LATEN WE HET ZO DOEN
(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)
Foto: Hans Molenkamp
Brandstof-chipkaart
Laten we het zo doen!
Dat is de naam van het nieuwe bedrijf dat ik vandaag heb opgericht. Speelde al lang met dit idee, maar het is nu werkelijkheid geworden. Geniaal en volstrekt nieuw, ik zeg het zelf voordat U het zegt. De bedoeling van dit bedrijf is een aantal mensen aan een interessante baan te helpen.
Ik zal U vertellen wat die mensen gaan doen. Zij kloppen aan bij diverse ondernemingen of instellingen en vragen of ze daar in dienst mogen komen. En wel met een zeer bijzonder contract: ze hoeven geen loon..... Hun taak is om in de onderneming of instelling goed rond te kijken of bepaalde zaken niet veel efficiënter kunnen worden gedaan, waarmee soms enorme sommen geld kunnen worden bespaard dan wel verdiend. Wordt hun idee uitgevoerd dan is 70% van het gewonnen geld voor het bedrijf en 30% voor de betreffende medewerker. U begrijpt, ik moet maar eens met een voorbeeld komen.
Er worden in Nederland meer dan 300.000 bekeuringen per jaar uitgedeeld. En daar zit een enorme administratie achter die beheerd moet worden. Vooral het innen van de boetes kost veel tijd en geld. Dit kan dus allemaal veel gemakkelijker.
In het stads- en streekvervoer is men ertoe overgegaan de betalingen met cashgeld af te schaffen, je betaalt met een OV-chipkaart die de passagier zelf moet opladen zo af en toe. Wel, dat gaat ook zo geregeld worden bij het vervoer over de weg. Iedere automobilist van Nederland krijgt een brandstof-chip kaart die hij ook zelf moet vullen zo af en toe. Die kaart bevat zijn persoonlijke gegevens en het nummer van de auto. Men kan niet tanken met de brandstof-chipkaart van een ander.
Begaat de automobilist een verkeersfout en die wordt waargenomen door iemand van de politie dan is het enige wat die agent moet doen is debrandstof-chipkaart in zijn telefoon plaatsen en het bedrag van de bekeuring invoeren. Alle volgende keren dat deze automobilist gaat tanken wordt de brandstofprijs met tien procent verhoogd en betaalt hij daarmee zijn boete af. Dit houdt weer op als de boete in zijn geheel is betaald. De benzinemaatschappijen maken de boetegelden over naar de overheid. (al dan niet tegen een redelijke vergoeding). Het innen van boetes is een stuk eenvoudiger geworden en de papieren rompslomp is verleden tijd.
Ik dacht dat het vinden van een kantoor moeilijk zou zijn, maar het tegendeel was waar. Wij mochten voor noppes een kantoor huren, maar moesten wel vertrekken als er een normaal bedrijf in zou willen. We moeten nog een receptioniste, maar dat zal niet veel problemen geven. Één op leeftijd, laten we het zo doen.
Klik HIER voor alle Photosophieën