Een eksentriek komponist
Het maandblad Tirade werd in 1957 opgericht door Geert van Oorschot. Het bestaat nog steeds. In de eerste jaargang verscheen in het augustusnummer het gedicht Monument voor Bart Visse. Geschreven door J.J. Klant (1915-1994).
Johannes Jacobus (Joop) Klant was hoogleraar Staathuishoudkunde aan de Universiteit van Amsterdam.
Daarnaast was hij prozaïst (De geboorte van Jan Klaassen) en schreef hij veel over zijn vakgebied.
Hij was ook een muziekliefhebber en schreef daar soms gedichten over. Maar wie de ‘’eksentrieke komponist’’ Bart Visse was, heb ik niet kunnen vinden en ook is mij onduidelijk wie de pianiste in dit gedicht is.
Dat maakt het allemaal een beetje mystiek.
Van J.J.Klant
Monument voor Bart Visse
Zij streelt piano Zij speelt zich naakt Zij was nog nooit zo jarig, Bij wijze van versiering |
J.J.Klant lijkt me zo’n dichter, die nooit tevreden was en bleef schaven aan zijn tekst.
In een bundel die later verscheen vond ik hetzelfde gedicht met een aantal wijzigingen.
In de eerste strofe wordt ''de afwezige'': ''afwezigen'' en ''lichtjes'' veranderen in ''lichten''.
In de tweede wordt ‘’zij speelt zich naakt’’: ‘’zij zweet zich naakt’’
‘’en slikt zichzelve in’’: ''en slikt zich helemaal in’’
‘’duikt weer op’’ : ''duikt telkens op’’
‘’ Na elk’’ wordt ‘’Bij elk’’
‘’Met onderwijs
wordt hier niets bereikt’’
verandert heel drastisch in
‘’Aan de deur
wordt niet gekocht’’
In de voorlaatste strofe wordt
‘’In de geschubde hand
van ’t spierwit opperwezen’’
samengevat tot:
‘’In het geschubde opperwezen’’.
De laatste strofe is geheel vervallen.
Misschien heeft ''de onbekenden komponist'' hier wel de hand in gehad.
Bart Visse en de pianiste hadden natuurlijk samen meer dan iets ''heel persoonlijks''.
Klik HIER voor alle ZoekPoëzie