ik vond het wel jammer dat de samenvattingen er toen niet meer waren. Die werden voor Radio 1 door een redacteur geschreven en door Cor Galis na het nieuws voorgelezen en dat was altijd wel een steuntje. Je kon horen of het gesprek goed liep en wat je nog aan de orde moest laten komen. Dat heb ik toen wel gemist."

 

Overzicht van al mijn marathon-interviews

 

1. Jan Wolkers (5 uur)

1a. Jan Wolkers (3 uur) gevolgd door een gesprek van Wim Brands met biograaf Onno Blom

2. Ina Muller van Ast

3. G.A. Wagner

4. Ward Ruyslinck

5. Arie Kleywegt

6. Poncke Princen

7. Jaap van der Scheur

8. Ger Harmsen 

 

De uitvaart van meneer R.

Ik kreeg een bericht van meneer R. uit Almelo.

Geachte meneer Van den Boogaard

Neemt u me niet kwalijk, dat ik zomaar binnenval, maar ik was gisteren bezig met het samenstellen van een lijst met muziek, die tijdens mijn uitvaart te horen zal zijn. Kunt u mij misschien zeggen welke muziek VPRO-omroeper Cor Galis liet horen, nadat hij een hartaanval kreeg en bijna dood was.

Zo!
Cor Galis was van 1974 tot zijn dood op 20 mei 1997 DE STEM van de VPRO-radio. Hij was omroeper, aankondiger, entertainer; hij las meningen, columns, memo’s; hij zong, hoestte, rochelde, lachte en kon van vrijwel iedere tekst ‘iets‘ maken.

     Veel luisteraars hebben lang gedacht dat hij zijn teksten en meningen zelf schreef; Hij werd er overal op aangesproken als mensen zijn karakteristieke stem herkenden. Hij was door sommigen gehaat, door anderen zelfs vervloekt, maar het aantal aanhangers en liefhebbers was vele malen groter. 

Direct na zijn crematie werd op zondagochtend in OVT een herdenkingsprogramma uitgezonden. Dat werd gepresenteerd door Kees Slager & uw bloghouder. 
      In dat programma werd het fragment herhaald waar meneer R. op doelde. (Hij had destijds een bandje besteld en dat nu weer tevoorschijn gehaald)
      Ik wist bijna zeker om welke muziek het ging, maar heb toch even naar het programma geluisterd. Dat duurt 53'57''.  De bijna-dood ervaring van Cor begint op 48'20'' en het programma eindigt met die muziek.

HIER

Het was Justine, openingsnummer van het album Marquis de Sade van Bruno Nicolai in de uitvoering van het orkest van diezelfde Nicolai. Dit nummer was jarenlang de tune van het bekende VPRO-radioprogramma Het Gebouw (1984-1993).

HIER (2’.25’’)
(Op de coverfoto staan v.l.n.r. Dini Bangma, Fieneke Diamand en Djoeke Veeninga)

De muziek was uitgezocht door Peter Flik. Hij was bedenker en regisseur van dat programma. Ik was toen eindredacteur. Peter had diverse muziekjes uitgezocht.

''Ik begaf me naar de NOB-fonotheek.
      Vroeg aan een mooie vrouw daar om een stapel willekeurige lp’s.
Daaruit koos ik Justine en nog wat"

Hij liet dat aan ons horen. De beslissing was snel genomen. Wij waren enthousiast.

Totaalprogramma

Het Gebouw was een totaalprogramma, dat op vrijdag werd uitgezonden van 7 uur in de ochtend tot half vijf ‘s middags. Ieder uur begon met de tune en altijd belden er op zo’n vrijdag wel mensen met de vraag om welke muziek het ging.

      Thuis heb ik ’t op een nostalgisch cassettebandje staan. Ik draai het nog met enige regelmaat.
Niet waar anderen bij zijn, want dan word je al gauw bijgezet als een oude man, die vervlogen tijden wil laten herleven.

