Reizen (297)

    

 

Vogeltjes spotten & met potvissen dollen 


(Door Rolf Weijburg)

Als het een zogenaamde Cruiseship Day is in Dominica op de Cariben -het op 21 na kleinste land ter wereld- waaieren vanaf de cruiseterminal in de hoofdstad Roseau tientallen busjes en taxi’s vol toeristen uit over het tropische eiland.

   


Zwart strand

      

Dominica staat niet bekend om zijn overvloed aan bezienswaardigheden noch om zijn fraaie stranden, dus waar gaan al die toeristen heen?
      Misschien rijden ze wel langs de westkust zo’n 40 kilometer (ruim een uur rijden) noordwaarts waar op een markant schiereiland, rondom een uitgedoofde vulkaan het Cabrits National Park ligt.

   

Het park omvat een deel van het met tropisch regenwoud begroeide schiereiland, het voor de kust gelegen koraalrif, én het prachtig gerestaureerde 18e eeuwse Britse Fort Shirley dat grootse uitzichten biedt over het noordwesten van Dominica. 
      
     
Veel van de bijna vijftig gebouwen van het fort zijn inmiddels overwoekerd en nog te zien langs enkele van de mooie jungletrails in het park.

   

   

Misschien zijn de toeristen  onderweg naar het noorden na Colihaut wel afgeslagen naar het oosten,  waarna ze over een steeds smaller weggetje langs enkele kokospalmplantages en later kronkelend door een steeds dichtere jungle tot aan een kleine parkeerplaats bij een gesloten info center zijn gebracht.

   

Eindpunt van de weg en beginpunt van een aantal mooie wandelroutes door het gebied rondom de hoogste berg van Dominica, de Morne Diablotions, waar de Imperial Parrot ofwel de Sisserou leeft, Dominica’s Nationale Vogel die, net als de Jaco papegaai die er ook leeft, endemisch is op het eiland.

                   

Het kan ook dat enkele busjes bij Canefield Airport al zijn afgeslagen en dwars door de spectaculaire binnenlanden van het eiland, langs watervallen en mistige junglevalleien, door plotselinge zware regenbuien via borrelende zwavelmeertjes en spuitende geisers naar de oostkust zijn gereden.
      Daar ligt het Carib of Kalinago Territory, een soort reservaat eigenlijk, met een beperkte mate van zelfbeschikking, waar de laatste 3000 oorspronkelijke Caribische bewoners, de Kalinago, wonen.

   

          

Ik ben er niet geweest, maar als je leest dat het stuk land (15 km2) dat de Kalinago is toebedeeld één van de onvruchtbaarste delen van Dominica beslaat, dat er nergens zo veel erosie is al daar, dat het met een indrukwekkend ruige kusstrook van bijna twintig kilometer slechts twee, en dan ook nog twee moeilijk bereikbare, toegangen tot zee heeft, dat de bevolking tot de armste van het eiland wordt gerekend en dat er in heel Dominica nergens meer werkloosheid is dan in het Kalinago Territory, is het ook niet écht een inspirerende plek.

Zwavelbad

   

Dichter bij Roseau in de bergen direct ten oosten van de stad zijn er in de intieme, intens groene valleitjes talloze plekken waar warm prikkend zwavelwater vanuit de diepten van de aarde naar boven komt borrelen. Veel Dominicaanse families hebben er bassins omheen gebouwd en verdienen een klein inkomen aan de toeristen, maar óók de locals, die er voor een paar dollar een poosje komen badderen.  


Whalingcard

Sommige cruise-toeristen hebben  een Whaling Tour geboekt. Omdat de zeebodem vlak voor de Dominicaanse kust abrupt tot grote diepten afdaalt is er een aantal groepen potvissen dat hier het hele jaar door verblijft. 

   


Staart

   

Dominica is trots op de 90% zekere kans om potvissen op één van deze tours te spotten.
      Sinds enige jaren is het nu ook mogelijk een permit aan te vragen om met deze gigantische zoogdieren te mogen zwemmen.

