Aardrijkskunde (94)


De Europese gedachte

‘Hoeveel landen zijn er eigenlijk in Europa?’.
     
Ik kreeg deze vraag gisteren.
Je kunt daar een simpel antwoord op geven.
Bijvoorbeeld: ‘Ik weet het niet precies, maar het zijn er een stuk of vijftig!’.
     
Later dacht ik er nog eens over na.
Je kunt daar ook een afgewogen antwoord op geven.
     
Dat zal ik proberen.

                

We tellen de onafhankelijke Europese landen, die aangesloten zijn bij de Verenigde Naties.
     
Hierbij doen zich al een paar problemen voor.

A: Wanneer noem je een land een Europees land?
B: Wat doe je met transcontinentale landen; landen dus die in twee continenten liggen
C: Wat doe je met landen, die geografisch niet, maar historisch, cultureel of zelfs gevoelsmatig wel in Europa liggen?
D: Wat doe je met landen die niet volwaardig lid zijn van de V.N.?


Bij A en B

De grens tussen Europa en Azië is niet officieel. Diverse instanties houden verschillende grenzen aan.
      Maar als we de grens nemen van de gezaghebbende National Geographic Society zijn er vijf transcontinentale landen: Rusland, Kazakhstan, Georgië, Azerbeidzjan en Turkije.

      Over Rusland kan weinig misverstand bestaan. De belangrijkste plaatsen Moskou en Sint-Petersburg liggen volgens alle grenzen in Europa.

      De andere landen liggen voor een veel groter deel in Azië dan in Europa. Maar ze doen bijvoorbeeld allemaal wel mee aan het Europees kampioenschap voetbal. Turkije en Georgië hebben al avances gemaakt om in de toekomst lid te worden van de Europese Unie.


Bij C.

Cyprus ligt geografisch niet in Europa.
      Toch is het lid van de Europese Unie en moet dus een Europees land genoemd worden.

Armenië ligt volgens vrijwel alle grenzen geheel in Azië. Toch hoort het naar mijn gevoel meer bij Europa.


Bij D.

Vaticaanstad is lid van de V.N. Maar onder bepaalde voorwaarden. Je kunt het dus een land noemen. Het is dan veruit het kleinste land ter wereld.

      Kosovo heeft eenzijdig de onafhankelijkheid uitgeroepen. Het wordt bestuurd door een V.N. missie en wordt door ongeveer de helft van alle V.N.-leden erkend als onafhankelijk land.

Conclusie 1:

Ik besluit om al deze staten te plaatsen op de lijst van Europese landen.

      We komen dan tot het volgende resultaat.

Albanië
Andorra
Armenië
Azerbeidzjan
België
Bosnie-Herzegovina
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Georgië
Griekenland
Hongarije
Ierland
IJsland
Italië
Kazakhstan
Kosovo
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Macedonië
Malta
Moldavië
Monaco
Montenegro
Nederland
Noorwegen
Oekraïne
Polen
Portugal
Roemenië
Rusland
San Marino
Servië
Slovenië
Slowakije
Spanje
Turkije
Tsjechië
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk
Wit-Rusland
Zweden
Zwitserland

 

Zijn we er nu?
Natuurlijk niet!


Bij E.

Wat is precies een land?
     
Een mens gaat niet naar het Verenigd Koninkrijk. .
Een mens gaat naar Engeland, naar Wales of naar Schotland, misschien wel naar Noord-Ierland of Gibraltar.

Conclusie 2:

We moeten dus bestemmingen meetellen van gebieden die je een land zou kunnen noemen. Een land met een eigen regering en eigen verkiezingen. Of een land dat ver genoeg af ligt van het vasteland.

      Op grond van deze ietwat losse definitie gaan we op mijn lijst de volgende ‘landen’ meetellen.

