An office named Sue

In de Volkskrant wordt meneer Tom de Bruyne opgevoerd. Hij is oprichter van reclamebureau SUE in Amsterdam en noemt zichzelf ‘’gedragsontwerper’’.
      Toen ik dat las ging ik nadenken over de vraag wat dat eigenlijk is: een gedragsontwerper. Niet zo moeilijk natuurlijk: Die man is van een reclamebureau en moet mensen zover zien te krijgen dat ze producten kopen, waarvoor hij reclame maakt. Want uit allerlei onderzoeken is bekend dat je het gedrag van alle mensen kunt beïnvloeden. Positief of negatief. 
     
Maar het heeft iets onrustbarends. Er is ook nauwelijks een werkwoord van te maken.
En van al die andere vormen van ‘’gedragsontwerpen’ wel.
Op de glijdende schaal van negativiteit doet meneer de Bruyne dus aan:  

Bewerken
Beïnvloeden
Ompraten
Meekrijgen
Manipuleren
Indoctrineren
Hersenspoelen
Herprogrammeren

En dan even over die naam Sue.

A:

Dit is kort en krachtig. Een tikkeltje mysterieus en dat wekt nieuwsgierigheid op.
Sue komt uit de uitermate succesvolle song ‘’A boy named Sue’’ van Johnny Cash. Met de prachtige strijdbare regel: Seems I had to fight my whole life through.

B:

Gebrek aan creativiteit; gemakzuchtig. Dit komt uit de uiterst commerciële song ‘’A boy named Sue’’ van Johnny Cash. Het treurige verhaal van een jongen die een meisjesnaam krijgt en alleen daardoor al een geboren loser is. Een song ook met de lullige regel: My name is Sue, how do you do?


Goedemorgen!