Wat drinken we bij Justine?
       Ik heb ’t even met Peter overlegd. Hij woont al heel lang in Hongarije en daar is pálinka populair.    .
Dat is pruimen- of perenjenever -vaak zelf gestookt- met een zeer hoog alcoholpercentage. (Ca. 45%)
      ‘’Laten we dat maar doen, maar niet al teveel’’, aldus Peter.

Ik heb ’t meneer R. uit Almelo allemaal laten weten.
      In voorzichtige bewoordingen, want ik meende dat hij ernstig ziek zou zijn en binnenkort die muziek zou moeten laten draaien.
Maar het antwoord was geruststellend:
      ‘’Dank voor je goede wensen, maar ik ben niet terminaal.  Een mens denkt wel eens aan de toekomst en het leek me een aardig idee om me over dit vraagstuk te buigen’’.


Uit de VPRO-Gids (1985)


Klik HIER voor alle muziekborrels



 

Het verminkte nummer en de jonge danseres

Eind 1978 was mijn dochter Babette bijna tien jaar. Zij keek en luisterde toen keer op keer naar een videoband.
      En dan ging ze dansen.
Op die band stond het steeds populairder wordende nummer Paradise by the dashboard light van Meat Loaf. Op de clip zien we hem in de weer met de mooie playbackende Karla DeVito, die de plaats inneemt van Ellen Foley. 
      Mijn dochter kon dat weer perfect nadoen. Als zij dat deed namen wij nog maar eens een glas wijn. Wij vonden het wel leuk. Bezoek trouwens ook. 

Paradise by the dashboard light werd nummer één in de Nederlandse hitparade. Het stond toen al een maand in de top veertig. Drie weken lang bleef het bovenaan staan. 
MAAR.......

      Er diende zich bij het draaien op de Nederlandse radio een groot probleem aan. Het nummer was lang. Acht minuten en 26 seconden. Ook in 1978 was dat al TE lang en er werd een verkorte versie van gemaakt. En vrijwel iedere keer werd vooral op de radio dit verkorte nummer gedraaid. 

      Altijd als dat gebeurde draaide ik de knop om. Het nummer was totaal verkracht, vooral omdat een zeer essentieel radioverslag van een honkbalwedstrijd eruit was gehaald.

Voor jongeren in het kort de inhoud. 
      Een wat ouder stel kijkt terug op hun eerste liefdesavontuur.
      Ze waren toen zeventien jaar oud, hebben al wat kleren uit en beginnen in een auto slechts bij de verlichting van het dashboard hevig te vrijen.
Ineens is daar het stemgeluid van oud honkballer Phil Rizzuto -in die dagen radioverslaggever voor de New York Yankees-, die verslag doet van de climax in de negende inning van een baseballgame.

Veel mensen in Nederland -en zeker de inkorters van het lied- wisten toen niet, dat honkbalverslagen in de V.S. soms als metafoor dienen voor vrijpartijen en seks.
      Het bereiken van het eerste honk staat ongeveer voor tongzoenen. Bij het bereiken van het tweede honk zit de man in de bloes van de vrouw en begint zij zijn gulp los te knopen; bij het derde honk zitten ze aan hun geslachtsdelen, maar kan er sinds de escapades van Bill Clinton ook sprake zijn van orale seks. Het bereiken van de thuisplaat staat gelijk aan klaarkomen bij ''echte'' seks.
      Tijdens het verslag hoor je opgewonden geluidjes.

Ik heb de tekst van het radioverslag nog eens opgezocht. En de originele video-clip.  