Bij Bosnië -Herzegovina: Republica Srpska

Bij Denemarken: Faroër eilanden

Bij Duitsland: Helgoland

Bij Finland: Åland eilanden

Bij Frankrijk: Corsica

Bij Griekenland: Kreta, Cycladen, Dodekenesos

Bij Verenigd Koninkrijk: Engeland, Wales, Schotland
Noord-Ierland,Shetland eilanden, Orkney eilanden, Kanaal eilanden
Isle of Man,Gibraltar,

Bij Italië: Sicilië, Sardinië

Bij Noorwegen: Svalbard(Spitsbergen)

Bij Portugal: Azoren, Madeira

Bij Rusland: Nova Zembla, Kaliningrad

Bij Spanje: Balearen, Canarische eilanden 

Bij Zweden: Gotland

Zijn we er nu dan?

      Nee!

 

Bij F.

Er zijn gebieden, die zich eenzijdig hebben afgescheiden en onafhankelijkheid over zich hebben afgeroepen.
Bij Georgië : Abchazië, Zuid-Ossetië

Bij Moldavië : Transdnjestrië


Bij G

Er zijn gebieden bezet. (Hoewel daarover bepaald geen eenduidigheid is)

Onder het hoofdstuk Cyprus: Noord-Cyprus 

Onder het hoofdstuk Rusland-Oekraine: De Krim

Onder het hoofdstuk Rusland-Finland: Karelië, Petsamo en Salla (deels)


Bij H.

Wat doen we met enclaves, exclaves? Als we die ook meetellen krijgen we de volgende bestemmingen:

Baarle-Hertog (België in Nederland)

Baarle-Nassau (Acht Nederlandse lapjes grond in Belgische enclaves; zogeheten sub-enclaves)

Büsingen (Duitsland in Zwitserland)

Campione d’Italia (Italië in Zwitserland)

Llivia (Spanje in Frankrijk)

Nagorno Karabach (Armenië in Azerbeidzjan; Eenzijdig uitgeroepen; geen echte en- of exclave )

Ruitzhof (Duitsland in België )

Sankovo-Medoezje (Rusland in Wit-Rusland)

Yukhari Askipara (Azerbeidzjan in Armenië).

Sastavci (Bosnië in Republica Srpska)


Zijn we er nu?

Lijkt me wel!


(Eerder geplaatst december 2013; Bijgewerkte versie) 

 

 

Over GEO-TRIVIA

Soms is het de ligging. Soms een recordbrekend gegeven. Soms alleen een naam.
     
Maar er is in mijn ogen iets bijzonders mee.
Zomaar een plek op de aarde. In de atlas.
Op een kaart.
     
Ik noem dat GEO-TRIVIA.
Tot nu toe zijn verschenen:


Geo-Trivia (31): Een zevengrenzenpunt (Foto)
De Kiel, Drenthe


Geo-Trivia (30): Een achthoekige grens op een eiland

Märket Reef, Zweden/Finland


Geo-Trivia (29): Een Estse weg in Rusland
De Saatse Laars

 
Geo-Trivia (28): Lesotho, San Marino & Vaticaanstad
Landeilanden


Geo-Trivia (27): Malawimeer Afrika
Curieuze grens langs meer

 
Geo-Trivia (26): Gun Point Grenada/St.Vincent (Foto)

Baken op een grens-top


Geo-Trivia (25): Point Roberts Canada/VS

Schierenclave of-exclave?

Geo-Trivia (24): Werchojansk Siberie
Koudste stad ter wereld


Geo-Trivia (23): De Razende Bol

Een onbewoond eiland voor onze kust


Geo-Trivia (22): The Ladder of  Kotor Montenegro (Foto)

Meest bochtige weg ter wereld


Geo-Trivia (21): Lombardstreet San Francisco
Meest bochtige straat ter wereld


Geo-Trivia (20): Castelré Noord-Brabant
Nederland op z'n smalst; 200 meter

 

Geo-Trivia (19): Valom Groningen (Foto)
Meest noordelijke nederzetting op ons vasteland

 

Geo-Trivia (18); San Serriffe. Agloe, Argleton en Sandy Island
Fictieve plekken op kaarten en mappen


Geo-Trivia (17): Putte; Noord-Brabant/Antwerpen
Dorp in twee landen en drie gemeentes

 

Geo-Trivia (16): Tristan da Cunha & Amsterdam Eiland
Meest-geisoleerde -bewoonde- eilanden ter wereld

 

