Een mooie aanvallende actie


Negatief  

Het gaat mij nu even niet om die overvallen, maar om het begrip hit & run.
      Toeslaan en snel weer weggaan.
In het verkeer kent men dit begrip ook. In Amerika bijvoorbeeld spreekt men van een hit and run accident. De chauffeur veroorzaakt een aanrijding of een ongeluk en maakt zich snel uit de voeten.

In de journalistiek wordt het ook gebruikt.
      Een verslaggever verschijnt ergens, maakt daar snel een stukje of een reportage van en spoedt zich direct weer naar een ander rampgebied. Hit en run journalistiek heet dat tegenwoordig ook in Nederland.

Het zijn allemaal negatieve betekenissen.
      En dat is jammer.

Spectaculair resultaat  

Hit & Run komt namelijk uit honkbal.
      Daar is het een mooie aanvallende actie, die -als het lukt- leidt tot een vrij spectaculair resultaat.

Dat wordt uitgevoerd door twee spelers van het team dat aan slag is. Een honkloper op het eerste honk -de Runner- en de slagman -de Hitter-.
      Het wordt gespeeld bij nul uit of één uit. Bij twee uit is het nauwelijks effectief.

Groot gat

Als de werper (1) in zijn beweging is om naar de thuisplaat (2) te gooiden, vertrekt de runner ( bij 3) in een poging om het tweede honk te stelen.
      De tweedehonkman (4) en de kortestop (6) van de veldpartij zien dit en MOETEN wel richting tweede honk. Daarom ontstaat er vooral tussen het eerste en tweede honk een enorm gat.
      Daarvan probeert de slagman gebruik te maken. Hij MOET slaan -dat is zijn opdracht- en moet proberen de bal in dat gat richting rechtsveld /rode lijn/ te slaan.
      Als dat lukt bereikt de honkloper (R1) niet alleen eenvoudig het tweede honk; nee! Hij kan door naar het derde honk (bij 5).
De slagman bereikt uiteraard simpel het eerst honk (bij 3).

Een zeer gevaarlijke situatie voor de veldpartij.

God zegen de greep  

Hit & Run bij honkbal wordt vaak aangeduid als een soort ‘God zegen de greep-actie’.
      Dat is maar zeer ten dele waar.
Je kunt het goed oefenen en moet het spelen met een snelle honkloper en een bekwame slagman.

Grootste probleem is er voor de slagman. Vooral als hij rechts slaat.
      Daarom moet de coach wachten met z’n beslissing om Hit & Run te spelen tot er een voor de slagman gunstige stand is.


Sterk wapen  

Omdat een vrije loop dreigt (4-wijd) is de werper bij dit soort standen eigenlijk wel verplicht om een MOOIE slagbal te gooien.
      Hit and Run is nauwelijks te verdedigen.
Daarom is het ook zo’n sterk wapen.

MAAR…. De coach neemt grote risico’s.

Als de slagman de bal te dicht op het tweede honk slaat, krijgt de aanvallende partij vrijwel zeker een dubbelspel tegen. Dat kan ook gebeuren als de slagman een vangbal in het binnenveld slaat.
      De coach moet dit uiteraard van tevoren inschatten.

Hit and Run wordt dan ook alleen maar gespeeld als de aanvallende partij dringend één punt nodig heeft.
      Als de wedstrijd ten einde loopt bijvoorbeeld bij één punt achterstand of bij een gelijke stand.
Soms ook in het begin van de wedstrijd om te proberen snel op voorsprong te komen.

In dit instructiefilmpje wordt het allemaal rustig uitgelegd.