Beelden (909)

 

De meeuw & de rijmelaar


Van Jacob Cats

Uit het gedicht: Die arm is, zij voorzichtig


Boven vliegen groote meeuwen
Met een wonder fel geraas
Die gedurigh komen schreeuwen
Om te grijpen enigh aes

 
Juli 2012. Brouwershaven (Schouwen-Duiveland)

©2012 Ronald van den Boogaard


© 2019 Ronald van den Boogaard

View Siters©2012 Ronald van den Bo

 

NETFLIX

(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

     
      Er zijn diverse pijlers onder het wereldsucces NETFLIX. Laten we er een paar beschrijven. De financiering is de grootste pijler. Men werkt wereldwijd via internet waardoor de contributies laag kunnen blijven. Ik betaal nog geen tien Euro per maand en heb toegang tot honderden films en documentaires.

      Een andere pijler: alle inhoud is ten allen tijde op jouw tijdstip beschikbaar en pauzeerbaar. En dat laatste is een geschenk uit de hemel.

Dan is er nog de kwaliteit. Er is ruim genoeg geld om hele dure producties te laten maken. The Crown over het Engelse hof is daar een goed voorbeeld van. Bingewatchen is gewoon een ander woord voor verslaving.

Geen tijdsloten zoals bij de televisie overal ter wereld gangbaar is. Een film van meer dan anderhalf uur past nergens meer in de vastgelegde schema’s en wordt vaak genadeloos verkort. Bij Netflix past alles.

Een laatste pijler: het televisietijdperk loopt ten einde. Dat buiten jou om ergens door managers wordt bepaald wat en wanneer je iets mag bekijken is achterhaalde praktijk.

Is de uitzendtelevisie in Nederland al dood? Nee nog niet maar het einde kondigt zich wel aan. Krampachtig wordt in Hilversum geprobeerd het tij te keren. “NL ZIET’ wordt in het leven geroepen. Televisie bekijken op aanvraag. Allemaal programma’s die al werden uitgezonden en WAARVOOR DUS AL BETAALD IS uit een database te zien. De eerste maand gratis maar daarna voor ongeveer 10 euro per maand. Nep derhalve.
      Voor bijna honderd jaar oude techniek wordt in het plantsoen dat Nederland eigenlijk is een enorm zenderpark in leven gehouden. Dat kost heel veel geld en kan zonder veel problemen grotendeels worden ontmanteld. Alles via het internet, geen schaarste meer in de ether en getob over zendtijd wordt iets van vroeger.
      Omroepverenigingen meteen opheffen en de duizenden mensen die daar hun brood verdienen naar huis sturen.
Ik kon het niet laten grof uit te zoeken wie zich met de media bezig houden. Eerst maar eens Netflix. Wereldwijd werken daar 5800 mensen. Op het mediapark in Hilversum (alleen daar al!) werken 6000 mensen om alleen het plantsoen Nederland te bedienen. Kan het nog gekker?


Een paar suggesties:

Dit moet niet worden gemist!!!!!

 


1. The struggle.  Docu van zeker twee uur over de Poolse kunstenaar Szukalski die eindigde in de USA. Treffend en ook beklemmend

                         

2. Palmtrees in the snow.  Guinee was lang een Spaanse kolonie aan de westkust van Afrika. De film speelt zich af vanaf de jaren ‘50 van de vorige eeuw tot nu toe. Duurt lekker lang en fascineert. Over liefde, seks en verhoudingen in die kolonie. MOET JE ZIEN.

3. LA ENFERMEDAD DEL DOMINGO. PRACHTIG VERFILMD IN SPANJE. RIJKE SPAANSE KRIJGT PLOTSELING BEZOEK VAN EEN HAAR ONBEKENDE VROUW. DIE HEEFT MAAR ÉÉN WENS. ZE WIL TIEN DAGEN MET HAAR ALLEEN DOORBRENGEN. WAAROM?

 
Klik HIER voor alle Photosophieën

 

 

 

ZWAMBAD

 

(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

Het is echt simpel en zelfs meer dan dat. Was alles maar zo eenvoudig dan hadden we de wereldvrede onder handbereik.
      Laten we beginnen met een paar uitgangspunten dan wordt het daarop volgende meteen begrijpelijk.

 

-----Heel veel mensen vervelen zich te pletter of richten hun leven zo in dat de verveling wordt vermeden. Deze stelling moet waar zijn anders keek niemand ooit nog naar de Nederlandse TV.

-----Heel veel mensen hebben te veel geld en doen alles om nog meer te krijgen.

-----Heel veel mensen lachen nooit en als ze lachen is dat meer een soort geluid dan emotie.

-----Heel veel mensen maken nooit iets mee.

-----Heel veel mensen zijn nog nooit op de TV geweest en zijn met een natte vinger over te halen om op de buis te komen.