Geo-Trivia (15): Republiek voor 1 dag (Foto)
Roethenië, Ooit Hongarije, Tsjecho-Slowakije, Sovjet-Unie en Ukraine


Geo-Trivia (14): Viergrenzenpunten op de wereld
Gevonden o.a.; Vierstatenpunt Utah- Colorado-Arizona- New Mexico-

 

Geo-Trivia (13): Het enige vierlandenpunt op aarde
Quadripoint Zimbabwe-Botswana-Namibia-Zambia


Geo-Trivia (12): Een Nederlands paaltje

Arabisch Drielandenpunt: VAE, Oman, Saudie-Arabia

 

Geo-Trivia (11); Droogste plek ter aarde (Foto)

Atacama woestijn in Chili. Een verhaal met foto's van Brigitte de Lange


Geo-Trivia (10); Sint Anna ter Muiden, een eindpunt

De meest westelijke punt van Nederland; tevens de kleinste stad

 

Geo-Trivia (9); De Cooch Behar enclaves

Een enclave binnen een enclave binnen een enclave


Geo-Trivia (8); Een Y-brug te Ohio (Foto)
Een mooie zeer karakteristieke brug over twee rivieren


Geo-Trivia (7); Een Vierrivierenpunt
De Rijn, de Maas, de Ruigt en het Hollandsch Diep


Geo-Trivia (6): Purmuskes Litouwen
Het centrum van Europa


Geo-Trivia (5); Het verloren Wybertje
(Foto)
Een land zonder land


Geo-Trivia (4): Taal Meer Filippijnen
Een meer op een eiland in een meer op een eiland


Geo-Trivia (3); De 32 Heikanten

De buurtschappen van Brabant


Geo-Trivia (2); Het palindroom Qaanaaq te Groenland

Han het meest noordelijke palindroom naar een schierpalindroom


Geo-Trivia (1); VRH te KRK
(Foto)
Dorp zonder klinker op eiland zonder klinker

 

 

 

Een lichte mate van willekeur

Ik schreef gisteren een stukje over mijn fascinatie voor grenzen; in het bijzonder voor geografische grenzen. ‘’Ik moet er altijd overheen”.
       Daarop kreeg ik de vraag welke grenzen ik dan zoal over was gegaan.
Zo! Tja!
Daar moest ik even behoorlijk naar zoeken. En over nadenken.

Er komt een genuanceerd antwoord.

Je kunt lopend, fietsend, met auto, trein of bus een grens overschrijden.
     
Daar lijkt me weinig discussie over mogelijk.
Met een boot wordt het al wat lastiger, want wnneer vaar je precies in territoriale wateren en waar zijn die grenzen dan?

Maar met vliegtuigen wordt het echt problematisch.
      
Op lange intercontinentale vluchten ga je veel grenzen over, maar ik tel die niet mee. Maar korte continentale vluchten kunnen wel in aanmerling komen. En vooral buurlanden tellen dan mee.
      Dus: Rechtstreeks van Amsterdam naar Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) tel je niet,  maar van Qatar naar Dubai wel.

Gevoelsgrenzen
En dan zijn er nog -wat ik noem- gevoelsgrenzen.
     
Dat doet zich vooral voor bij eilanden.
Als je bijvoorbeeld in één land van Livorno op het vasteland van Italië vaart naar Sardinië ga je zo’n gevoelsgrens over.  Zelfs als je van Den Helder naar Texel gaat, ervaar ik dat al.

Op grond van deze behoorlijk willekeurige spelregels en een nostalgische inventarisatie van al mijn verlopen paspoorten en bijgehouden dagboekjes kom ik tot de volgende grenzen.
       Inclusief grenzen van landen, die niet meer bestaan. (DDR. Tsjechoslowakije, Joegoslavië, Krajina, Sovjet Unie)

(Als er niets achter de landen staat is de grens gepasseerd per auto)


