Het digitale burgergat

(Door Marga de Graaf, bibliothecaresse te Bellingwolde)

Links draaiend, rechtsdraaiend - nee, ik heb het niet over yoghurt - op m’n rug, op m’n buik. Tot ik er genoeg van heb. De wekker kijkt me met haar zachte verlichting stilletjes aan: 04.58 uur. Zucht… Een minuut later kijk ik opnieuw en warempel, het is zomaar 08.04 uur geworden. Ha, opstaan! In de badkamerspiegel vang ik een glimp op van mijzelf, die coupe - die kreukels…dat wordt niks vandaag.
      Douche, thee, ontbijt, koffie. Zal er nog iets leuks gebeuren vandaag? Radio aan doen? Ik durf het niet, bang voor opnieuw ellende. Mijn andere toegang tot de buitenwereld ligt nog op mijn nachtkastje. Ophalen? Ja - nee - toch maar…. wie weet mis ik iets, haha. De trap afdalend met ‘het ding’ in mijn hand begint het te trillen - bzzzz, bzzzz zegt het ook nog.

You’ve got mail.

 Ja! Daar is het!….. het goede begin van mijn dag! Het mailtje is afkomstig van iemand die mijn werk een warm hart toedraagt. Ik zet mijn geluid aan. Binnen een paar minuten regent het berichtjes. Het regent veelbelovend GOED NIEUWS. Wat de inhoud is? Nou, let op:

       Het ministerie van Binnenlandse zaken stort een zak geld met 18 miljoen euro’s uit over de bibliotheken. Doel? Het opzetten van Informatiepunten Digitale Overheid. Afgekort IDO.


Lekker toch!

Das lekker, voor de bibliotheken en voor de burgers die behoefte hebben aan hulp bij het digitaal aanvragen van allerlei overheidsformulieren - diensten en ondersteuningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Laagdrempelig

Waarom dan in de bieb? Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed omdat de bibliotheek laagdrempelig is, goed bereikbaar en er hele vriendelijke mensen werken die van heel veel dingen veel weten of het in elk geval voor je willen op- en uitzoeken.
      Wat de overheid vervolgens doet met de informatie die zij van deze burgers toegestuurd krijgt… tja…. dat ligt buiten de invloedssfeer van het bibliotheekpersoneel of ‘ingehuurden.’ Jammer hė.

    

 

 

 

 

 

 

 

Niet schromen, gewoon komen

Eén ding weet ik zeker, wij als bibliotheken springen graag, met toewijding en plezier in dit zogeheten ‘digitale burgergat!’ En… je hoeft helemaal geen lid te zijn van de bibliotheek om van deze nieuwe dienstverlening gebruik te kunnen maken, aan leeftijdsdiscriminatie doen we ook niet - toegankelijk voor jong en oud. Niet schromen, gewoon komen.

      Wij helpen u verder bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Dingen regelen met de overheid: dit kan steeds vaker alleen op de computer, via het Internet.

      Veel mensen vinden dit lastig. Wilt u iets regelen met de overheid en kunt u wel wat hulp gebruiken? Of kent u iemand die wel wat ondersteuning kan gebruiken?

      Kom dan naar de bieb. Hier luisteren we naar uw vraag en denken met u mee. We geven u direct informatie waarmee u verder kunt. Of we verwijzen u door naar de juiste organisatie. U bent welkom zonder afspraak, hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek en de hulp is gratis.’


Gratis

 

 

 

 

 

 

 

Vragen

Heeft u vragen op het gebied van:

*        Belastingaangifte

*        Zorgtoeslag

*        Huurtoeslag

*        Kinderopvangtoeslag

*        Gezondheidsverklaring rijbewijs

*        Rijbewijs aanvragen

*        DigiD

*        Aanvragen OV-chipkaart

*        Rechtsbijstand

*        AOW

*        Partner- en kinderalimentatie

*        WW uitkering

*        WMO

*        Inkomensverklaring

*        Donorregistratie

  •    Corona toegangsbewijs

Of anderszins? Kom binnen in de bieb!


Ook nog boeken

Mijn dag is weer helemaal goed. Bedankt mail- App-vrienden, ministerie van Cultuur en Binnenlandse Zaken.

            
     

Oh ja, boeken hebben we ook nog steeds…

            

 

          Klik HIER voor alle biebverhalen