   

Weinig cruise-toeristen verblijven langer dan een paar uurtjes in Dominica’s kleine hoofdstad Roseau. Er wonen zo’n 17000 mensen en het Nationaal Museum (gevestigd in het gerestaureerde voormalige hoofdpostkantoor) en de Botanische Tuinen zijn er de enige toeristische trekpleisters.

Museum

   


Roseau

Met een rechthoekig stratenplan van kleine rommelige straatjes vol houten huizen in de typisch Caribische Gingerbread-stijl is het een redelijk overzichtelijk stadje.

      

 
 


 

 

   

 
   

Aan het einde van de dag komen alle busjes weer terug. Alle dranghekken en afsluitingen waren  ’s ochtends alweer verwijderd. De vermoeide toeristen kopen misschien nog wat bij de niet meer door dranghekken gehinderde souvenirverkopers, slenteren de steiger op, het schip weer in en zoeken hun hutten op om zich klaar te maken voor de avond.

   

Nog voor de zon onder is, licht het schip het anker, worden de trossen losgegooid en draait het gevaarte de open zee weer op, op weg naar een volgend eiland, Dominica in alle rust achterlatend.

 

 

 

Rolf Weijburg's Atlas van de 25 kleinste landen in de wereld

Klik HIER voor alle afleveringen 

 

 

 

 

 

 

 

Eiland in de Cariben

   


Schepen van bijna onbeschofte proporties


(Door Rolf Weijburg)

Met de wat rammelende diensten van de LIAT kan je de luchtverbindingen met het op eenentwintig na kleinste land ter wereld, Dominica, niet echt optimaal noemen.

   

De grootste luchthaven van het land, Douglas-Charles Airport in het noordoosten, kampt bovendien met lastige aanvliegroutes en op het andere vliegveld, Canefield, nabij de hoofdstad Roseau in het zuidwesten, kunnen alleen kleine vliegtuigen landen.
      Wel is er een dagelijkse snelle en goedwerkende passagiersferryverbinding met de Franse eilanden Guadeloupe en Martinique.

De meeste toeristen echter, doen Dominica aan met een cruiseschip.

   

Hoewel Dominica door onder andere het gebrek aan de mooie witte stranden (de meeste stranden op Dominica zijn lavazwart) waar de Cariben zo beroemd om zijn, weinig toeristisch is, wordt het land toch regelmatig aangedaan door cruiseschepen.

   

Plotseling doemen ze op aan de horizon, soms varen ze voorbij maar zo nu en dan draait er één zijn boeg richting Dominica. Naarmate ze dichterbij komen worden ze steeds groter. Maar ze lijken niet te kunnen ophouden met groeien en als ze eenmaal aanleggen bij de nieuwe cruise terminal in Roseau, blijken ze te zijn opgeblazen tot onwerkelijke, bijna onbeschofte proporties: veel groter en hoger dan welk gebouw in het hele land ook.

   


   


   

Toerisme is belangrijk voor de tanende economie van Dominica en de cruiseschepen, die vaak twee- drieduizend passagiers aan boord hebben, zijn een belangrijke bron van inkomsten.  

We hadden een hotel tegenover de cruiseterminal en vanaf het dak konden we de gang van zaken goed in de gaten houden. Zo zagen we dat al enkele uren voordat zich een cruiseschip aan de horizon had gemeld, het deel van de boulevard bij de cruiseterminal voor alle verkeer werd afgesloten.
      Alleen taxi’s en busjes met een permit mochten er nog door en er had zich een dubbele en verderop zelfs driedubbele rij wachtende busjes en taxi’s gevormd, die vanaf de terminal over de boulevard, om de hoek langs het hotel helemaal tot aan de rotonde reikte.

   


   

Ook de kleine dwarsstraatjes werden met dranghekken afgezet. Souvenirverkopers en taxichauffeurs stonden geduldig achter de hekken te wachten totdat alle toeristen die een excursie hadden geboekt waren afgevoerd en de overgebleven losse exemplaren konden worden aangevallen.

