De perfecte persiflage

NRC.FM is de heldere titel van de wekelijkse podcast –radioprogramma op Internet-, waarmee NRC-Handelsblad vorig jaar 5 oktober begonnen is. Ik werd daarop attent gemaakt door Anne Frid de Vries (Te Gast 14) in zijn weblog

Ieder medium hoort tegenwoordig immers multimediaal te zijn. Iedere vrijdagavond is er een aflevering en dat is iets om je op te verheugen, want de programma’s zijn een fantastische parodie op de wijze van radiomaken van met name de publieke omroepen.

Luister eens naar de uitzending van 21 december vorig jaar.

 

Aan de orde is een artikel van de Amerikaanse hoogleraar psychologie Roy F. Baumeister onder de alarmerende titel: Waar deugen mannen eigenlijk voor?
      Het artikel moet tijdens de opnames van het programma nog verschijnen (persiflage 1) en daarom vat discussieleider Paul Steenhuis het even samen. Hij doet dat subtiel stamelend en hakkelend (persiflage 2) in volstrekt onbegrijpelijk Nederlands (persiflage 3), maakt geen enkele zin af (persiflage 4), laat spannende stiltes vallen (persiflage 5) en slaagt erin om een inleiding van maar liefst 6’26” te houden (persiflage 6; de mooiste!).

Hij wordt even onderbroken door een onaangekondigde vrouwenstem (persiflage 7), die de gespreksleider erop wijst, dat hij de trade-off’s vergeten is (persiflage 8) .
     

Steenhuis die regelmatig de term ’Ikzelf’ gebruikt (persiflage 9), wordt na zijn inleiding partij in de discussie (persiflage 10) en slaagt er daarna in om de overige gesprekspartners ( NRC-columniste Heleen Mees, Joanneke Lootsma, directeur van de Summeracademy van Felix Meritis en Internetjournalist Daan Diederiks) nooit aan te kondigen of bij de naam te noemen (persiflage 11). Met het medium radio wordt verder niets gedaan, want bewust wordt het programma niet voorzien van geluidsfragmenten, historisch materiaal, statements of korte reportages (persiflage 12).  
      Tenminste niet in het eerste kwartier, dat ik naar dit programma luisterde.
Daarna heb ik het maar uitgezet, want zelfs een hilarische parodie kan te lang duren.

Vooral als het (persiflage 13; FM nietwaar) ook nog eens slecht is opgenomen.