Verhaaltjesrekenen

‘Heb je gehoord, dat ze de tafels er weer in willen gaan stampen. Vroeger heb ik dat ook geleerd en daar ben ik nog blij om. Vraag mij om de tafel van acht op te zeggen en ik ga er voor:
      Eén maal acht is, twee maal acht is zestien, drie maal acht is vierentwintig. Enzovoort Enzovoort.’

Tegenwoordig doen ze aan verhaaltjesrekenen. Dan begrijpen die kinderen beter waar ze mee bezig zijn. Maar weet je wat ik laatst hoorde?
      De onderwijzer zei tegen een kind uit groep drie dat je een ei in vijf minuten kon koken. Hij vroeg toen hoe lang het duurt voor je zes eieren gekookt had. Dat kind dacht even na en zei toen:
     'Ook vijf minuten'.

      Slim toch.
     

Maar weet je wat die onderwijzer zei? 
      Die zei: fout.
      Het antwoord moest zijn: 30 minuten.
      Zes + zes + zes + zes + zes + zes is eh.......
      Oh nee.. vijf + vijf + vijf + vijf + vijf + vijf is 30

Nou dat is dus verhaaltjesrekenen.
      En dan schijnen ze beter te begrijpen waar ze mee bezig zijn.

Ik geloof er niets van.
      Allerlei onderzoek wijst uit dat de kinderen vandaag de dag niet meer kunnen rekenen.
Daarom is het goed dat ze die tafels er weer in gaan stampen.
      Zes keer vijf is dertig.
Simpel toch'.


Goedemorgen!