Rotterdam/Amsterdam-New York
Stoomboten 1902
Kijk eens naar deze leuke kaart uit de Bosatlas van 1902. Het is de grote tijd van de passagiersscheepvaart. Nederland deed met de Holland Amerika Lijn al leuk mee. Deze maatschappij was oorspronkelijk de in 1873 opgerichte Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij.
Op de kaart zijn de Nederlandse lijnen in rood aangegeven.
Het zijn:
Rotterdam/Amsterdam-Boulogne; Frankrijk- New York (12 dagen).
Rotterdam-Port Arthur; Texas USA (16 dagen)
Amsterdam-Paramaribo (20)-Trinidad- Curaçao-Port au Prince Haïti- New York- Le Havre-Amsterdam.
WEELDERIGE SALONS
Het vervoer ging in prachtige oceaanstomers met in de eerste klasse weelderig ingerichte salons, restaurants en danszalen.
Welgestelden maakten dit soort cruises als vakantie.
In de tweede en derde klasse (tussendeks) zaten de landverhuizers, emigranten en gelukszoekers.
Eén van de grootse HAL-schepen was in die tijd bijvoorbeeld de Potsdam met ruimte voor 282 eersteklaspassagiers, 200 tweedeklassers en maar liefst 1800 tussendeks.
Andere pronkstukken waren ondermeer de Rotterdam III en de Statendam I
CONCURRENTIE
De HAL moest natuurlijk wél concurreren met grote maatschappijen uit Duitsland, Engeland en Frankrijk. Mooie lijnen:
Liverpool-Halifax; Canada (9 dagen)
Hamburg-Havana; Cuba-Vera Cruz; Mexico-Tampico; Mexico (33 dagen)
Marseille-Trinidad-Colon; Panama-Porte Limon; Costa Rica (22 dagen)
Maar de mooiste is de zwarte lijn op de kaart, die zich bevindt tussen de lijnen Hamburg-Madeira-Montevideo en Liverpool-Rio de Janeiro.
Dat is de lijn:
Hamburg- St.Vincent; Kaap Verdische eilanden (18)-Punta Arenas; Vuurland (38)-Valparaiso; Chili (48)- Iquigue; Noord Chili (57)- Callao; Peru (64); St.Vincent (82).
Hoeveel mensen zouden deze tocht hebben meegemaakt? En hoe gingen ze terug?
Ik ben te laat geboren!