Een vooruitziende blik
Ik vond dit boekje.
Het geheim van de tunnel.
Deel 9 uit de stripserie Kapitein Rob, die tussen 1945 en 1966 -met enkele onderbrekingen- verscheen in Het Parool.
Getekend en verzonnen door Pieter Kuhn met teksten van Evert Werkman.
KLEURLOOS & A-SEKSUEEL
Kapitein Rob zeilde met zijn boot De Vrijheid de hele wereld over. Hij beleefde zeer merkwaardige avonturen; reizen in de tijd en in de ruimte, reizen naar het binnenste van de maan of de bodem van de oceaan, naar de binnenlanden van het Amazone-gebied naar China en Afrika.
Daarnaast fantaseerde Kuhn ondermeer over giroraketten, levende eilanden, pinguïns met zendertjes die als slaven de mensen dienden en kristallen, die het weer beïnvloedden.
Hij was in een aantal opzichten zijn tijd ver vooruit met uitvindingen, die bijvoorbeeld werden gedaan door de gewetenloze professor Lupardi of door die andere professor Prudon. (‘Wie denk jij dat knapper is Lupardi of Prudon?’)
Het was een merkwaardige man kapitein Rob. Hij loste alles op, redde diverse malen de wereld en de mensheid, maar bleef verder een kleurloze pijproker, die meer gaf om zijn hond Skip dan om mensen.
Hij was ook a-seksueel. In dit deel bijvoorbeeld is hij in het begin op weg van de Franse Rivièra naar Tanger in Marokko. Aan boord zijn Marga en Willy:
‘Rob weet eigenlijk niet hoe hij het heeft; altijd is hij -met Skip!- heer en meester aan boord geweest en nu moet hij het rijk delen met twee passagiers, twee vrouwelijke passagiers nog wel!.
Maar Marga en Willy kent hij al zo lang en ze weten de handen uit de mouwen te steken als het moet’.
(Omdat Kuhn regelmatig dit soort kritiek kreeg laat hij kapitein Rob later in de serie trouwen met een zekere Paula. Die verdwijnt na een tijdje echter weer, omdat veel lezers het liefst die wat sullige Rob terug wilden hebben).
BULLBITERS
Het geheim van de tunnel stamt uit 1947. Het gaat over de bouw van een tunnel onder de Middellandse Zee van Spanje naar Marokko. Bij de bouw wordt gebruik gemaakt van grote rijdende boorwerktuigen, de zogenaamde Bullbiters. Initiatiefnemers zijn beruchte bandieten, die alles betalen met valse dollars, die worden gedrukt in het ruim van een groot zeilschip, dat tevens een onderzeeër is.
VOORUITZIENDE BLIK
Kuhn is met dit alles weer eens behoorlijk vooruitziend.
Want anno 2008 zijn er zeer ver doorgevoerde plannen voor de bouw van zo‘n soort tunnel. En in Nederland kwam pas in 1996 voor ‘t eerst een geboorde tunnel. (De tweede Heinenoordtunnel ten zuiden van Rotterdam).
Voorzover ik heb kunnen nagaan is er in 1980 voor ‘t eerst echt sprake van een onderzoek naar de mogelijkheden om een tunnel aan te leggen onder de straat van Gibraltar. Heel veel mogelijkheden (brug, een combinatie van brug en tunnel en het mogelijke traject) zijn onderzocht.
Maar uiteindelijk heeft de Zwitserse veteraan ingenieur Giovanni Lombardi (niet Lupardi) de opdracht gekregen. (Hij was ook betrokken bij de bouw van de tunnels onder de Gotthard Pas en de Mont Blanc, maar noemt dit zijn zwaarste opdracht ooit).
Het is de bedoeling, dat het een spoortunnel wordt als onderdeel van een hogesnelheidslijn tussen Sevilla in Spanje en Casablanca in Marokko.
De tunnel zou aangelegd kunnen worden vanuit Tarifa in Spanje naar een plek in Marokko ten oosten van Tanger.
De zee is daar ‘maar’ 300 meter diep.
De kosten worden nu op zo’n 13 miljard US$ geraamd. Dat zou ondermeer opgebracht moeten worden door de Europese Unie.
Als in 2010 met de bouw zou worden begonnen, kan het in 2025 allemaal klaar zijn.
Dan zal blijken dat het drie tot vier maal zo duur is uitgevallen.
Of Marokko dan ook bij de E.U. moet komen weet ik eigenlijk niet.