Beelden (882)


GIJS

(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

Om te beginnen. Hartelijk gefeliciteerd met je achttiende verjaardag. Het is 2036. Maar ja, van wie krijg je deze brief. Dat vergt toch wel enige uitleg.
      Mijn naam is Peter Flik. Ik heb vanuit Hongarije, ja daar woon ik, je geboorte meegemaakt. Dat is nu een paar dagen terug, op 26 maart 2018 om 15.27 uur. Hier is de foto, een uur nadat je op de wereld verscheen. 

 

Ok, maar wie is deze Peter. Je vader Erik van Paassen en je moeder Kim Göbel hebben jou op hun geweten. Kim heeft een moeder die Carla heet en die is weer getrouwd met ene Eelco Göbel, je opa en oma dus.
      Wel, die Eelco is de zoon van Edith van der Poel, je overgrootmoeder. En daar ben ik sinds 1997 mee getrouwd en wij emigreerden naar Hongarije.
We zijn nu ongeveer twintig jaar hier. 

 

Als je dit leest ben ik er naar alle waarschijnlijkheid niet meer. Dat schrijf ik nu aan iemand die zich de dag van nu nooit zal herinneren. Is dat lastig? Ja, dat is het. Ik wens je een mooi leven toe en als er toch een raad moet komen: blijf bij jezelf. Probeer niet iemand te zijn die je niet bent.
      Wat voor tijd zal het zijn in 2036. Jij weet het nu en ik moet maar gissen. Hopelijk zonder oorlogen. Ik denk dat er dan nog steeds grote, te grote inkomensverschillen zullen zijn. En Nederland? Nog voller, we zitten nu op meer dan 17 miljoen.
      Love hurts? Ja, vaak wel. Is er nog pindakaas? Ik hoop dat het dan voorgoed over is. In een uur met de trein vanuit Rotterdam naar Parijs? Liever langer. Hopeloze banen? Genoeg. Mooie mannen en vrouwen? Te over.
      Nou Gijs, maak er wat van.

PS (dat betekent Post Scriptum in het Latijn, een toevoeging aan een brief). PS dus:
      Je hoeft deze brief niet te beantwoorden, heeft geen zin.

p.


Klik 
HIER voor alle Photosophieën

 

 

Intussen langs mijn kreken 



 


 

 

Van Universiteit naar Museum

 

Voorstraten vind je vooral in dorpen en stadjes op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Maar ze zijn er ook in andere provincies. In België zijn er een paar net als in Zuid-Afrika. En er is er één op Sint Maarten in de Caraïben.   
      De Voorstraat, die vaak van de haven -of de dijk- naar het centrum gaat, is vrijwel altijd de belangrijkste straat. De mooiste panden, de beste winkels, het -voormalige- raadhuis en ook een kerk.
      Aan de hand van oude ansichtkaarten en recente foto’s portretteer ik een aantal van die Voorstraten.

Hoe was het en hoe ziet het er nu uit.

  

Kampen Overijssel

Dit bedrijfscomplex staat aan de Voorstraat in Kampen Overijssel. De Nederlandsche Sigaren Fabriek Lehmkuhl & Co.
      Het werd geopend in 1826 en vijftig jaar later kreeg ’t bedrijf het predicaat Koninklijk.

Het bedrijf zit er nog.

De Voorstraat in Kampen is lang (ruim 600 meter) en smal.
      Er staan nog veel meer bedrijfspanden en opgeknapte pakhuizen uit de Hanzetijd.
Auto’s staan tegen de huizen geparkeerd.

De Voorstraat ligt in het centrum, maar is niet de belangrijkste straat.
      Parallel loopt de Oudestraaat waar het allemaal gebeurt. Daar zijn de winkels en daar flaneert publiek.  
Hier en daar is een smalle verbindingssteeg.

 


De IJssel

Aan de andere kant is af en toe via een dwarsweggetje de IJssel te zien.


Universiteit

Aan het begin van de Voorstraat is de Theologische Universiteit aan de Broederweg.
      Een instituut dat zich baseert op de principes van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt.


Stedelijk Museum

Aan het eind is het Stedelijk Museum (achter links in geel).  
      Op de achtergrond het Oude Raadhuis en de Nieuwe Toren.