Kijk en luister 
HIER

 

Radio Broadcast:

Ok, here we go, we got a real pressure cooker
going here, two down, nobody on, no score,
bottom of the ninth, there's the wind-up and
there it is, a line shot up the middle, look
at him go. This boy can really fly!
He's rounding first and really turning it on
now, he's not letting up at all, he's gonna
try for second; the ball is bobbled out in center,
and here comes the throw, and what a throw!
He's gonna slide in head first, here he comes, he's out!
No, wait, safe--safe at second base, this kid really
makes things happen out there.
Batter steps up to the plate, here's the pitch--
he's going, and what a jump he's got, he's trying
for third, here's the throw, it's in the dirt--
safe at third! Holy cow, stolen base!
He's taking a pretty big lead out there, almost
daring him to try and pick him off. The pitcher
glance over, winds up, and it's bunted, bunted
down the third base line, the suicide squeeze is on!
Here he comes, squeeze play, it's gonna be close,
here's the throw, there's the play at the plate,
holy cow, I think he's gonna make it!

 
Klik HIER voor alle muziekborrels



 

Anne Bankroft, Dustin Hoffman and Joe DiMaggio

Neem een Amerikaans aperitiefje. Bijvoorbeeld een Bloody Mary.
      En luister dan eerst naar deze twee songs en probeer voorzichtig een verband te vinden.

-------Mrs. Robinson van Simon en Garfunkel

------Joltin’ Joe DiMaggio van Ben Homer en Alan Courtney

Lees dan het volgende stukje. Kijk naar een paar filmscenes en sportfragmenten. Neem een Amerikaanse whisky.
      Bijvoorbeeld een Jack Daniel’s Gentleman Jack. 

      En beluister dan nog eens die songs.
Ik garandeer u een plezierig borreluurtje.


The Graduate

The Graduate is één van de bekendste en meest bekeken films uit de vorige eeuw. Het verhaal is simpel. Benjamin Braddock (Dustin Hoffman) is twintig jaar als hij afstudeert. Zijn ouders organiseren een feest en geven hem een rode Alfa Romeo Spider cadeau. Op het partijtje is ook aanwezig Mrs. Robinson (Anne Bancroft), een vriendin van de ouders. De veel oudere en getrouwde vrouw vraagt of Bejamin haar naar huis wil brengen. De jonge Ben wordt verleid (‘’Mrs. Robinson, you're trying to seduce me’’. Aren't You?), maar voor er iets kan gebeuren komt haar man thuis.
      Een tijdje later ontmoeten ze elkaar in een hotel en er begint een turbulente verhouding. Dat wordt allemaal nog erger als Benjamin Elaine ontmoet, de dochter van Mrs. Robinson (Katharine Ross). Hij wordt verliefd op haar met als gevolg onbegrip, jaloezie, ruzie, woede en totale wanhoop. Als Elaine aan het eind van de film op het punt staat met een ander te trouwen, verschijnt Benjamin. Zij gaan er in een dramatische scene tot verbijstering en woede van alle bruiloftgangers (niet in de laatst plaats Mrs. Robinson) samen vandoor.   

------Kijk HIER naar de trailer van de film

------En luister HIER naar Mrs. Robinson in de film

------En kijk HIER naar het pathetische eind

 

   

De film uit 1967 stond onder regie van Mike Nichols. Hij vroeg Paul Simon en Art Garfunkel voor de muziek. Dit werd één van de belangrijkste redenen waarom die film zo’n enorm succes werd. 
      Paul Simon was op dat moment bezig met het schrijven van een liedje over Mrs. Roosevelt, de vrouw van de Amerikaanse president. Omdat Paul Simon nog maar weinig liedjes voor de film had, vroeg Garfunkel de song te bewerken onder de allitererende titel Mrs, Robinson. Het werd na het uitbrengen van de film een wereldhit.

