Van Amsterdam naar Patagonië

 

Land van vlees, wijn en ruimte


Verwacht vleestekort   

Toch wordt er zo langzamerhand beduidend minder vlees gekocht bij de slager. Niet omdat doordringt dat er toch wel erg veel darmkanker voorkomt in Argentinië en dat het dus verstandig zou zijn om wat minder vlees te eten, maar omdat het vlees duur is geworden.
      Voor ons is het nog steeds ongelooflijk goedkoop. Een kilo lekkere biefstuk voor omgerekend zo’n vier euro vind je nergens anders in de wereld. Jammer genoeg eten wij maar heel weinig vlees.

Het ziet er naar uit dat de prijs van het vlees de komende maanden en jaren flink verder zal stijgen. Er wordt namelijk een tekort aan vlees verwacht en Argentinië, dé vleesproducent van de wereld, zal misschien zelfs vlees moeten importeren om in de eigen behoefte te voorzien.
      Door aanhoudende droogte zijn veel runderen gestorven. Bovendien is het financieel aantrekkelijker over te schakelen op andere agrarische producten, zoals het verbouwen van soja. De overheid heeft er nog niet aan gedacht om via belasting- of subsidiemaatregelen de veeteelt te stimuleren.

Het liefst eten de Argentijnen hun vlees geroosterd. Iedere zichzelf respecterende familie heeft thuis een barbecueplaats en ook onderweg zijn overal barbecueplaatsen te vinden.
      De Argentijnen hebben niet voor niets de reputatie wereldkampioenen te zijn op het gebied van het roosteren van vlees. Ze weten er iets zeer smakelijks van te maken –zo totaal anders dan de stukjes vlees die of te rauw of verbrand van de Nederlandse barbecue af komen- en doen het met grote regelmaat. Iedereen komt mee-eten. H
      Het helpt dat het een goede gewoonte is dat bezoekers van een ‘asado’, een barbecuefeest, zelf hun bestek meenemen. In winkels kun je dan ook setjes in alle vormen en maten vinden, vaak in een handig leren hoesje dat aan je riem kan hangen. Een stokbrood en wat sla en tomaat maken de maaltijd compleet.


Vegetariër


Wijnproductie  

Bij al dat vlees hoort natuurlijk iets te drinken en veel Argentijnen grijpen dan naar een fles wijn. Argentinië staat vierde op de wereldranglijst van wijn producerende landen.
      Dat betreft dan wel de hoeveelheid liters geproduceerde liters, want over de smaak van deze wijn valt te twisten. Tot de jaren negentig gaat het de Argentijnen bij de wijnproductie eigenlijk meer om de kwantiteit dan om de kwaliteit.
      Bijna de hele hoeveelheid geproduceerde wijn wordt in eigen land opgedronken. Gemiddeld 45 liter wijn per persoon per jaar. Die wijn wordt aan tafel vaak aangelengd met water, zodat de smaak er een stuk minder toe doet.

Bijna twintig jaar verder heeft Argentinië een aardige wijnindustrie met goede wijnen die ook graag geziene gasten zijn op culinaire evenementen elders in de wereld.
      Met name de Malbec variëteit wordt geroemd.
De Argentijnse wijnbouwgebieden concentreren zich in een smalle strook ten oosten van het Andesgebergte.
      De provincie Mendoza telt de meeste wijngaarden. Daar is het ook dat op een goede dag de Nederlander Mijndert Pon, voormalig directeur van Volkswagenimporteur Pon, neerstrijkt en tweeduizend hectare grond koopt om er zich over te geven aan één van zijn grote hobby’s: wijn.
      De verschillende soorten Salentein wijn hebben nu internationaal een zeer goede naam opgebouwd.


Patagonië


Wind 

Uiteraard hoort bij dit pure Patagonië ook wind. En die blaast er in volle kracht. Als je de autodeur bij het opendoen niet vasthoudt, rukt de wind ‘em gegarandeerd uit de scharnieren. Dat is pas een wind met hoofdletters die over de gigantische vlaktes raast.

 

Ruta 40  

 

Steenslag & kuilen  

Om de weg helemaal te volgen moet je wel iets avontuurlijks in je hebben. En een goede auto, want vele stukken van de Ruta 40 mogen de naam weg eigenlijk niet dragen.
      Steenslag, zand, hobbels en kuilen, het is afzien. Vooral voor dat handjevol dapperen dat op de fiets de zuidpunt van Argentinië wil bereiken. Dan zijn de vele motorrijders die op hun all road motoren de route komen afleggen, beter af.

Argentinië probeert de Ruta 40 internationaal als toeristische trekpleister te verkopen en er zijn plannen de weg, waar dat nodig is, te verbeteren.
      Op veel plaatsen wordt via speciale borden met trots aangekondigd dat je op de Ruta 40 rijdt. De Ruta 40 sticker die in de kiosken te koop is, is er natuurlijk alleen voor diegenen die de weg ook daadwerkelijk hebben gereden.
      De totaal verschillende landschappen en klimaten die je onderweg tegenkomt, maken het in ieder geval meer dan de moeite waard.