Radio 4 wordt NPO Klasssiek

Een Hilversums dingetje. Die term heb ik vaak gebruikt, toen ik van 1977 tot 2006 bij de VPRO werkte. Ik was vrijwel altijd eindredacteur en moest  nog wel eens naar ‘’gezamenlijkheidsvergaderingen’’. Daar kwamen vertegenwoordigers van alle omroepen. Niet alleen om lopende zaken te bespreken, maar soms ook om nieuwe dingen aan te kaarten. Dingen die vaak door andere medewerkers waren verzonnen, maar door de bonzen werden gebracht of zij het zelf allemaal bedacht hadden.
       Soms leidde het gepraat tot een besluit. Ik was er bijvoorbeeld bij, toen men ertoe overging om Radio 5 de naam Radio 747AM te geven. Die zender was destijds namelijk alleen op de middengolf te beluisteren en men meende dat de luisteraars het beter konden vinden als AM in de naam stond. Natuurlijk gebeurde dat niet en een tijdje later werd het weer gewoon Radio 5. De luisteraars dachten bij 747AM vooral aan een Boeing 747 en dat leidde niet tot meer luistergenot.

Platforms

Iets dergelijks is nu weer aan de hand. Radio 4 wordt volgend jaar NPO Klassiek. Zendermanager Simone Meijer legde in de Volkskrant uit waarom.

Citaaat:

‘Het is iets wat ik al een tijd wilde, maar waar Hilversum nog niet klaar voor was. We werken er hard aan om nieuw publiek te bereiken, maar het kost moeite de term Radio 4 te laden bij mensen die ons niet al kennen. De naam was een drempel, terwijl wij juist een ijsbreker moeten zijn voor klassieke muziek. De tweede reden is dat we veel meer maken dan radio: met beeldregistraties en podcasts bereiken we ook mensen die niet vanzelfsprekend naar de radio luisteren. We bouwen aan één platform om die muzikale schatkist te ontsluiten.’

Dit is uit het hoofd geleerde apekool. 
      Radio 4 is al sinds 1975 in de lucht. Als het na bijna vijftig jaar tijd nog moeite kost om voldoende luisteraars te vinden, lukt dat natuurlijk ook niet als je het NPO Klassiek noemt.
       Ik luister vrij veel naar Radio 4. Maar ook naar ClassicNL. Dat is een zender, die alleen maar muziek uitzendt. Geen aan- en afkondigingen. Wel nieuwsuitzendingen. En als je wilt weten welke muziek er gedraaid is, kun je dat simpel opzoeken.

Op Radio 4 zijn wel aan- en afkondigingen. Ik vind dat niet onplezierig. Maar er zijn ook veel interviews met muzikanten, componisten en dirigenten. Daar zit ik nou weer niet op te wachten, maar ik kan me van de andere kant ook wel voorstellen dat je zoiets als presentator wilt. Anders ben je niets meer of minder dan een ordinaire  D.J.  En die horen elders thuis.

      Verder begint Simone ook nog over jazz op Radio 4. Een heet en trouwens ook oud hangijzer.
Citaat: ‘’ Als we jazz draaien, zet de helft van de luisteraars ons uit’’.
Hoe weet ze dat? Is daar onderzoek naar geweest? Heeft men dat in een representatieve steekproef gevraagd?
‘’Bent u voor of tegen jazz op Radio 4.?”
En: ‘’Zou u de radio uitzetten als er jazz gedraaid wordt op Radio 4?”
       Natuurlijk niet.
Simone was op een verjaardagspartijtje en daar waren een paar Radio 4 luisteraars aanwezig.
Iemand zei altijd de radio uit te zetten als er jazz op was. Een tweede beaamde dat. Twee andere aanwezigen deden dat niet en zo kwam Simone aan haar helft.

      Zij is dus zendermanager. Vroeger heette dat zendercoördinator. Ook die naam werd veranderd na een Hilversumse brainstorm.
Peter Flik maakte ooit een tekst voor Arie Kleywegt in Het Gebouw, een vermaard VPRO radioprogramma. Die ging als volgt:

’Enfin. Je bent uitgeluld in die vergaderingen en komt midden in de nacht thuis. Je gaat op je vrouw liggen en je zegt: Schat, ik ben zendercoördinator geworden’’.