Aardrijkskunde
- Details
- Hoofdcategorie: Aardrijkskunde (94)
- Categorie: Aardrijkskunde
Tristan da Cunha & Amsterdam eiland
De meest geisoleerde bewoonde eilanden ter wereld zijn Tristan da Cunha in het zuiden van de Atlantische Oceaan en Amsterdam in het zuiden van de Indische Oceaan.
Ga voor dit stukje naar Audio (72): Reis naar het isolement
- Details
- Hoofdcategorie: Aardrijkskunde (94)
- Categorie: Aardrijkskunde
Godsdienstkaarten
Het heeft lang geduurd voordat er in atlassen godsdienstkaarten verschenen. Dat is opmerkelijk, want veel conflicten in de wereld werden en worden veroorzaakt door godsdiensttegenstellingen.
In de vele jaargangen Bosatlassen kan ik pas in 1939 de eerste godsdienstkaart (hieronder) ontdekken.
Een simpele informatieve kaart. In de V.S., Canada , grote delen van West-Europa, Australië en Zuid-Afrika wonen Protestanten( oranje).
In andere delen van West-Europa , Zuid en midden Amerika Rooms-Katholieken. (donkergeel). Grieks-Katholieken zijn er in Oost-Europa en in delen van Siberië (lichtgeel).
In India wonen volgens deze kaart aanhangers van het Brahmanisme (roze). Boeddhisten (blauw) vind je in China en het zuidoosten van Azië , waarbij het opvalt dat een deel van dit gebied (o.a. Japan) is uitgelicht met een rode lijn.
Dat zijn in de Bosatlas van 1939 aanhangers van Confoetius, Laotse en Sjintoïsme.
De Islamitische landen zijn verdeeld in Soennieten (lichtgroen) en Sjiieten (donkergroen). Die laatsten bevinden zich vooral in Afghanistan , Iran en -deels Irak. Het hele noorden van Afrika is volgens deze kaart Soennitisch.
Natuurgodsdiensten (grijs) zijn er in centraal Afrika, Zuid-Amerika, Australië en delen van Siberië en Canada.
Het Jodendom is nog niet aangegeven, want Joden woonden toen nog teveel in de diaspora.
GEOPOLITIEK
Na de tweede wereldoorlog verschenen in steeds meer atlassen geopolitieke kaarten. Kijk eens naar bovenstaande godsdienstkaart uit de opmerkelijke politieke atlas van Michael Kidron en Ronald Segal.
Deze atlas die in 1981 werd uitgegeven bij Bert Bakker werd geprezen en verguisd. Waarom het Marxisme-Leninisme volgens deze auteurs een godsdienst is leggen ze als volgt uit:
‘Het geloof in toekomstig geluk, voorspoed en veiligheid; de uitbeelding van dat geloof in rituelen; de ondersteunende rechtvaardiging van dat geloof door een speciale categorie mensen en het onderbrengen van dat geloof in door de staat gesteunde of met de staat verbonden instellingen; dat zijn de kenmerken van veel godsdiensten. In die zin is het Marxisme-Leninisme een godsdienst’.
Verder merken de auteurs op, dat het ML zijn eigen schismatische orthodoxieën kent (de Moskou- en Pekinglijn), zijn volkse van de leer afwijkende ’protestantisme’ (het Titoïsme in Joegoeslavië ), zijn ’door een banvloek getroffen ketterij’ (het Trotskisme) en ’zijn fundamentele sekten’ (het revolutionair Marxisme).
Polen bijvoorbeeld is in de visie van de auteurs officieël een Marxistische staat, hoewel het een bijna geheel Roomskatholieke bevolking heeft. Afghanistan dat dan bezet is door de Sovjet-Unie is in die zin ook een Marxistisch-Leninistische staat, hoewel er vrijwel alleen Islamieten wonen.
Godsdienstconflicten zijn er in 1981 in dit deel van de wereld (zwart sterretje) in:
India
Afghanistan
Israël
Syrië
Filippijnen
Cambodja
Sri Lanka
Cyprus
Libanon
- Details
- Hoofdcategorie: Aardrijkskunde (94)
- Categorie: Aardrijkskunde
Rotterdam/Amsterdam-New York
Stoomboten 1902
Kijk eens naar deze leuke kaart uit de Bosatlas van 1902. Het is de grote tijd van de passagiersscheepvaart. Nederland deed met de Holland Amerika Lijn al leuk mee. Deze maatschappij was oorspronkelijk de in 1873 opgerichte Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij.
Op de kaart zijn de Nederlandse lijnen in rood aangegeven.
Het zijn:
Rotterdam/Amsterdam-Boulogne; Frankrijk- New York (12 dagen).
Rotterdam-Port Arthur; Texas USA
Amsterdam-Paramaribo (20)-Trinidad- Curaçao-Port au Prince Haïti- New York- Le Havre-Amsterdam.
WEELDERIGE SALONS
Het vervoer ging in prachtige oceaanstomers met in de eerste klasse weelderig ingerichte salons, restaurants en danszalen.