Paterskerk

Vanaf 1581 -na de Reformatie- was het R.K-geloof verboden. Kampen had een schout, die dit controleerde. Maar de eigenaren van het pand stonden toe, dat er toch diensten werden gehouden en zo kwam er een ‘’huiskerk’’. In de achttiende eeuw kregen de paters het pand in eigendom.


Stadsmuur


Hier en daar komt in de Voorstraat de Middeleeuwse stadsmuur tevoorschijn. Sommige panden zijn in die muren gebouwd.
      De Voorstraat heette tot laat in de negentiende eeuw  ‘’Achter die Nije Mure’’.


De Olifant


Een andere sigarenfabriek: De Olifant.

Koornmarktspoort


Kampen telt 22 poorten. De Koornmarktspoort bevindt zich tussen de Voorstraat en de IJsselkade.

 
Klik HIER voor alle Voorstraten; incl. de mooiste, kortste en langste



 

 

Austins, Jeeps en dubbel clutchen

 Het was op de N-59 op Schouwen-Duiveland.
      Daar reed een Austin A30. Een heel klein autootje, dat er zeer goed uit zag.
De eigenaar was duidelijk een liefhebber, die er plezier in had om zijn auto te vertroetelen.

Mijn oom Gerrit was vroeger ook zo iemand. Jarenlang had hij zijn Austin wekelijks gewassen en ieder vlekje keurig weggewerkt. 
       Dat kon hij goed, want ome Gerrit was huisschilder.
Begin 1967 kreeg hij het ineens in zijn hoofd om een andere wagen te kopen. Een Renault Dauphine.

Ik mocht zijn A30 overnemen voor Fl. 150,-- Het was mijn eerste eigen auto.

 
A30

  

Een maand of vier heb ik erin gereden.
      Vaak van Breda, (waar ik toen woonde) naar Amsterdam waar mijn vriendin een etage had in het centrum.
Ineens had ik een lekke koppakking en de garagist vond het niet meer de moeite waard om de wagen te repareren.
      ‘Nee jongen, er moet een nieuwe motor in en dat is die wagen echt niet meer waard’.

Ik reed een beetje raar in dat wagentje. Althans dat vonden sommige bijrijders.
     
Ik deed bij het terugschakelen aan het zogeheten dubbel clutchen, hoewel dat helemaal niet nodig was.

Dat komt zo!..

Ik had dat geleerd in het leger. Ik haalde mijn rijbewijs in een Nekaf, een Jeep waarvan de versnellingsbak niet -volledig- gesynchroniseerd was.
       Als je terugschakelde van twee naar één moest je dubbel clutchen. Daarbij trap je je koppeling in en zet je de versnelling vrij. Je geeft een dot tussengas, trapt opnieuw de koppeling in en schakelt terug.
      De instructeurs in het leger benadrukten dat je ook bij het terugschakelen van drie naar twee moest clutchen, hoewel het daarbij niet nodig was. Maar het kon geen kwaad, vonden zij. (De auto had  maar drie versnellingen, maar had natuurlijk wel een hoge en een lage gearing)

 
NEKAF

                        

Ik had in dat leger zo vaak dubbelgeclutcht dat het een soort tweede natuur was geworden.
      Ik schat dat ik -ook na mijn A30- nog zo’n tien jaar deze gewoonte heb volgehouden.
En zelfs nu vind ik het nog leuk om af en toe te doen. Als de mensen dan vragen gaan stellen, kan ik namelijk verhalen kwijt.
     
Bijvoorbeeld over mijn kapitein in dat leger.
Op oefening in Duitsland moest ik hem regelmatig naar Bremen brengen. Hij ging dan naar een vaste hoer in de Helenenstrasse.
      De visites duurden nooit lang. ’Laat je motor maar draaien’, zei hij dan.
Als je de Nekaf een beetje kende wist je dat je die met een vinger in het contact kon starten. De kapitein wist dat natuurlijk ook.
      Tijdens een oefening had hij op deze manier mijn auto ‘geleend’. Ik hoorde dat de auto gestart werd en zag hem ermee wegrijden.
Op de terugweg toen hij teveel gedronken had, reed hij de auto in een sloot.

Ik heb toen de schuld op me genomen. "Sorry, ik moest met oorlogsverlichting rijden en heb de bocht te laat gezien''.

