BIJNA ONBEGONNEN WERK
(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)
Eerst dacht ik: ik zal jullie wel krijgen. Jullie met je bonussen, vakanties altijd in Frankrijk, jullie leaseauto’s en jullie tweede setjes. En maar blijven tennissen. We hebben het hier over de MANAGERS. Of het nou gaat over het onderwijs, de universiteiten, de waterschappen; ze zijn inmiddels overal. Ze besturen iets waar ze zelf helemaal niets van weten of überhaupt in geïnteresseerd zijn. Ook bij de omroep in Hilversum zijn ze neergestreken en vullen ze hun van tien tot vier baan met schoffelen, zogenaamd onkruid verwijderen, of opheffen van de te wilde tuintjes.
Kijk- en luistercijfers, marktaandelen; ze lusten er wel pap van. En de gevolgen zijn al jaren daar. Programma’s die nog ergens over gaan weggestopt op ongure uitzendtijden. En sport altijd op primetime. Onnozele kwisjes te over. U weet het allemaal wel.
Ik besloot de strijd aan te gaan en kocht een DVD-recorder die in staat was programma’s op te nemen die door de managers geplaatst waren om bijvoorbeeld half één in de nacht. Die documentaires of films kon ik dan op mijn tijdstip afspelen. Het leek een goed plan.
MAAR:
Je krijgt eerst te maken met de aanschafhel, dozen her en der. Dan de aansluithel, welke kabel waarin. De USB, Scart stekkers en HDMI- ingangen. Vervolgens nog de menuhel, de teevee wil weten hoe je één en ander hebt aangesloten. EN DAT ALLLES IN HET HALF DUISTER ACHTER DE APPARATEN. Als een huwelijk hier tegen kan….
De uitzendtijdstippen worden wel gepubliceerd maar niet iedereen houdt zich daaraan. Of: en dat gebeurt regelmatig in België, het gekozen programma wordt helemaal niet uitgezonden.
Daar zit je dan de volgende dag met twee uur FIETSEN op je harde schijf…
Het allerergste zijn films die door de commerciële omroepen worden uitgebraakt. Een film duurt vaak plusminus anderhalf uur. Men start met vijf minuten film, dan negen minuten reclame, tien minuten film, tien minuten reclame etc. etc.
Gelukkig kan ik de volgende dag die reclame eruit halen, zodat een min of meer ongeschonden film resteert. Het is een heel proces, maar al doende leert men.
De commerciëlen hebben tegen deze werkwijze een nieuw wapen in de strijd gegooid: film in film. In de reclameblokken zenden ze previews uit van films die tien dagen later zullen komen. De volgende dag als je alles gaat fatsoeneren herken je die ingelaste previews niet en houdt je een onbegrijpelijke film over.
Zijn hier misschien pillen voor?