Welgestelden maakten dit soort cruises als vakantie.
In de tweede en derde klasse (tussendeks) zaten de landverhuizers, emigranten en gelukszoekers.
Eén van de grootse HAL-schepen was in die tijd bijvoorbeeld de Potsdam met ruimte voor 282 eersteklaspassagiers, 200 tweedeklassers en maar liefst 1800 tussendeks.
Andere pronkstukken waren ondermeer de Rotterdam III en de Statendam I
CONCURRENTIE
De HAL moest natuurlijk wél concurreren met grote maatschappijen uit Duitsland, Engeland en Frankrijk. Mooie lijnen:
Liverpool-Halifax; Canada (9 dagen)
Hamburg-Havana; Cuba-Vera Cruz; Mexico-Tampico; Mexico (33 dagen)
Marseille-Trinidad-Colon; Panama-Porte Limon; Costa Rica (22 dagen)
Maar de mooiste is de zwarte lijn die zich bevindt tussen de lijnen Hamburg-Madeira-Montevideo en Liverpool-Rio de Janeiro.
Dat is de lijn:
Hamburg- St.Vincent; Kaap Verdische eilanden (18)-Punta Arenas; Vuurland (38)-Valparaiso; Chili (48)- Iquigue; Noord Chili (57)- Callao; Peru (64).
Hoeveel mensen zouden deze tocht v.v. hebben meegemaakt?
Ik ben te laat geboren!
Kijk ook eens op:
http://www.jenneken.nl/bekijk/1900ZEEVAART.htm
- Details
- Hoofdcategorie: Aardrijkskunde (94)
- Categorie: Aardrijkskunde
Dahala Khagrabari
Een enclave is een stuk grond dat hoort bij een bepaald land maar geheel omgeven wordt door een ander land. Er zijn behoorlijk veel enclaves in de wereld. Verder zijn er enkele sub enclaves. Bijvoorbeeld één in Baarle Nassau.
(Nederland in België in Nederland).
Het meest opmerkelijke stukje grond ligt in het Noorden van Bangladesh. Dahala Khagrabari. Een sub-sub enclave. De enige in de wereld. India in Bangladesh in India in Bangladesh.
Ik ben er geweest. Samen met Henk Weltevreden, die er dit stukje over schreef.
- Details
- Hoofdcategorie: Aardrijkskunde (94)
- Categorie: Aardrijkskunde
Dordtse rivieren & aspergekroketten
Eén van de mooist gelegen terrassen van Nederland is dat van café-restaurant Jongepier in Dordrecht. Het ligt op ‘t Groothoofd vlakbij het centrum. Je kijkt uit op het bekendste drierivierenpunt in dit land: Beneden Merwede, Noord en Oude Maas komen hier bij elkaar.
Je kunt op het terras bijvoorbeeld aspergekroketten eten en krijgt daar dan dik gesneden heel donker -bijna zwart- brood bij.
Er is veel scheepvaartverkeer daar, zodat het uitzicht steeds verandert.
Dat was in 1660 ook al zo toen de Dordtse schilder Aelbert Cuyp (ga naar Beelden 28) dit zicht op de rivier maakte.
KHARTOUM & DE BIESBOSCH
Is dit het enige drierivierenpunt van Nederland?
Nee!
Bij Willemstad in het uiterste puntje van Noord-Brabant bijvoorbeeld splitst het Hollandsch Diep zich in ‘t Haringvliet en ‘t Volkerak. Mooi punt. Hellegatsplein heet het. Als je op de A29 bij de laatste afslag in de Hoeksche Waard (Numansdorp) de parallelweg opgaat en daar ergens de auto parkeert kan je naar de Haringvlietbrug lopen.
Je kunt ook nog wat verder gaan en hebt dan een mooi uitzicht. Richting West zie je het eilandje Tiengemeten liggen.
Het bekendste drierivierenpunt ter wereld ligt natuurlijk in de Soedanese hoofdstad Khartoum. Daar komen de Blauwe Nijl uit Ethiopië en de Witte Nijl uit Oeganda bij elkaar en vormen De Nijl.
Khartoum wordt hier in drieen gesplitst. Omdurman en Oud-Khartoum liggen aan de andere kanten.
Ik ben daar een keer geweest. Fenomenale plek.
Dit alles roept de vraag op of er ook vierrivierenpunten bestaan.
Je zou het toch alleen al vanwege dat mooie woord hopen.
Kijk eens op het kaartje hieronder.
Met wat goeie wil is dit er één.
Dit is De Biesbosch waar de Nieuwe Merwede (Rijn) en de Amer (Maas) bij elkaar komen in het Hollandsch Diep.
Daartussen ligt het riviertje de Ruigt dat zich aan het eind splitst in het Noordergat van de Visschen en het Zuidergat van de Visschen.
Als je naar Lage Zwaluwe gaat kun je aan het water bij restaurant-feesterij De Fuik (ook een mooi terras) een hek over klimmen. Vanaf de dijk een stukje verderop heb je een subliem uitzicht op dit VIERRIVIERENPUNT.
Pagina 6 van 8