Het volgende plan gaat met deze gegevens aan de slag. We huren een grote evenementenhal. Kosten doen er niet toe want het gegenereerde publiek betaalt dat zelf. Via kranten en andere media is gecommuniceerd dat de tijd van de BN-ers voorbij is, de poel waaruit die voor de TV gevist werden is leeg of verrot.
      Het wordt tijd voor de Onbekende Nederlanders, de ON-ers dus. De ON-ers worden overgehaald om BN-er te worden via een in die hal op te nemen Tv-programma.
      Hoe worden ze daartoe aangezet?
Heel eenvoudig. Werkstudenten ontmoeten de deelnemers van te voren en zoeken naar een opvallend verhaal. Een man van zeventig met drie armen, een kleuter die kan pianospelen, oma in zelf gebreide soepjurk, tieners met onmogelijke liefdes, honden met een kunstje, Siamese goudvissen, gewelddadige motormuizen, valse liederen en ga zo maar door.
      Na de kennismaking in de hal volgt de opname van het TV-programma. Iedereen die uitgekozen is moet voor het feit dat men op de TV komt betalen. En zie daar: bakkers zien hun omzet stijgen, zus Carla lacht weer sinds dertig jaar, mevrouw Zus en Zo wil niet meer dood, man van even in de veertig gaat met plezier vreemd, Annet kan zingen en krijgt een contract, een inbreker ziet van zijn voornemens af.

 

 Klik HIER voor alle Photosophieën

 

 

ÉÉN BRIEF ZOU VOLDOENDE MOETEN ZIJN

 

(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

Dacht ik. Nu jij nog. Eerst maar eens de inhoud van die brief.

LS! (zetten ze vroeger vaak boven een brief).

IN DEZE VERWARRENDE EN ZEER SNELLE TIJDEN IS HET ONVERMIJDELIJK DAT IETS ER NIET MEER IS, STRATEN VAN NAAM ZIJN VERANDERD, PERSONEN DOOD ZIJN GEGAAN EN VERGETEN WERDEN, MUZIEK NIET MEER WORDT AFGESPEELD, ETCETERA ETCETERA. HEEL VAAK WORDT U DAT MET EEN BRIEF OF MAIL DUIDELIJK GEMAAKT, MAAR SOMS OOK HELEMAAL NIET.

DIT LAATSTE WORDT ONS NIEUWE BELEID. WIJ DELEN U NIETS MEER MEE, U ZOEKT HET MAAR UIT.

Die brief gaat U dus krijgen, kijkt U even mee? Postkantoren zijn verdwenen, brievenbussen spaarzaam, strippenkaarten zijn weg, autovrije dagen ho maar, paling bijna uitgestorven, keeshondjes uit het straatbeeld, bkr-regelingen opgeheven, gasgeisers binnenkort verboden, zelf groente snijden niet meer in de mode, geen keukens in nieuw te bouwen wijken, Nederlands als taal aan de verliezende hand, chansons? dat zoeken we even op.

PS (dat zetten ze vroeger onder brieven, als ze iets waren vergeten)

Vast wel iets vergeten, maar wat…..

 

Klik HIER voor alle Photosophieën

 

 

YOTAM OTTOLENGHI

 (Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

      Yotam Ottolenghi. Kok te Londen, schrijver van zeer fantastische kookboeken. Vegetariër, wel eens op de tv. Zij kookt uit Zijn boeken en je weet niet wat je proeft.
      Het is tien uur in de morgen als Zij mij in de keuken roept. Zij kookt deze keer niet met Hem maar Zij wil pekelvlees zelf maken, niet via Yotam want die is vegetariër. Op de lijst met ingrediënten stond salpeterzout. Of ik dit maar wilde gaan kopen.
      Waar? Geen idee. Eerst maar eens gaan vragen in het plaatselijke winkeltje. De alleroudsten wisten het nog, met salpeterzout maak je salami en die salami blijft door dat zout op kleur. Je moet naar een apotheek, daar kochten ze dat vroeger. Hoeveel vroeger? Nou ja vijftig jaar geleden. De stemming begon er in te komen.

      Naar de apotheek dus. Het was er druk en ik begin aan de eerste fout. Slechte Hongaarse vertaling en verkeerde klemtoon. Zij niks begrijpen, collega’s schieten te hulp maar die komen er ook niet uit. Om hen te helpen roep ik SALAMI.. Het wachtende publiek amuseert zich: een onhandige buitenlander die in een apotheek salami wil gaan kopen. De oudste apotheker grijpt in, geeft me een arm en voert me naar buiten.
      Om de hoek is een slager zie ik en begrijp dat we nu al helemaal de verkeerde weg op gaan. En dat gebeurt ook. De slager zegt dat hij geen salami heeft, maar morgen wel. Ik probeer hem uit te leggen dat ik helemaal geen salami wil maar een ingrediënt. Alsof je naar een garage gaat en twintig onderdelen wilt kopen om daar thuis een auto van de knutselen…Ik krijg een briefje van de slager met daarop de kiloprijs van salami.

      Goed, naar huis dus. Zonder salpeterzout zal het ook wel smaken.

Arbeiders bij een salpetermijn in Chili.

 
Klik HIER voor alle Photosophieën

 

 

Subcategorieën