RADIO

 

(Door Peter Flik, photosooph te Hongarije)

 

 

Ondanks een lichte weerzin toch maar geluisterd naar de afscheidsuitzending van de wereldomroep. Niet vierentwintig uur, dat houdt geen mens vol. De weerzin nam alleen maar toe, wat een zelfvoldaanheid, wat een gebrek aan zelfkennis. Snoevend is misschien wel het juiste woord voor de misere van het afscheid.
      Ik realiseerde me heel goed hoe lang die collega's op een volkomen dood spoor gereden hebben. Dat Nederlanders in verre landen via die wereldomroep kontakt met het vaderland konden onderhouden, werd herhaaldelijk naar voren gehaald. Al heel veel jaren een achterhaald uitgangspunt om zoveel geld uit te geven en zoveel moeite te doen. Die Nederlanders kunnen prima kontakt onderhouden via mobiele telefoons, skype, internet etc. Daar is die omroep helemaal niet meer voor nodig. Het is goed dat die onzin uiteindelijk is opgehouden. Het niet te stoppen containerschip van buitenaf afgeremd.
     
Natuurlijk zou iemand dat wat ik nu ga opschrijven als verraad kunnen gaan zien. Zelf zie ik het niet zo. Ik schrijf het gewoon op.
Ook de binnenlandse omroep is veel te duur, ook een soort niet te stoppen containerschip.
      Ik leg een plan voor om het allemaal veel eenvoudiger en goedkoper te gaan doen. In punten dan maar!

 

1. De omroepverenigingen worden opgeheven. Reden: kostenverslindende organisaties die alleen maar vertraging veroorzaken. Ik werkte bijna vijf en dertig jaar voor de omroep VPRO, zag uit mijn ooghoeken wel eens lui van die vereniging vergaderen, maar heb nooit één van hen gesproken. Het vrijkomende geld gaat naar de programma's.

2. Er komen vijf bedrijven die de vijf radiozenders gaan organiseren.

3. Per bedrijf één directeur, een paar adviseurs, en programmamedewerkers.

4. Een apart bedrijf voor ondersteunende diensten ten dienst van alle bedrijven.

5. Het mediapark wordt verkocht aan Ronald van der Most die er een mediaspeelpark van gaat maken. Ik schrijf het niet op maar ook de televisie verdwijnt van het park. Van der Most kocht ooit de kerncentrale Kalkar en maakte er een vrijetijdspark van. Zoiets kan hij ook met dat Hilversumse mediapark gaan doen. Men kan er radio en televisieprogramma's leren maken of gewoon voor je genoegen gaan spelen.

6. Zes flats in Amsterdam of zo worden gehuurd en een gering aantal mensen houden daar kantoor.

7. Alle uitzendingen worden niet meer door de ether uitgezonden, maar uitsluitend nog via de kabel en het internet.

8. Al die Lopikachtige torens worden niet meer gebruikt.


Door de enorme kostenbesparingen die alleen al hierdoor wordt bereikt worden luisteraars in staat gesteld om tegen een zeer goedkoop tarief een internetradio aan te schaffen.

 

Radioindeling.

Radio 1. Nieuws, sport, achtergrondinfo. Verkeersinfo, weg er mee. Wel reklame.

Radio 2, in samenwerking met Google een opzoekstation. Via internet aan te vragen info. Ook reklame. Geen nieuwsbulletins.

Radio3, muziekradio. Er worden zo'n tien kanalen geopend die muziek per genre gaan uitzenden. Pop, jazz, latin etc. etc. Reklame, geen nieuwsbulletins.

Radio 4. Klassiek. Uitbesteed aan bijvoorbeeld het internetstation Radio Venice. Die zenden vier en twintig uur per dag uit en zeggen zelden wat. De noodzakelijk informatie staat op het scherm. Geen reklame. Geen nieuwsbulletins.

Radio 5. Komt alleen tot leven bij bijzondere gebeurtenissen: kamerdebatten, parlementaire onderzoeken, bijzondere sportevenmenten. Reklame. Geen nieuwsbulletins.

Radio 6. Weg ermee.

Dit plan geeft enorme besparingen.
     
Zullen we het zo maar doen?

 

Klik HIER voor alle Photosophieën