We hebben twee keer een cruiseschip zien aanleggen: één keer een Brits schip en één keer een Duits. De Britten druppelden rustig keuvelend en fotograferend hun enorme schip uit, liepen over de lange steiger naar de boulevard en zochten daar de juiste bus of taxi op voor de excursie waarvoor ze zich hadden ingeschreven.

   

Aan boord van het Duitse schip echter, verliepen de dingen blijkbaar geordender. De toeristen hadden zich binnenscheeps al gegroepeerd. Daarna werden ze met tussenpozen groepsgewijs losgelaten en liepen ze vervolgens voorafgegaan door een man of vrouw met een papier waarop het nummer van de excursie stond, met ferme tred op de klaarstaande bussen af.

Maar of het nu om Duitse, Britse of Amerikaanse schepen ging, iedere keer als er een cruiseschip in de haven van Roseau lag, was er in het hele land haast geen busje of taxi meer te krijgen …

 

 

 

 

Rolf Weijburg's Atlas van de 25 kleinste landen in de wereld

Klik HIER voor alle afleveringen 

 

 

 

 

 

 

 


Operation Red Dog


(Door Rolf Weijburg)

Het onafhankelijke Caribische eiland Dominica (spreek uit Doh-me-níe-ka) is het op éénentwintig na kleinste land ter wereld. Met een oppervlakte van 751 km2 is het net iets groter dan Tonga en net iets kleiner dan Bahrain, of, wat dichter bij huis, iets meer dan de helft van de provincie Flevoland.
      Het eiland ligt tussen de twee Franse départements Guadeloupe en Martinique in. Niet verwonderlijk daarom dat de Fransen Dominica sinds de 17e eeuw hebben geprobeerd te bezetten. Soms lukte dat voor enige tijd, een aantal maanden, een paar jaar, maar iedere keer weer werden de Fransen door de Britten verdreven. Frans, Brits, Frans, Brits, het eiland wisselde vele malen van kolonisator en vanaf midden negentiende eeuw is het eiland Brits gebleven.

Dominica werd een British Crown Colony, daarna werd het onderdeel van de Leeward Islands Federation, toen weer een Crown Colony en vreemd genoeg sloot Dominica zich in 1940 aan bij de British Windward Islands. Alsof de wind opeens van de andere kant kwam.
      Een nieuwe federatie, The Federation of West Indian States, kwam niet echt van de grond, en Dominica kreeg in 1967 zelfbestuur als een British Associated State.

   

In 1978 was het dan eindelijk zover: Dominica werd een onafhankelijke staat, een zogenaamd British Commonwealth Realm, een staat binnen het Britse Gemenebest, met (net als bijvoorbeeld Canada en Australië) Koningin Elizabeth II als symbolisch staatshoofd. Bijna logisch lijkt het dan dat Engels er de officiële taal is en het verkeer er zich voortbeweegt aan de linkerkant van de weg. Maar de Franse invloed is nog duidelijk voelbaar: iedereen in Dominica spreekt een op het Frans gebaseerd creools, of patois
 
Patrick John    

Na de aanvankelijke onafhankelijkheidseuforie kwamen echter al snel de problemen. Patrick John, die al premier was vóór de onafhankelijkheid, werd ook de eerste premier van het nieuwe onafhankelijke Dominica. Maar dat ging niet lang goed. De man vertoonde steeds meer dictatoriale trekjes en werd nog geen jaar later afgezet en vervangen door een interim-premier

Toen begon de ellende.

       Het leger zwoer trouw aan de afgezette Patrick John en weigerde bevelen van de interim-premier op te volgen. Aanhangers van Patrick John gingen de straat op. De Dreads, radicale Rastafari’s, vaak verre afstammelingen van ontsnapte slaven, die in kleine nederzettingen leefden in het onherbergzame en onbereikbare binnenland, trokken dronken, stoned en vaak naakt, het oerwoud door en vermoordden in naam van Jah en de absolutie vrijheid, plantagehouders en andere burgers. In hun ogen zou Patrick John een goede bondgenoot zijn.

      Een staatsgreep lag op de loer.