AFRIKA

Egypte- Soedan (boot: Aswan-Wadi Halfa)
Soedan-Zuid Soedan
Zuid Soedan-Soedan (vlucht Juba-Chartoum)
Soedan-Egypte (vlucht Chartoum-Cairo)
Zimbabwe- Botswana
Botswana- Namibië (Ngoma Bridge v.v.)
Botswana- Zambia (veerboot: Kazungula)
Zambia- Zimbabwe (Victoria Falls Bridge)
Zuid Afrika- Lesotho (v.v.)
Zuid Afrika- Lesotho (vlucht Durban-Maseru)
Zuid Afrika-Mozambique (vlucht Johannesburg-Maputo v.v.)
Tanzania-Zuid Afrika (vlucht Kilimanjaro-Johannesburg v.v.)
Tanzania-Mauritius (vlucht Kilimanjaro-Mahébourg v.v.)
Ethiopië-Eritrea (vlucht Addis Abeba-Asmara)
Eritrea-Saudi-Arabië (vlucht Asmara-Jeddah)
Italië-Tunesië (vlucht Rome-Tunis v.v.)

NOORD-AMERIKA

Canada: (boot Toronto- Ward eiland v.v)
Canada-USA (vlucht Toronto-Detroit)
USA-Barbados (vlucht Miami-Barbados v.v.)
USA-United Kingdom (vlucht New York-Londen)


ZUID-AMERIKA

Guyana: boot Parika- Aurora- Charity- Santa Rosa v.v.
Portugal-Brazilië (vlucht Lissabon-Rio de Janeiro v.v.)
Barbados-Guyana (vlucht Barbados-Georgetown v.v.)
Guyana-Bolivia (vlucht Georgetown-La Paz v.v.)


AZIË

Istanbul Europa- Istanbul Azië (vrachtwagen)
Turkije- Irak (vrachtwagen)
Irak- Koeweit (vrachtwagen)
Oezbekistan- Kirgizië v.v.
Bangladesh- India v.v.
HongKong- China (trein v.v.)
Singapore-Japan (containerschip: Singapore-Kobe)
Japan-USA (vlucht Tokio-Los Angeles)
Israël- Palestina (Westbank v.v.)
Palestina-Jordanië (busje: Allenby-bridge. v.v.)
Israël- Palestina (Gaza v.v,)
Israël- Syrië (Golan v.v.)
Israël-Egypte (Sinaï  v.v.)
Koeweit-Bahrein (vlucht Koeweit City-Manama)
Bahrein-Qatar (vlucht Manama-Doha)
Qatar-Verenigde Arabische Emiraten (vlucht Doha-Ras al Chaimah)
VAE-India (vlucht Ras al Chaimah-Bombay)
VAE-Oezbekistan (vlucht Abu Dhabi-Tasjkent v.v.)
India-Nepal (vlucht Delhi-Kathmandu)
Nepal-Bhutan (vlucht Kathmandu-Paro v.v.)
India-Sri Lanka (vlucht Madras-Colombo)
Sri Lanka-Thailand (vlucht Colombo-Bangkok))
Thailand-Maleisië (vlucht Bangkok-Kuala Lumpur)
Maleisië-Singapore (vlucht Kuala Lumpur-Singapore)
Singapore-Indonesië (vlucht Singapore-Jakarta v.v.)
Indonesië: Bali (vlucht Djogjakarta-Den Pasar)


OCEANIË

China-Nieuw Zeeland (vlucht HongKong-Auckland v.v.)
Noordereiland (Nieuw-Zeeland)- Zuidereiland (sportvliegtuig Wellington-Picton)

Zuidereiland (Nieuw-Zeeland)- Noordereiland (boot: Picton-Wellington)
 

EUROPA

Andorra- Frankrijk
Andorra- Spanje

België- Duitsland
België- Frankrijk
België- Luxemburg
België- Nederland

Bosnië Herzegovina- Kroatië

Bulgarije- Turkije (trein)

Cyprus- Noord-Cyprus (Nicosia v.v.)
Cyprus- Noord Cyprus (zeilboot: Larnaca- Famagusta)

DDR- West-Duitsland

Denemarken- Duitsland
Denemarken- Duitsland (boot: Rødbyhaven- Puttgarden )
Denemarken- Zweden (Sontbrug)
Denemarken- Zweden (boot: Frederikshaven-Göteborg))
Denemarken- Zweden (boot: Helsingör-Helsinborg)
Denemarken: (boot: Fyn-Als)
Denemarken: (boot: Sjaelland-Fyn v.v.)
Denemarken: (boot: Esbjerg-Fanø v.v.)

