‘Oh jippie wat zijn we goed bezig’

(Door Marga de Graaf, bibliothecaresse te Bellingwolde)

Volgens het Sociaal Planbureau zijn mensen arm wanneer ze gedurende langere tijd niet de middelen hebben voor de goederen en voorzieningen die in hun samenleving als minimaal noodzakelijk gelden. Mooie omschrijving, maar wat betekent dit in de dagelijkse praktijk? Nou, heel veel - maar ik beperk me tot de bibliotheken. Wij staan bekend als laagdrempelig, iedereen is er welkom - lid of geen lid - de corebusiness is of was boeken uitlenen. Is? Was? Ja, wat is het nou.

      Nu was ik vorige week voorzitter tijdens een vergadering van onze bibliotheekteams in Westerwolde. Samen doen we ons stinkende best om de bibliotheken van Ter Apel, Vlagtwedde, Blijham en Bellingwolde aantrekkelijk te houden voor onze bezoekers.

      Op de één of andere manier heb je als voorzitter een leidende rol. Ik vind dat iedereen evenveel zeggingskracht heeft, ongeacht functie of rol, maar op de één of andere vreemde wijze werkt een bijeenkomst met collega’s - want dat zijn we - anders. Men, wie? heeft ooit bedacht dat het handig is dat er notulen worden gemaakt. Fijn om terug te kunnen lezen wat er is afgesproken? Anyway, er is een notulist die alles zo nauwkeurig mogelijk vastlegt - vrijwillig of aangewezen op achternaam, ‘jij bent aan de beurt.’ Althans, zo gaat het bij ons.

 
Biebpanel    

In onze vergadering verlegde ik de aandacht van de vele digitale activiteiten - ‘oh jippie wat zijn we goed bezig’ - naar de fysieke bibliotheek. Een risicovolle beweging, want dan sta je al snel te kijk als ‘ouderwetse’ bibliothecaris/bibliothecaresse. Plus het feit dat je dan tussen de plannen van de Gemeente en daarmee gemaakte afspraken doorfietst - budgetair gezien. Voor budgetbewakers zijn wij locatiemanagers lastig - wij willen geld voor boeken-in-de-bieb! Maar ik had hulp, heel belangrijke hulp. De uitslag van het laatste Klantenonderzoek provincie Groningen - Biebpanel - is bekend. Dit onderzoek richt zich op het gebruik, de beoordeling en de wensen van leden ten aanzien van de bibliotheek.

        Een klein tipje van de sluier?

Hoe beoordelen bibliotheekleden hun vestiging in het algemeen (NPS)

  • De NPS meet de intentie tot het aanbevelen van de bibliotheek. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen Promotors, Passives en Detractors. (u weet wel..)
  • NPS van Westerwolde scoort duidelijk hoger dan die van de andere De vriendelijkheid, service en de rust om een antwoord op mijn vraag te geven of gewoon een moment van contact, straalt eraf. Goede service als ik boeken zoek of reserveer. De bibliotheek heeft sfeer. Het is een mooie locatie. Ruime parkeergelegenheid.”

Praten

Ik vind het mooi, alles. Maar eh…. wij in Bellingwolde hebben daar geen onderzoek voor nodig. Wij praten met onze leden en bezoekers. Gek hė, haha.

       De conclusie van deze enquête werd door één van de eerste sprekers - onze financiële duizendpoot - geprezen.
      Ja, wij - als Westerwolder bibliotheken worden door onze klanten zeer gewaardeerd. We scoren boven het provinciale gemiddelde.
      Echter, een minpuntje had ze over het hoofd gezien of bewust niet genoemd. Onze klanten vinden dat er te weinig Top-Tienboeken worden aangeschaft, het staat er echt zwart op wit.

      Tja, wil je die klanten-wens honoreren dan kost dat geld. En waar je het niet over hebt is er niet….. Mis poes!

Er ontstond een pittige discussie die uiteindelijke leidde tot een in HOOFDLETTERS vermelde alinea in de NOTULEN. Schuiven met dat bibliotheekgeld - een beetje minder digitaal, een beetje boel meer letters op papier. BOEKEN IN DE BIEB!

Luisteren

Oh ja, een tip: ‘boven’-managers - gemeentes luister alsjeblieft naar de mensen die dicht bij afnemers - belastingbetalende burgers staan.

Scheelt een heleboel over-de-balk-gegooid-geld. Bovendien komen de pingels dan wel op de juiste plek terecht. Denk ik…..

 

 Klik HIER voor alle biebverhalen