   

En alsof dat allemaal niet genoeg was, raasde op 29 augustus 1979 orkaan David precies over het eiland. Windsnelheden van meer dan 240 kilometer per uur verwoestten huizen, wegen, bruggen en plantages, legden het water- en elektriciteitsnetwerk plat en maakten driekwart van alle inwoners dakloos. Ook de gevangenis, waar onder anderen enkele leiders van de Dreads op verdenking van moord waren opgesloten, lag in puin en de gedetineerden waren gevlucht.
      De orkaan had bovendien Dominica’s economie, grotendeels gebaseerd op de export van bananen, in één klap compleet verwoest. Het land was in totale chaos.

Boom op bus   

Als een stille getuige van de verwoestende kracht van deze orkaan ligt in de hoofdstad Roseau nog steeds een door een omgevallen boom verpletterde schoolbus. De bus was gelukkig leeg toen het gebeurde …

Ondertussen droomde, in Houston, Texas, ene Mike Perdue, een huurling en onbetrouwbaar zakenman, van een eigen onafhankelijk paradijs.
      De chaotische situatie op Dominica was hem niet ontgaan en mijmerend vroeg hij zich af hoe eenvoudig het kon zijn om het kleine en totaal onstabiele en ongeorganiseerde tropische eiland binnen te vallen en de vroegere premier terug in het zadel te helpen. Het kleine leger was al in het oppositiekamp, de Dreads konden helpen en met wat geld en enkele extra mannen kon de klus eenvoudig worden geklaard.

Perdue reisde af naar Dominica, kwam in contact met Patrick John, met leiders van de Dominican Defense Force en enkele ontsnapte leiders van de Dreads en had na een paar maanden de opdracht om de coup financieel, strategisch en militair te organiseren in de pocket. De deal was dat Perdue na de geslaagde coup zijn eigen casino op het eiland kon bouwen en runnen, cocaïne plantages kon beginnen en exploiteren en een aandeel in de export van alle marihuanaplantages op het eiland zou krijgen. Daarnaast bedong hij Dominicaans staatsburgerschap en een salaris van 200.000 Dollar, plus een vast percentage van al het binnenkomende ontwikkelingsgeld.
      Dit zou het soort paradijs worden waar hij altijd van gedroomd had.

Eugenia Charles

Tijdens de Dominicaanse verkiezingen van 1980 werd Eugenia Charles gekozen tot premier, de eerste zwarte vrouwelijke premier in de Cariben. Zij zou het land weer gaan opbouwen, de corruptie en de wetteloosheid aanpakken. Ook de Dreads moesten worden aangepakt. Daarmee dreef ze de Dreads als het ware in de armen van Patrick John’s coup-ideeën.
      Vanaf nu zouden de Dreads de geplande coup onvoorwaardelijk steunen.

Mike Perdue had inmiddels in Las Vegas een aantal geldschieters kunnen overtuigen de nodige fondsen voor de onderneming vrij te maken door ze voor te houden dat de hele coup werd ondersteund door de CIA om het “communistische” bewind van Eugenia Charles omver te werpen.
      In werkelijkheid steunde de VS juist Charles om te voorkómen dat een communistisch regime, naar voorbeeld van Grenada de macht zou grijpen.
Maar Perdue was succesvol. Hij had nu voldoende geld om wapens te kopen en was erin geslaagd een tiental huurlingen voor de couppoging te interesseren. Een bont gezelschap: enkele Amerikanen, een Canadees, een Brit met een Congo- achtergrond, een Ier met een IRA verleden, alsmede enkele Ku Klux Klan strijders. 
      Hij had zijn plan inmiddels Operation Red Dog gedoopt en de hele coupactie tot in de puntjes uitgetekend, veelal op basis van Frederick Forsyth’s boek “TheDogs of War”.