Daar was de kapitein mij erg dankbaar voor, want de man zou voor de Krijgsraad zijn gesleept en oneervol zijn ontslagen.
      Hij tekende daarna vrijwel ongezien ieder verzoekje van mij om een paar dagen vrij te krijgen. En dat deed ik nogal vaak.

(Eerder geplaatst: 13-08-'12) 

 Ontmoetingen in de lucht:

1. Jevgeni, een Oezbeek
2. Mira, een Zuid-Afrikaanse
3. Harald, een Noor
4. Ilse, een Vlaamse
5. Jolande, een Hollandse
6. Joe, een Samoaan
7. Nor, een Singapore-girl
8. Mariah, een Braziliaanse

Ontmoetingen in de open lucht:

1. De kapitein, een Montenegrijn
2. Salomon, een Mozambikaan
3. Meri-Tuuli, een Finse 
4. Lama Tsultrim, een Bhutanees
5. De viskoopster, een Malta-ganger
6. Marco, een Boliviaan
7. Dominee Kiss, een Hongaar in Roemenië
8. Mevr. Sobolovic, een Joegoslavische
9. Uncle Basil, een indiaan in Guyana
10: Boris, een Siberiër
11: Mr. Omar, een Soedanees
12: Arvid, een Gotlander
13: Mr. T.F. Keohane Jr.,een Yank
14: Stefan, een Tovenaar
15: De Museumdirecteur, een Mauritiaan
16: Godfrey, een Zimbabwaan
17: Bassam Abu Sharif, een Palestijn
18: De oude schilder, een Cypriotische
19: Lucky, een hond te Lesotho 
20: Mulu, een Eritreeër 
21: De dierenarts, een Belg 
22: De taxichauffeur, een Egyptenaar 
23: De uitbater, een Bosniër
24: Piia, een Estlandse 
25; De wapendrager, een kolonist op de Westbank
26: De pizzakoerier, een Geluidsliefhebber 
27: Sigurd, een IJslander 
28: De opvarende, een Helsinki-ganger
29: De luitenant-kolonel, een militair in Mozambique 
30: Stan Aerts, een veehouder in een Schierenclave
31: De Jilkiankans, een familie in Kirgizië
32: Brigita, een Letse 
33: De intrigant, een Engelsman in Griekenland
34: De kapitein, een hoerenloper in Bremen

 

 

Van nieuwbouw naar Ganzendiep

Voorstraten vind je vooral in dorpen en stadjes op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Maar ze zijn er ook in andere provincies. In België zijn er een paar net als in Zuid-Afrika. En er is er één op Sint Maarten in de Caraïben.   
      De Voorstraat, die vaak van de haven -of de dijk- naar het centrum gaat, is vrijwel altijd de belangrijkste straat. De mooiste panden, de beste winkels, het -voormalige- raadhuis en ook een kerk.
      Aan de hand van oude ansichtkaarten en recente foto’s portretteer ik een aantal van die Voorstraten.

Hoe was het en hoe ziet het er nu uit.


Grafhorst Overijssel

Dit is de Voorstraat in Grafhorst. Eén van de kleinste stadjes in Nederland (stadsrechten in 1313).
      Het ligt vlakbij Kampen in Overijssel en heeft niet meer dan 1.000 inwoners.
De Voorstraat is kort en kent nog een paar wat oudere woningen.

      

In 1849 werd Grafhorst getroffen door een enorme brand waarbij vrijwel alle huizen en andere gebouwen werden verwoest.
      De oude foto is uit het begin van de vorige eeuw, Sinds die tijd is er behoorlijk wat gerenoveerd.


Oud Gemeentehuis

 

Dit is het voormalig gemeentehuis. Een man, die voorbij fietst bevestigt dat.
      Grafhorst was tot 1937 een zelfstandige gemeente. Toen ging het naar IJsselmuiden en sinds 2001 maakt het deel uit van de gemeente Kampen.


Ganzendiep


De Voorstraat raakt het Ganzendiep, een water dat in verbinding staat met de IJssel.


Eiland van Kampen



Aan de overkant ligt het eiland van Kampen

Nieuwbouw


Er breken mooie tijden aan voor de Grafhorster Voorstraat, want er worden nieuwe huizen gebouwd.


Klik HIER voor alle Voorstraten; incl. de mooiste, kortste en langste

 

 


 

Subcategorieën