Duitsland- België
Duitsland- Denemarken
Duitsland- Denemarken (boot: Puttgarden-Rødbyhaven)
Duitsland- Finland (boot: Rostock- Hanko)
Duitsland- Finland (boot: Travemünde- Helsinki)
Duitsland- Frankrijk
Duitsland- Luxemburg
Duitsland- Nederland
Duitsland- Oostenrijk
Duitsland- Polen
Duitsland- Tsjechië
Duitsland- Tsjechoslowakije
Duitsland- Zwitserland
Duitsland: (Boot: Neuharlingersiel- Spiekeroog v.v.)

Engeland- Nederland (boot: Sheerness- Vlissingen v.v.)
Engeland-Nederland (vlucht Londen-Rotterdam v.v.)
Engeland- Wales

Estland- Letland
Estland- Finland (Boot: Tallinn- Helsinki)
Estland-Rusland

Finland- Duitsland (boot: Helsinki- Travemünde)
Finland- Duitsland (boot; Hanko- Rostock)
Finland- Zweden (boot: Turku- Stockholm)
Finland- Zweden (boot: Eckerö Åland- Grisslehamn-)

Frankrijk- Andorra
Frankrijk -België
Frankrijk- Duitsland
Frankrijk- Italië
Frankrijk- Luxemburg
Frankrijk- Monaco
Frankrijk- Spanje
Frankrijk- Zwitserland

Griekenland- Joegoslavië (trein)
Griekenland-Macedonië
Griekenland- Turkije (zeilboot: Pserimos- Bodrum- Kas)
Griekenland: zeilboot: Athene- Kythnos- Paros- Amorgos- Pserimos)
Griekenland- (veerboot: Athene-Hydra v.v.)

Hongarije-Kroatië
Hongarije-Oostenrijk
Hongarije- Roemenië (bus)
Hongarije- Servië
Hongarije- Slovenië

Italië - Frankrijk
Italië - Oostenrijk
Italië- Joegoslavië
Italië- Malta (vlucht Rome- Malta v.v.)
Italië - Zwitserland
Italië - Sardinië (boot: Livorno-Golfo Aranci v.v.)
Italië - Vaticaanstad

Joegoslavië- Bulgarije (trein)
Joegoslavië- Griekenland (trein)
Joegoslavië- Hongarije
Joegoslavië- Italië
Joegoslavië- Oostenrijk (trein)
Joegoslavië- (boot: Zadar-Dugi Otok v.v.)

Kosovo-Servië
Kosovo-Macedonië

Krajina-  Kroatië

Kroatië- Bosnië
Kroatië- Krajina
Kroatië- Hongarije
Kroatië- Montenegro
Kroatië- Servië
Kroatië- Slovenië
Kroatië: KRK (Krk-brug v.v.)

Letland- Estland
Letland- Litouwen

Liechtenstein- Zwitserland

Litouwen- Letland
Litouwen- Duitsland (boot: Klaipeda- Kiel)

Luxemburg- België
Luxemburg- Duitsland
Luxemburg- Frankrijk

Macedonië-Griekenland
Macedonië- Kosovo

Macedonië- Servië

Monaco- Frankrijk

Montenegro-Bosnië Herzegovina
Montenegro-Kroatië

Nederland- België
Nederland- Duitsland
Nederland-Duitsland (vlucht Amsterdam-Frankfurt v.v.)
Nederland- Engeland (boot: Vlissingen-Sheerness)
Nederland-Engeland (vlucht Amsterdam-Londen v.v.)
Nederland-IJsland (vlucht Amsterdam-Keflavik v.v.)
Nederland:
Boot: Den Helder- Razende Bol v.v.
Boot: Den Helder Texel v.v.
Boot: Harlingen- Vlieland v.v.
Boot: Harlingen- Terschelling v.v.
Boot: Vlieland-Terschelling-Harlingen
Boot: Holwerd- Ameland v.v.
Boot: Lauwersoog- Schiermonnikoog v.v.
Boot: Nieuwendijk- Tiengemeten v.v.
Boot: Kruiningen-Perkpolder v.v.
Boot: Vlissingen-Breskens v.v.