   

Hij had transport over land georganiseerd en een boot voor de overtocht vanuit Louisiana naar Dominica. Het actiescenario zou pas de avond voor vertrek en tijdens de overtocht met iedereen worden doorgenomen. De nachtelijke landing, de aanval langs drie verschillende fronten, de inname van het politiebureau en het radiostation, Perdue had het allemaal uitgestippeld en had voor ieder van zijn medestrijders een koffertje met de nodige gegevens, kaarten en het aanvalsplan ingepakt. Ook op Dominica was alles en iedereen in stelling gebracht. 

    Op 27 april 1981 was het zover. Op de smalle landstrook nabij New Orleans (USA), die Lake Pontchartrain van Lake Catherine scheidt ontmoetten de huurlingen ’s avonds volgens afspraak twee chauffeurs met een bestelbus en een kleine vrachtwagen die ze naar de pier zouden rijden waar de boot lag te wachten. Al het materiaal werd overgeladen naar de twee wagens: geweren en pistolen, ammunitie en dynamiet, rubberboten, waterflessen, walkie-talkies, whiskey, ontstekingsmechanismen, camouflagekleding, zaklampen. In de overgebleven vrije ruimte van de vrachtwagen namen de mannen plaats. De chauffeur deed de vrachtwagendeur op slot. Mike Perdue nam plaats in de bestelbus. De passagiersdeur zat vast, dus moest hij via de bestuurdersdeur naar binnen. De chauffeurs gaven gas. Bij de pier aangekomen stapte de chauffeur van de bestelbus als eerste uit.

Hij trok een pistool.
      “Mister Perdue, you are under arrest!”
Mike Perdue kon zijn oren niet geloven. Met de gesloten passagiersdeur zat hij in de val en kon hij niet anders dan zich overgeven. Zijn kompanen zaten opgesloten in de vrachtwagen en konden direct naar de gevangenis worden afgevoerd…

Waar Mike Perdue in al die maanden van voorbereiden niet aan had gedacht, was dat de meeste van zijn huurlingen bij de FBI bekend waren en voortdurend in de gaten werden gehouden. Nadat Perdue bovendien onderhandelingen was begonnen met de eigenaar van de boot, aan wie hij vertelde dat de boot nodig was voor een CIA actie, had de eigenaar de CIA en het Bureau voor Alcohol, Tabak en Vuurwapens geïnformeerd. Na alle latere gesprekken met Perdue, die graag tegen de man opschepte en steeds meer info vrijgaf, kon de booteigenaar de CIA, FBI en ATF haarfijn op de hoogte brengen van Perdue’s plannen zodat undercoveragenten uiteindelijk konden worden ingezet om de huurlingen in de val te lokken.

Stewart Bell schreef er een mooi boek over, dat een beetje leest als een spannende thriller: “Bayou of Pigs” (een verwijzing naar de mislukte Varkensbaai invasie op Cuba in 1961)

  

Mike Perdue draaide drie jaar de gevangenis in, zijn huurlingmaatjes kregen tussen de één en de drie jaar celstraf. Ook op Dominica werden de nodige handlangers opgepakt, daar lagen de straffen aanzienlijk hoger. Zo kreeg Patrick John twaalf jaar cel.
      Hij kwam echter na vijf jaar al vrij en werd in 1994 President van de Dominicaanse Voetbalbond.
Tóch nog president dus …

 

 

 

 

Rolf Weijburg's Atlas van de 25 kleinste landen in de wereld

Klik HIER voor alle afleveringen 

 

 

 

 

 

 

 
Twee Witte Paarden

 Het was 6 mei 2010. 

      Wij waren in het truffeldorado Norcia in het Italiaanse Umbrië en besloten om niet via Oostenrijk of Zwitserland naar huis te rijden, maar via Frankrijk. Vlak voor de grens kwamen wij na 718 kilometer in Aosta terecht in Hostellerie du Cheval Blanc. Dat was enigszins vreemd, want er zijn in Italië niet zoveel hotels met een Franse naam.
     
Maar het zou nog veel vreemder worden want de volgende dag belandden wij na 651 kilometer in de Franse Champagne in het plaatsje Montmort-Lucy. 
     
In -jawel- Le Cheval Blanc.

