Beelden (779)

 

PINDAKAAS EN DE DOOD


(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

   

Nog nooit eerder gezien. Zomaar omdat ik over het internet zwierf kwam ik de LIVE STREAM MOSUL tegen. Directe beelden vanuit de door IS belegerde stad Mosul in Irak.
     
Er zijn daar geen journalisten. Niets wordt uitgelegd of geduid. Nee het zijn de “gewone mensen” die hun smartphone richten op het slagveld en wat zien we dan.. Een half verwoeste stad in de woestijn, oprukkende tanks, vaak verkleed als huisjes (ook daar doet Hans Klok zijn werk), dode koeien, ingestorte wooncomplexen, en veel rook.

De beelden worden begeleid door een geluidskanaal, waar (vermoedelijk) Irakezen in het Engels en Arabisch over van alles en nog wat kletsen en heel af en toe iets over de beelden zeggen, maar meestal niets.
      En wat nog vreemder is: aan de rechteronderkant van het scherm is een chatkanaal zichtbaar waar anonieme chatters die elkaar “dude” noemen over de meest onzinnige zaken communiceren. Dude J. Weinberg vraagt aan een andere dude waar de beste peanutbutter te koop is. En dat alles terwijl recht in beeld het doden is begonnen. En ze kijken maar heel ten dele naar de verschrikkelijke beelden. Voor hen is het een videogame.

Oorlog thuis op schoot.


Klik HIER voor alle Photosophieën

 

 

Van Osh naar Sary-Tash


  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

 

 

 

Ons Doel Is Ontspanning

    

Mijn vriend en oud VPRO-collega Klaas Vos is sinds maart 2009 dominee in Ossendrecht & omstreken. Hij is daar inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Trouw supporter ook van de plaatselijke voetbalclub ODIO (Ons Doel Is Ontspanning).
      Zoals veel clubs in Nederland heeft ODIO dringeld geld nodig en daarom heeft hij zijn eigen reclamebord op het veld laten aanbrengen.

Klaas is een verlicht dominee. Geen enkel probleem dus dat ODIO van oudsher een Rooms Katholieke vereniging is.

 

 

 

 

ACHTERHAALDE ONZIN


(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

Wat te doen of laten met totale achterhaalde onzin. Schrijven, er over bellen, petities…

Waarom gaat het hier? De NPO, nationale publieke omroep.

Kijk, als je je abonneert op een krant zou het je absurd voorkomen dat je die krant alleen mag lezen op een door de krant vooraf bepaald tijdstip. Je zou je abonnement meteen opzeggen.

Maar zo is het dus wel bij de Nederlandse radio en televisie. Hilversum maakt uit wanneer je iets mag horen en zien.

Dat heeft alles te maken met de ontstaansgeschiedenis van die media. Het begon rond 1920 met de radio en later in de vijftiger jaren met de televisie. Etherschaarste was het probleem. Dus kwamen er verdeelsleutels waarmee werd bepaald wie op welk tijdstip “in de lucht was”.

We zijn nu bijna honderd jaar verder en men gaat vrolijk op de oude voet voort….

Inmiddels is er NETFLIX. De kijker bepaalt zelf naar welke film hij of zij wil kijken en op welk tijdstip.

Inmiddels is er SPOTIFY. De luisteraar bepaalt zelf naar welke muziek hij of zij wil luisteren en op welk tijdstip.

Reclame is er wel, maar die kan je voor een gering bedrag afkopen. Weg met die vervelende onderbrekingen.

Wat dient er dus te gebeuren? Weg met al die zenderparken, weg met al die besturen, weg met de managers, weg met veel van de omroepbladen die er alleen maar zijn om al die uitzendtijdstippen bekend te maken. Dat hoeft niet meer want de hele inhoud ( ik heb een hekel aan het woord content) is er ALTIJD.

Een sterk vermagerde opzet dus maar wel gericht op het publiek.

Zo maar doen?

   

 

 Klik HIER voor alle Photosophieën

 


De Zaak P.M. (of)

De ontdekking van het fenomeen Zeeuws Licht


Flessen en bakjes


Het heet The Case P.M. Een kunstproject van Loek Grootjans. Een zoektocht naar het ZEEUWS LICHT voor de kust van Domburg op Walcheren Zeeland. Het lijkt de titel van een detectiveverhaal. In zekere zin is het dat ook.
      P.M. staat voor Piet Mondriaan, één van de grootste Nederlandse schilders uit de vorige eeuw. En de zaak heeft betrekking op de ontdekking van het ZEEUWS LICHT, die Mondriaan deed in 1908. Dat gebeurde aan de Noordzeekust iets ten zuiden van Domburg richting Westkapelle.
      Hij maakte toen één van zijn beroemdste schilderijen:


View from the Dunes with Beach and Piers Domburg



Loek Grootjans ging een jaar lang wekelijks naar die plek bij Domburg. Hij goot iedere keer anderhalve liter zeewater in een fles en liet dat deels verdampen. In petrischalen sloeg hij de zoutkristallen op.
      Dat alles wordt momenteel tentoongesteld in De Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg. 


Zoutkristallen



Grootjans ontdekte dat de zoutkristallen in de zomer veel groter zijn dan in andere jaargetijden. Door stromingen voor de kust vanuit Oost- en Westerschelde en uit de Noordzee stijgen die kristallen op en zorgen voor een weerkaatsing.
      Dat veroorzaakt dan weer het Zeeuws Licht, waardoor de Noordzee hier bijvoorbeeld veel meer blauwtinten vertoont dan op andere plekken aan de Noorzeekust.


Documentatie



De kunstenaar documenteerde al zijn bezoeken. Ondermeer de tijden van bezoek, de temperatuur van het water, gegevens over eb en vloed etc.


Zeekaarten

                    

Hij maakte voorts zeventien zeekaarten en stelde een videoproject samen met vele foto’s van het ‘fenomenale’ licht.


Storage for Distorted Matter.



De zaak P.M. is onderdeel van een veel groter project dat Grootjans de titel Storage for Distorted Matter gaf. Dat begon in 2008.
      Hij verzamelde voor dit project ondermeer de grond waarop Vincent van Gogh geboren werd en water waarin drenkelingen op Vlieland zijn aangespoeld. Ik heb geprobeerd die titel te vertalen en kom dan tot Opslag van Bewerkte (Verwerkte) Materie. Zoiets. 


Het Zeeuws Licht



Ik ben zelf even naar Domburg gegaan. 
      In de buurt is het Badpaviljoen, een mooie plek aan zee met een terras. De vissoep is er uitstekend.

 

Subcategorieën