Noord Cyprus- Turkije ( zeilboot: Famagusta- Iskenderun)
Noord Cyprus- Cyprus (Nicosia v.v.)

Noorwegen- Denemarken (boot: Larvik-Frederikshaven)
Noorwegen- Zweden
Noorwegen-Spitsbergen (vlucht
Tromsø-Longyearbyen v.v.)

Oostenrijk- Duitsland
Oostenrijk- Hongarije (bus)
Oostenrijk- Italië
Oostenrijk- Joegoslavië (trein)
Oostenrijk- Liechtenstein
Oostenrijk-Roemenië (vlucht Wenen-Bukarest v.v.)
Oostenrijk- Slovenië 
Oostenrijk- Zwitserland

Polen- Litouwen

Portugal- Spanje
Portugal-Azoren (vlucht Lissabon-Ponta Delgada v.v.)

Roemenië- Joegoslavië (bus)

Rusland-Estland
Rusland-Oostenrijk (vlucht Moskou- Wenen v.v.)

Servië - Bosnië
Servië - Hongarije
Servië- Krajina
Servië - Kroatië
Servië - Kosovo
Servië-Macedonië 

Slovenië- Hongarije 
Slovenië - Oostenrijk
Slovenië- Kroatië

Slowakije-Tsjechië (Vlucht Koŝice-Praag)
Slowakije-Hongarije

Spanje- Andorra
Spanje- Frankrijk
Spanje- Portugal

Turkije- Cyprus (zeilboot: Kas- Larnaca)

Tsjechië - Slowakije
Tsjechië-Duitsland

Tsjechoslowakije- Duitsland

Vaticaanstad- Italië

Wales- Engeland

West-Duitsland- DDR

Zweden- Åland eilanden; Finland (boot: Grisslehamn-Eckerö )
Zweden- Denemarken (Sontbrug)
Zweden- Denemarken (boot: Helsinborg- Helsingör)
Zweden- Finland (boot: Stockholm-Turku)
Zweden- Gotland (vlucht Stockholm-Visby v.v.)
Zweden- Noorwegen

Zwitserland- Duitsland
Zwitserland- Frankrijk
Zwitserland- Italië
Zwitserland- Oostenrijk

 

 

 

 

           
Een fascinatie voor grenzen

Het is nog net geen obsessie, maar al vrijwel mijn inmiddels behoorlijk lange leven heb ik een fascinatie voor grenzen. Je hebt fysieke en psychische grenzen, morele en ethische.
      Maar mij gaat het vooral om geografische grenzen. Als ergens een grens opdoemt wil ik er over.


Waarom?

Geen idee eigenlijk. Want grenzen zijn soms natuurlijk -een rivier bijvoorbeeld- maar vaker is het een min of meer willekeurig getrokken lijn. Een lijn bovendien die in de geschiedenis lang niet altijd dezelfde is.
      Europa bijvoorbeeld telde na de tweede wereldoorlog 29 onafhankelijke landen. Nu zijn dat er volgens mijn berekening 50. Inclusief vijf transcontinentale landen.
     Ga maar na hoeveel grenzen hier bij gekomen zijn.


Zeeuws-Vlaanderen

De merkwaardigste geografische grens van Nederland ligt tussen Zeeuws-Vlaanderen en Belgisch Oost-Vlaanderen. Een toevallige grens, want de natuurlijke grens daar in de buurt is de Westerschelde.
      Zeeuws-Vlaanderen is een afgescheurd stuk België.
Het heeft een eigen volkslied.

De grens werd aan het eind van de tachtigjarige oorlog bepaald bij de vrede van Münster in 1648.
      Getrokken op de lijn waar de Oranjetroepen zich toen bevonden.

