De Volkerakdam en zijn sluizen



Dit zijn de Volkeraksluizen, het grootste en drukste binnenvaartsluizencomplex van Europa. En nu we toch alom aan het herdenken zijn: Vijftig jaar geleden werd het geopend.
      Het ligt in de Volkerakdam, die er niet alleen is om het water te keren, maar ook de verbinding vormt tussen West-Brabant en Zuid-Holland/Zeeland.   

In 1969 woonde ik in Roosendaal. De A17 naar Moerdijk was niet veel meer dan een provinciale weg en de Moerdijkbrug was smal en kon al dat verkeer tussen Rotterdam en Antwerpen nauwelijks verwerken. Toen al stonden er regelmatig files. Een nieuw fenomeen. Onbekend ook, want er werd toen nog niets op de radio omgeroepen.
      Maar het was knap vervelend, want ik moest in die tijd vaak naar Amsterdam. Voordat de dam officieel geopend werd, kon je er illegaal al meer dan een jaar overheen rijden en zo filevrij richting Rotterdam gaan want de Haringvlietbrug was al in 1964 open gegaan.
      Ik heb dat zeer regelmatig gedaan, ook over onverharde wegen. Tot ze gingen controleren. Ze stonden dan lachend aan het eind van de Volkerakweg vlak voor de -toen nog- T-splitsing naar de Zuid-Hollandse eilanden Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard. Je kreeg daar zeer forse boetes. Bovendien moest je daarna weer behoorlijk omrijden via die Moerdijkbrug.


Volkerakweg en -brug (achtergrond)

Het complex in de Volkerakdam telt drie sluizen voor de beroepsvaart (ieder 330 meter lang en 24 meter breed) en een kleinere voor de plezierjachten. Vorig jaar gingen er 150.000 vrachtschepen en 35.000 recreatieboten door heen. Er werd 220 miljoen ton lading vervoerd.


Open sluis

 

Dichte sluis


Plezierjachtensluis