Schendingen van Mensenrechten

(Door Rolf Weijburg)

      Nadat de Saoedische invasie in maart 2011 de ontluikende lente in Bahrein had neergeslagen, werd het er niet veel beter op in het kleine koninkrijk .

      Zo werden na het neerslaan van de massale opstand doktoren die betogers hadden verpleegd opgepakt en gevangen genomen. Sommigen werden veroordeeld tot 20 jaar cel.

      Bijna 50 sjiietische moskeeën werden door het leger verwoest. Sjiietische dorpen werden binnengevallen,  geestelijken opgepakt en sjiieten die betrapt werden op sympathie voor de betogers verloren hun banen. Niet alleen critici van het regime werden opgepakt, ook hun familie was niet veilig en zelfs tot in het buitenland reikte de lange repressieve arm van het Bahreinse regime. Journalisten waren hun leven niet zeker.
      Mensenrechtenactivisten werden gearresteerd. Processen, als ze er al waren, verliepen oneerlijk, er werd op grote schaal gemarteld en contact met advocaten werd de meeste gevangenen onthouden. Sterker nog: advocaten werden zelf vervolgd. Ondanks de inmiddels ruim 120 doden, de 3000+ gewonden, de 1800+ gemartelden en de duizenden ontslagenen gaan de protesten nog steeds door.


NSA Bahrain

 

 

Dat alles heeft de Verenigde Staten er niet van weerhouden hun Naval Support Activity Basis (NSA Bahrain) aan te houden en hem zelfs in 2015 nog maar eens flink uit te breiden.

 

 

Bahreini Dinar

Onderwijl blijft het geld binnenstromen. De Bahreini Dinar is na de Koeweiti Dinar 's werelds hoogst gewaardeerde valuta-eenheid per nominale waarde  en de financiële sector groeit gestaag .

Maar Bahrein’s  grootste inkomstenbronnen zijn nog altijd olie, gas en gerelateerde industrie zoals raffinaderijen.

Olie & Gas

Hoewel het land bij lange na niet aan de onvoorstelbare olieweelde van zijn buren kan tippen (Bahrein staat op de 51ste plaats op de lijst van grootste olieproducerende landen, maar met zijn kleine bevolking van anderhalf miljoen inwoners is de levensstandaard er vooral voor de soennieten behoorlijk hoog), leveren ‘s lands oliebronnen en vooral die van het noordelijke Abu Safa offshore olieveld dat Bahrein samen met Saoedi Arabië exploiteert, nog altijd zeer aanzienlijke opbrengsten. Olie is alom tegenwoordig in Bahrein, al was het maar vanwege de pijpleidingen die overal in het straatbeeld opduiken.

Pijpleidingen alom


Nieuw Olieveld

Vorig jaar nog is er een gigantisch nieuw olieveld ontdekt ten westen van het eiland. Dit olieveld is weliswaar veel groter dan enig ander Bahreins veld, maar of het ook eenvoudig te exploiteren is, is nog maar de vraag.
      De opbrengsten van al dat moois gaan natuurlijk voor een groot deel naar de Koninklijke familie en gelijkgezinde soennieten, waar de oliedollars in persoonlijke luxe verdwijnen, maar er wordt ook geïnvesteerd in de olie-industrie, in grote scheepswerven en infrastructurele projecten.
      Daarnaast worden er grootse landwinningprojecten mee gefinancierd waardoor Bahrein,met 765 km2 het op 22 na kleinste land ter wereld, steeds groter wordt en misschien ooit het op 23 na kleinste land, Kiribati (811 km2) voorbij zal groeien.


Landwinning

Resorts

Een geliefde bestemming voor het geld is de bouw van luxe condominiums en sjieke resorts langs ’s lands kusten in vooral de noordelijke helft van het eiland waardoor stranden voor de minder bedeelde Bahreini  (lees het merendeel van de sjiietische bevolking) steeds onbereikbaarder worden.

Durrat al Bahrain
Het grootste project in deze was nog in aanbouw toen ik in 2010 door het land reed. Durrat al Bahrain, een megaproject in het uiterste zuidoosten van Bahrein eiland.

Ik stuurde mijn gehuurde Toyota zuidwaarts de gloednieuwe en bijna verlaten Durrat Highway op en drukte het gaspedaal in. De vierbaansweg trok glad en recht door het eentonige zanderige landschap. Om de zoveel kilometer waren grote parkeerplaatsen gebouwd maar er was bijna nergens een auto te ontwaren.

Parkeerplaats

De veertig kilometer lange weg was speciaal aangelegd voor het megalomane Durrat al Bahrain project dat na voltooiing zijn nieuwe bewoners een comfortabele woonomgeving in ultieme luxe zou moeten bieden.
      Aan het eind van de snelweg stonden opeens borden met “Prohibited Area, Trespassers will be prosecuted” in de berm en verderop versmalde het asfalt en reed ik tussen betonblokken door naar een wachterhuisje bij een slagboom over de weg. In de verte zag ik bulldozers aan het werk en op het vlakke blauwe water de contouren van een eilandstad in aanbouw. De uniformman schoof het raampje opzij. Wat ik kwam doen.

Maar helaas, so sorry, ik was niet welkom en moest terug de Durrat Highway op.

Kunstmatige archipel

Durrat al Bahrain is inmiddels klaar. Het is een kunstmatige archipel van een zestiental eilanden, enkele in de vorm van een vis, waarop tussen kunstmatig bevloeide parklandschappen luxe villa’s en appartementen zijn verrezen.

De duurste villa’s hebben een eigen aanlegsteiger, maar voor je tweede jacht is er verderop de grootste marina van het Midden Oosten aangelegd. Er zijn meerdere 5 sterren hotels, een 18 hole golfbaan, restaurants en shopping malls.

 

Verder weg van de drukte en het tumult van de bewoonde wereld kan je op Bahrein niet komen.
      Hier  kan je veilig in je gated community relaxen en doen alsof er verder in Bahrein helemaal niets aan de hand is.

 


Durrat

 
 

 

Rolf Weijburg's
 A
tlas van de 25 kleinste landen in de wereld

KliHIER voor alle afleveringen