Dit is de originele tekst”:

[Intro]
Dee dee dee dee dee dee dee dee dee dee dee dee dee
Doo doo doo doo doo doo doo doo doo
Dee dee dee dee dee dee dee dee dee dee dee dee dee

[Hook]
And here's to you, Mrs. Robinson
Jesus loves you more than you will know
Wo, wo, wo
God bless you please, Mrs. Robinson
Heaven holds a place for those who pray
Hey, hey, hey
Hey, hey, hey


[Verse 1]
We'd like to know a little bit about you for our files
We'd like to help you learn to help yourself

Look around you, all you see are sympathetic eyes
Stroll around the grounds until you feel at home


[Hook]
And here's to you, Mrs. Robinson
Jesus loves you more than you will know
Wo, wo, wo
God bless you please, Mrs. Robinson
Heaven holds a place for those who pray
Hey, hey, hey
Hey, hey, hey


[Verse 2]
Hide it in a hiding place where no one ever goes
Put it in your pantry with your cupcakes

It's a little secret, just the Robinsons' affair
Most of all, you've got to hide it from the kids


[Hook]
Coo, coo, ca-chooMrs. Robinson
Jesus loves you more than you will know
Wo, wo, wo

God bless you please, Mrs. Robinson
Heaven holds a place for those who pray
Hey, hey, hey
Hey, hey, hey

[Verse 3]
Sitting on a sofa on a Sunday afternoon
Going to the candidates debate
Laugh about it, shout about it
When you've got to choose
Every way you look at it, you lose


[Hook]
Where have you gone, Joe DiMaggio
A nation turns its lonely eyes to you
Woo, woo, woo
What's that you say, Mrs. Robinson
Joltin' Joe has left and gone away
Hey, hey, hey
Hey, hey, hey

  

Joe DiMaggio

De meest mysterieuze regels aan het eind van dit lied vallen zomaar uit de lucht. Ze gaan gaan over Joe DiMaggio (Joltin’Joe) , één van de grootste sterren uit de Amerikaanse honkbalgeschiedenis..

     

Hij sloeg in 1941 in 56 wedstrijden achter elkaar minstens één honkslag. 
      Een ongehoord groot aantal.

 Kijk HIER naar die recordserie

Sinds die tijd is er niet één speler geweest die dit record ook maar enigszins benaderde. Joe werd direct een levende legende.
      (Our kids will tell their kids his name).
Terwijl hij op dat moment nog een hele carrière voor zich had, werd als vanzelfsprekend aangenomen dat hij in de Hall of Fame zou komen. 

WHATTA YOU KNOW?  

DE tekst van Joltin' Joe Di Maggio

Hello Joe, whatta you know?
We need a hit so here I go.
Ball one (Yea!)
Ball two (Yea!)
Strike one (Booo!)
Strike two (Kill that umpire!)
A case of Wheaties)

He started baseball’s famous streak
That’s got us all aglow
He’s just a man and not a freak,
Joltin’ Joe DiMaggio
Joe, Joe DiMaggio
We want you on our side

He tied the mark at forty-four
July the 1st you know
Since then he’s hit a good twelve more
Joltin’ Joe DiMaggio
Joe, Joe DiMaggio
We want you in our side

From coast to coast that’s all you will hear
Of Joe the one man show
He’s glorified the horsehide sphere
Joltin’ Joe DiMaggio
Joe, Joe DiMaggio
We want you on our side

He’ll live in baseball’s Hall of Fame
He got there blow by blow
Our kids will tell their kids his name
Joltin’ Joe DiMaggio
We dream of Joey with the light brown plaque 
Joe, Joe DiMaggio
We want you on our side

And now they speak in whispers low
Of how they stopped our Joe
One night in Cleveland Oh Oh Oh
Goodbye streak DiMaggio


MARILYN MONROE 

     

Na zijn actieve honkbalcarrière vergrootte Joe DiMaggio zijn stardom door met Marilyn Monroe te trouwen. 
      Een huwelijk, dat overigens maar 274 dagen stand hield.
Net zo turbulent en onmogelijk als de verhouding tussen Benjamin en Mrs. Robinson.

 
Klik HIER voor alle muziekborrels

 

 

Subcategorieën