Een mannenfiets met dubbele stang

(Door Iris Driessen, docent Nederlans VWO/Gymnasium)

‘Het lijkt wel alsof ze ieder jaar steeds kleiner worden.’
      Een groepje tweedeklassers bekijkt een groepje eersteklassers. De eersteklassers zitten op de trap en openen hun broodtrommeltje. Precies op dezelfde plek waar de tweedeklassers vorig jaar hun broodtrommeltje openden. 

Dit jaar staan zij onderaan de trap en hangen ze een beetje tegen de tafels aan en eten ze een broodje uit de kantine. Hun broodtrommels gaan heus wel open, maar niet meer tijdens de pauzes. 

Ze lijken ook steeds kleiner te worden, die eerstejaars, maar dat komt omdat kinderen in zes weken vakantie ontzettend hard groeien. 
      Dit jaar loopt er een wel heel klein jochie door de school. Eerst dacht ik dat een collega zijn kind had meegenomen. Maar ik kon de enorme rugzak niet verklaren.  Het jongetje loopt aan het einde van de dag met een paniekerige blik door de school. Hij is zijn fiets kwijt. 

We gaan de fiets zoeken. Het jongetje weet zeker dat hij de fiets linksachter in het rek heeft gezet. Echt. 
      ‘Hoe ziet de fiets eruit?’, vraag ik. 
      ‘Het is een grote jongensfiets, een mannenfiets al. Met een dubbele stang!’, zegt hij. 

Uiteindelijk vinden we de fiets rechtsvoor in het rek. De fiets heeft inderdaad een dubbele stang. Zoals echte mannenfietsen hebben.
      Maar een echte man zou over de fiets gestruikeld zijn. 

Na de fiets zoeken we naar zijn sleutels. Alle boeken uit de tas. Broodtrommel ernaast.
      De sleutels zitten in een vakje. Linksachter. 

 

Zie HIER voor alle Juffen