Van Goes naar Rotterdam

Image
Koert Davidse (Goes 1959) werkt sinds 1987 als scenarioschrijver en filmregisseur.

Sinds 2002 ook als producent in samenwerking met Yan Ting Yuen en Marc Thelosen voor www.seriousfilm.nl
      Studeerde fotografie en audiovisuele kunsten op St. Joost in Breda.



Licht geel gekleurde perrons!

Films geven veelal onbedoeld een goed beeld van hoe –vroeger- een specifieke plaats is ingedeeld en vormgegeven. Speelfilm in de functie van documentaire. Bij het bekijken van films kun je kijken naar sporen uit een wereld die verloren gegaan is.
      De persoon die het ‘kijken achter het filmbeeld’ tot kunst verheven heeft, is grafisch ontwerper Piet Schreuders. Nadat ik in Amerika was geweest, was ik er van overtuigd dat ik een documentaire over hem wilde maken, want steeds keek ik ‘door zijn bril’ naar de mij omringende wereld.
      Zo wordt in mijn documentaire ‘De bril van Piet Schreuders’ (1999) de Mainstreet van Culver City – Los Angeles geheel gereconstrueerd, zoals die er uitgezien heeft in de jaren 30. Dit aan de hand van de vele Lauren & Hardy films die hier opgenomen zijn. De filmstudio was om de hoek.

Locaties spelen altijd een belangrijke rol in mijn films, ze vertellen een deel van het verhaal. Het kleurt de hoofdpersoon: zegt iets over achtergrond en milieu.
      Begin jaren 80 ging ik in Rotterdam wonen. Ik studeerde nog aan de St. Joost Academie in Breda. Mijn eindexamen bestond o.a. uit een documentaire over het toenmalige Rotterdamse filmklimaat. (‘Stand van zaken’)
      Films ben ik blijven maken. Soms ook met typisch Rotterdamse onderwerpen en – locaties. De Laurenstoren in de korte fictiefilm De Val; de dierentuin en het CS in de documentaire over architect van Ravesteyn en het Heemraadsplein en de Nieuwe Binnenweg voor Rotterdamse saudade, over de Kaapverdiaanse muzikant Americo Brito.

Eén van de mooiste locaties blijft toch het Centraal Station. Althans zoals dit tot voor kort in gebruik was, naar het ontwerp van Sybold van Ravesteyn.
      Met de trein binnenkomen in Rotterdam. De licht geel gekleurde perrons, de markante huisjes op de kop, de mooi ‘geknakte’ overkapping. Het geheel doet bijna Italiaans aan. Van de perrons heb ik zelf opnames gemaakt voor de documentaire Sybold van Ravesteyn – architect voor de eeuwigheid. Maar dit moet zeker ook gebruikt worden in een fictiefilm. Een remake van Brief Encounter?


(Hieronder een lijst met een selectie uit het werk van Koert Davidse)

Als regisseur / scenarioschrijver / producent:
De wereld als verzameling  (HD - 10 min.)

Documentaire over de meta verzamelaar Erik Fens – 2007.

Première: Competitie Nederlands Film Festival ’07. Geselecteerd voor: Sao Paulo International Short Film Festival, Interfilm Berlin. In januari wordt de film als voorfilm in de bioscoop uitgebracht door Cinema Delicatessen

Sandberg 2002@ Stifo project -

Ontwerp interactief monument – www.deramp.nl ism Roel Wouters
Sybold van Ravesteyn: Architect voor de eeuwigheid’. (50 min. / DigiBeta)

Documentaire over deze bijzondere architect.

Première IFFR 1 februari 2005. Vertoond in vele filmtheaters in Nederland.


Als regisseur / scenarioschrijver:
De Ramp (80 min. / 16mm) NPS. Scenario & regie.

Ook nu nog houdt de herinnering aan de nacht van de watersnoodramp van 1953 de slachtoffers in zijn greep. Ontwikkeld op de IDFA-workshop o.l.v. Niek Koppen. Premiere op het Filmfestival Utrecht september 2002.
M'n ogen zeggen alles (50 min. / DigiBeta) - Humanistische Omroep.

Documentaire over de man die na een herseninfarct alleen z’n ooglid nog kan bewegen. En hoe hij hiermee communiceert met zijn gezin en vrienden. Uitzenddatum: 9 januari 2002. Eveneens vertoond op ZDF en ARTE.
De Val (7 min. / 35 mm) Scenario & regie van deze korte fictie film.

Première op het Filmfestival Utrecht 2001, vertoond op IFFR 2002 en Mexico City International Contemporary Film Festival ’06; 8th Jakarta International Film Festival ’06.

De dag dat ik besloot.....te stoppen met topsport (15 min. / 16mm) VPRO.

Korte documentaire in een serie van tien over jongeren die een radicale beslissing in hun leven gemaakt hebben. Geselecteerd voor het CineKid festival. Uitzenddatum: 22 oktober 2000.
James Avati a life in paperbacks’. (55 min. / 16mm) VPRO.

Documentaire over deze Amerikaanse paperbackcover illustrator. Gemaakt in samenwerking met Piet Schreuders. Videorelease in VS en Canada. Geselecteerd voor het 8ste International Art Film Festival in Bratislava. Uitzenddatum: 17 februari 2000.
De bril van Piet Schreuders (50 min./ DigiBeta) NPS. Scenario & regie.
Documentaire over de invloeden van de westerse massacultuur op het werk van grafisch ontwerper Piet Schreuders. Uitzenddatum: 15 februari 1999.
Arends (50 min.- NPS)
Scenario voor deze single play over het leven en werk van de schrijver/dichter Jan Arends. Regie Jelle Nesna. Genomineerd voor Beste Televisie Drama op het 17e Nederlandse Film Festival in Utrecht. Uitzenddatum: 10 november ‘97/ herhaling 19 januari ‘04
Classic Albums (50 min./ DigiBeta) NCRV. Scenario & regie.

Eén deel van deze zesdelige programmareeks. Reconstructies van legendarische Nederlandse pop LP’s. Deze aflevering gaat over ‘Voor de overlevenden’ van Boudewijn de Groot. Uitzenddatum 6 september 1997.

 

Als producent van seriousFilm:
Dinner with Murakam (50 min / 2006)
Documentaire van Yan Ting Yuen over de het Japan gezien door de ogen van de razend populaire schrijver Haruki Murakami.
Borssele (50 min / 2005)
Documentaire over de invloed van de kerncentrale op de mensen in de directe omgeving. Regie: Hester Overmars
Over Fenomenen en existenties No:3  (12 min / 2006)
Korte fictie film over de Russische absurdistische schrijver Daniil Charms– regie Andre Scheuders