Liefde & lust in de Koreaanse shijo

Ik ontving van mijn oud VPRO-collega Guido Spring een bijzondere podcast. Hij heeft al heel lang grote belangstelling voor zowel Zuid- als Noord-Korea en ging op bezoek bij Boudewijn Walraven, emeritus hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden.
      Vertaler van de Koreaanse bundel ‘’Liefde, lust en verlangen in de Koreaanse shijo’’.
Dat zijn prachtige vaak ook humoristische korte gedichten (meestal 45 lettergrepen), die niet alleen worden voorgedragen, maar ook gezongen.

      Walraven legt in de podcast op een bevlogen manier uit, wat voor status en betekenis die shijo's hebben in de Koreaanse cultuur.
Zelf maakte hij er kennis mee, toen hij op een soort banket van Taekwondo-beoefenaars werd aangesproken door zijn buurman met: ‘’Zal ik u eens een shijo laten horen’’. Sinds die tijd was hij verkocht.

      Luister HIER naar de podcast Liefde en lust in de Koreaanse shijo.     

 


Honkbal

Toen ik naar het programma luisterde ging ik in mijn gedachten af en toe zo’n vijftig jaar terug.
      Het verschil in cultuur manifesteert zich ook in sport, want in die jaren heb ik diverse malen gehonkbald tegen Koreanen. De nationale sport daar. Mijn god, wat een verschil. Opofferingsslagen, stootslagen, hit and run, snel en zeer gewaagd honklopen, werpers die elkaar in groot tempo afwisselen en dan ook nog pitchers, die soms onderhandse curveballen gooiden die niet omlaag of opzij gingen, maar omhoog bewogen.  
      We stonden erbij en keken ernaar.


Vrije Geluiden

Ik bied u de podcast aan op zondagochtend, omdat daar sinds januari het programma Vrije Geluiden verdwenen is.
      “Tot onze spijt”, was steeds de verklaring van de VPRO.
Ach. Ze zijn gewoon onder druk gezet, maar het is niet chic om dat uit te dragen.
      Kijkcijfers nietwaar. Marktaandelen.  

Vrije Geluiden werd in 2001 geïntroduceerd door Han Reiziger en groeide uit tot het enige programma op de Nederlandse  T.V.  met aandacht voor wereldmuziek, moderne jazz en afwijkende pop.
      Een zegen in de dreinende drek van muzikaal Anglo-Amerikaans geweld.