In 2001 hebben Klaas Vos en ik voor de VPRO-Radio in twee dagen deels over die grens gelopen. Van grenspaal naar grenspaal.  
      We beginnen in Koewacht en gaan via Heikant, Kapellebrug, Clinge, De Klinge, Nieuw-Namen, Kieldrecht, Muggenhoek en Prosper naar de oevers van De Schelde even boven de kerncentrale van Doel en even onder het Verdronken land van Saeftinge.
      En dan komen we bij de Hedwige polder. Een omstreden gebied, want de polder staat in 2022 op grond van afspraken met de Belgen onder water.

     

Gisteren ontving ik deze foto van Klaas.



Direct achter de dijk ligt de kerncentrale van Doel. 
      Ik probeer hier de landelijke geluiden op te vangen en te vermengen met het lichte zoemen van de kerncentrale. Even later spreken wij met twee dames, die van overheidswege pilletjes hebben ontvangen, die ze kunnen innemen als er bij de centrale iets helemaal fout gaat.

           
Grensgevoel

Er blijken veel meer mensen te zijn met een fascinatie voor grenzen. Er zijn ook reisschrijvers, die steeds weer op grenzen terugkomen.
      De Italiaanse cultuurfilosoof en schrijver Claudio Magris is daar één van de bekendste voorbeelden van. Hij noemt zichzelf een grensschrijver en definieert de grens in ‘Aan de andere kant’ als volgt:

‘Elke grens heeft met onzekerheid en behoefte aan zekerheid van doen; de grens is een noodzaak, want zonder grens oftewel zonder onderscheid is er geen identiteit; is er geen vorm, geen individualiteit.
      De grens zet een werkelijkheid, maakt omtrekken en karaktertrekken en vormt de individualiteit, de persoonlijke en de collectieve, de existentiële en de culturele.

Grens is vorm en dus ook kunst‘.

 

 

Een dromerig paspoortmapje



Ik kreeg dit cadeautje. Een mapje om je paspoort in op te bergen.
      De oproep om je eigen dromen op ontdekkingsreizen te gaan waarmaken kwam rijkelijk laat, want dat had ik al ruimschoots gedaan.

De map wordt verspreid door de Britse cadeauorganisatie Sass & Belle en dat verklaart waarschijnlijk waarom ze zo’n oude Mercator-projectie van de wereld hebben afgebeeld. Bovendien wordt Europa ook nog doormidden gedeeld. Engelsen zweren bij oude tradities, achterhaald of niet.

      Als je Noord-Amerika naar het westen schuift krijg je een veel completer beeld met Europa in zijn geheel, Azië intact en Australië in het uiterste zuidoosten.  

      Maar ach, het blijft behelpen als je een ronde bol in een plat vak moet projecteren. Gerardus Mercator, een Vlaams cartograaf die eigenlijk gewoon Gerard de Kremer heette, ontwierp in 1569 zijn projectie. Sinds die tijd ligt die projectie onder vuur want het is een zeer ernstige vertekening van de werkelijkheid.

      Kijk eens naar Groenland. Dat is op deze kaart groter dan Zuid-Amerika, ongeveer net zo groot als Afrika en veel groter dan Australië.
Nu de feiten:

Groenland heeft een oppervlakte van 2.166.000 vierkante kilometer.  
Australië heeft een oppervlakte van 7.692.000 vierkante kilometer en is dus in werkelijkheid ruim drie maal zo groot.
Zuid-Amerika heeft een oppervlakte van 17.840.000 vierkante kilometer; meer dan acht maal zo groot.
Afrika heeft een oppervlakte van 30.370.000 vierkante kilometer; bijna vijftien maal zo groot.
   
Ik heb er even mijn verzameling Bos-atlassen op na geslagen. Daar werd tot 1992 de Mercator-projectie gebruikt.
Daarna werd een soort compromis gevonden. Oppervlakten. hoeken en vormen komen wat meer overeen met de werkelijkheid.

Ik heb nog een aantal pogingen tot verbetering gevonden.


Sinusoidale pseudocilindrische projectie

 


Orthografische eilandenprojectie

 


Oppervlaktegetrouwe kegelprojectie

 


Kegelprojectie van Albers

 


Azimutale projectie van Lambert

 


Projectie van Gall en Peters

 


Mollweide projectie

 


Projectie van Aitoff-Hammer

 


Projectie van Bonne

 


Projectie van Goode

 

 

 

Subcategorieën