 

Dat was een merkwaardig toeval, want hoe groot is de kans dat je zonder reserveringen vooraf op goed geluk twee maal achter elkaar terecht komt in een hotel met dezelfde naam?
      Ik hou het op een kans van 1 op 123.746 duizend.

Voor het geval u mij niet gelooft publiceer ik hierbij de rekeningen met de data.

      Dat zijn bovendien leerzame briefjes.


Aosta

                         

Hostellerie du Cheval Blanc in Aosta is wat betreft de overnachting met 150,-- aan de prijzige kant.
     
Het diner is daarentegen erg goedkoop.
Ik denk dat het gebleven is bij uitgebreide antipasti. Er was een flesje witte Lambrusco voor 18,--


Montmort

                                   

 

Kamer nummer 2 in Le Cheval Blanc in Montmort-Lucy was inderdaad niet meer dan 60,-- waard.
      Twee aperitiefjes -twee glazen champagne natuurlijk- waren er voor 15,-- en een half flesje witte Sancerre deed 16,--.
Er was bij die wijn natuurlijk vis, waarschijnlijk forel met amandeltjes want de keuken op het Franse platteland verandert nooit.
      Twee ontbijtjes waren er voor 15,--.

 

      


L
anding Is Always Tricky
.

(Door Rolf Weijburg)

Je kan zeggen wat je wilt, maar we vertrokken precies op tijd vanuit Barbados. Het  propellervliegtuig taxiede naar het begin van de landingsbaan, de propellers begonnen op volle kracht te draaien en je voelde dat het vliegtuig van de grond wilde. Toen de piloot de remmen los haalde schoot het toestel dan ook over de baan en trok in een mum van tijd de lucht in.
      Bridgetown schoof onder ons door, we zagen de prachtige stranden van de westkust, het turkooizen water, enkele gigantische cruiseschepen en weg was het op twaalf na kleinste land ter wereld.

   

We waren op weg naar het op eenentwintig na kleinste land ter wereld: Dominica. Niet te verwarren met de Dominicaanse Republiek, een land iets groter dan Nederland dat het eiland Hispaniola deelt met Haïti, weliswaar ook in de Cariben, maar ruim twaalfhonderd kilometer noordwestelijker.


LIAT

      

 

Leaves Island Any Time

Het vliegtuig was van LIAT, een vliegtuigmaatschappij uit Antigua & Barbuda die met vluchten naar zo’n beetje alle Caribische eilanden een Caribisch monopolie leek te hebben. LIAT, spreek uit Laai-et, staat voor Leeward Islands Air Transport.
      De maatschappij genoot een op zijn zachtst gezegd twijfelachtige reputatie in de regio en er werd dan ook overal naar hartenlust geïmproviseerd met de woorden waarvan de vier letters de initialen zouden kunnen zijn.

      “Leaves Island Any Time”, is er één van. Maar we vertrokken op tijd.

We maakten een tussenlanding in Saint Lucia en ook daar landden en vertrokken we nagenoeg op tijd. Toen we Saint Lucia achter ons lieten was het donker geworden.

      Het internationale vliegveld van Dominica (toen in 2012,nog Melville Hall geheten, tegenwoordig heet het  Douglas-Charles) ligt op het enige stukje vlakke land aan de noordoost kust van het eiland en is omringd door ruig met oerwoud overgroeid bergland. Landen is er niet eenvoudig, het geaccidenteerde omliggende terrein zorgt voor lastige aanvliegroutes met verraderlijke winden. Pas in 2010 vergaarde het vliegveld de noodzakelijke navigatiesystemen, protocollen en certificaten om ook landen in het donker mogelijk te maken.

      Na drie kwartier vliegen werd de passagiers verzocht de riemen vast te doen, de tafeltjes in te klappen en de stoelen rechtop te zetten. We wachtten af. Door het raampje zag ik alleen maar donkerte. Het vliegtuig daalde, draaide, en daalde verder. Nog steeds zag ik niets. Het toestel leek weer wat op te trekken en draaide de andere kant op. Het leek alsof de motoren stationair draaiden terwijl we grote cirkels vlogen. De passagiers waren stil. Weer daalden we. Weer draaiden we. Nog steeds zag ik niets. Het leek een eeuwigheid te duren. We hoorden de flaps uitschuiven, het landingsgestel zakken en het geluid alsof er werd teruggeschakeld. Maar er gebeurde niets. Buiten bleef het donker. We trokken weer op.

