OPEN BRIEF

aan de Raad van Bestuur van de NPO, de minister van Media, en de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

 Er is geen enkele reden om Andere Tijden, Tegenlicht, Zembla of Brandpunt+ te halveren of te beëindigen. Geld Genoeg. 
Laat de publieke omroep nu eindelijk eens ophouden met a-mu-se-ments-programma's, dus ook met sport, -inclusief de geldverslindende sport-licenties- en zich concentreren op z'n wettelijke kerntaken: nieuws, informatie en achtergronden, kunst, cultuur en educatie. Sport is commercie. Laat commercie aan de commerciëlen.


Dan blijkt er geld genoeg te zijn en het beschikbare budget ruim voldoende. Dan heeft niemand last van bezuinigingen. Dan kan de NPO zelfs zonder reclame-inkomsten. Dan kan er gestopt worden met de kijkcijfer- en marktaandelendrift en gestopt worden met het beconcurreren van de commerciële zenders. En kan de publieke omroep zich -als 'unique selling point'- profileren als 'geheel reclame-vrij'. Wat een rust.

Dan kun je zenders inrichten onder leiding van inhoudelijk onafhankelijke hoofdredacteuren + dito redacties -in plaats van zendercoördinatoren of netmanagers. Laat de publieke omroep zich concentreren op het bereiken van kleinere en grotere doelgroepen. Laat de politiek de publieke omroep die ruimte geven en maak van de omroepverenigingen productiehuizen.
Twee open televisiekanalen voldoen hierbij. Vergroot en stimuleer bereik van de NPO via nieuwe media en nieuw beschikbare technieken, want dat is de nieuwe manier van kijken.

Kosten van zo’n nieuw model: maximaal € 400 miljoen*. 

(* prijspeil 2018. Zie het ook cijfermatig zorgvuldig onderbouwde rapport van de Werkgroep Alternatieve Publieke Omroep (APO), nota bene uit 2010 en nog steeds actueel)

Ad 's Gravesande, 

Adeline van Lier, 

Bob Fosko,  

Hanneke Groenteman, 

Fieneke Diamand, 

Gerard Hulshof, 

Jan Haasbroek, 

Kees Slager,  

Michal Citroen,  

Nico Haasbroek, 

Ronald van den Boogaard,

Theo Uittenbogaard