De intercom kraakte. De captain sprak.
      “Helaas kunnen wij vanavond niet landen op Dominica. Excuses voor het ongemak. Wij vliegen nu door naar Guadeloupe.”

Nu maakte LIAT een andere veel gebezigde bijnaam wél waar: “Landing Is Always Tricky”.
      Met bestemming Dominica mochten we in het Franse Guadeloupe niet uitstappen en moesten we nog een uurtje door naar Antigua & Barbuda, LIAT’s “hub” en het eindpunt van deze boemel.

De Cariben is een paradijs voor de Kleine Landjes Vorser. Binnen een dag vlogen we van Barbados, het op twaalf na kleinste land ter wereld, via een stopover op Saint Lucia, nummer 18 op de lijst van kleinste landen, en een mislukte landingspoging op Dominica, het op eenentwintig na kleinste land ter wereld, naar Antigua & Barbuda, dat op positie 14 van de kleine landjes lijst staat. Met een beetje meer geslinger hadden we ook nog Grenada (11), Saint Vincent & the Grenadines (12) en Saint Kitts & Nevis (13) mee kunnen pikken.

      Maar zo was het wel genoeg.
We waren van Barbados op weg naar Dominica en moesten nu dus om onduidelijke redenen uitwijken naar het noordelijker gelegen Antigua.


L
ost In between Antigua and Trinidad

Noem het “Lost In between Antigua and Trinidad”, zoals een andere bijnaam van LIAT luidt.
      We zouden de nacht op Antigua doorbrengen en met een stuk of twintig andere verdwaalde passagiers reden we in een bus over het donkere eiland. Kleine weggetjes, linksaf, rechtsaf, helling op, bergje af, door dorpen en langs plantages. Een uur onderweg totdat we bij een groot, verlaten hotel aan de zuidwestkust van Antigua kwamen. Alle passagiers kregen kamers en in der haast werd een aantal maaltijden klaargemaakt. Er waren geen andere hotelgasten. De volgende ochtend zouden we een nieuwe poging wagen om Dominica te bereiken.

      Het was nog donker toen we werden gewekt. Er was een snel ontbijt en daarna weer een uurtje in de bus. We konden nu het glooiende landschap van Antigua zien. Het zag er allemaal veel droger uit dan het groene eiland dat ik me herinnerde van een aantal jaar terug.
      Het vliegveld was net open. We konden inchecken, maar het kleine cafetaria en de drie winkeltjes waren nog gesloten. Uiteindelijk was het dan zover en konden we aan boord. We vlogen over de grillige kusten van Antigua, later over de bergen van Guadeloupe en na een uurtje kwam Dominica in zicht.

   


   

Het vliegtuig daalde, draaide bij en daalde nog meer.
      We doken door de bewolking heen en vlogen dicht over de indrukwekkende met oerwoud bedekte bergen.

   

   

 Toen maakte het vliegtuig nog een abrupte duik en raakten we met een flinke schok het asfalt van Melville Hall Airport.

  
Luggage IAnother Terminal

We waren veilig op Dominica aangekomen, maar toen we als laatste nog stonden te wachten bij het kleine luik waar de bagage doorheen werd geschoven, en er écht niets meer kwam, was het wel duidelijk: de bagage was niet meegekomen.
      Lagen de tassen nog in Antigua? Waren ze niet uitgeladen en nu op weg naar Barbados?
Niemand die het wist.

      Eén ding was zeker: Luggage In Another Terminal.

 

 

 

Rolf Weijburg's Atlas van de 25 kleinste landen in de wereld

Klik HIER voor alle afleveringen 

 

 

 

 

 

 

 

Subcategorieën

Domar: Noord Bangladesh