Algemeen (289)

 

Autootje wassen op Bahrain

  

Een maand geleden plaatste ik een stukje over het pontje tussen Wijk bij Duurstede en Beusichem. Het was daar tot mijn lichte verbazing namelijk verboden om je auto te wassen.

      
      Ik kreeg in reactie hierop onderstaande foto opgestuurd van Rolf Weijburg. Hij nam deze foto in 2010 bij de stad Riffa op Bahrain, een eilandenrijkje in de Perzische Golf.

 

Riffa Bahrain

Rolf wist niet waarom dat bord daar stond. 
      Ik kan een paar dingen verzinnen.

      In dit gebied is water schaars en vaak duurder dan olie. Om water te sparen wordt het particulieren verboden hun auto te wassen omdat ze niet spaarzaam met het water omgaan.

      Milieuredenen kunnen een rol spelen. Bij autowassen op straat komen er vervuilende producten vrij die in het oppervlaktewater en zelfs in waterzuiveringsinstallaties terecht kunnen komen. Je moet dan denken aan olie- en rubberresten, shampoos en zware metalen.

AutoSpa Bahrain

                   

De meest voor de hand liggende verklaring lijkt mij overigens de lobby van garagehouders en autowasbedrijven.

      Kijk eens naar deze foto van de AutoSpa wasinstallatie op Bahrain. Als je hier je auto laat wassen komt er vijf man personeel aan te pas.
      Een verbod om het zelf te doen lijkt dan nodig om al die mensen aan het werk te houden.

Verderop in Bahrain trof Rolf dit bordje.
      Je zult weten dat je in een oliestaat bent als je het in je hoofd zou halen om hier bijvoorbeeld te gaan kamperen.
 

Emiraat Sharjah

In het Emiraat Sharjah -onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten- is het overigens overal verboden om je auto te wassen. Dit op straffe van een boete van 500 Dirham, ongeveer 90,--
      En ook in Nederland is de BOVAG , brancheorganisatie van garagehouders en autowasbedrijven, dit jaar een actie begonnen om het wassen op straat te verbieden of in ieder geval te ontmoedigen.

 

 

 Teutoonse plassertjes in Utrecht


Een tijdje geleden was er een Groen Links wethouder die verklaarde dat hij altijd plaste als hij onder de douche stond. Dat was namelijk goed voor het milieu en het spaarde water dat je anders door de toiletpot zou spoelen. Dat hij dan in zijn eigen pis stond te watertrappelen deed er kennelijk minder toe. De man kreeg ook weinig bijval want hij besefte niet goed, dat in maatschappijen waar een werkelijk tekort aan water is dit soort maatregelen soms uit noodzaak wordt aangeraden.

      Nu is er in Utrecht onder leiding van een andere Groen-Links wethouder een plan aangenomen om dieselauto‘s ouder dan vijftien jaar uit de binnenstad te weren.

      Dat is jammer voor mijn vrienden en kennissen in Utrecht, want ik ben eigenaar van een Citroën XM Diesel Turbo uit 1997. En riskeer dus vanaf 2015 een boete van 200,-- als ik toch die binnenstad inga. Als die maatregel tenminste doorgaat, want daar heb ik zo mijn twijfels over. Het is ook simpele symboolpolitiek.
      Mijn auto wordt goed onderhouden en wordt ieder jaar APK-gekeurd. Een roetmeting bij de diesel is verplicht. Dus ik begrijp niet zo best hoe je een goedgekeurde auto kunt weren. Hier lijkt mij juridisch wel wat te halen. 

      Opportunistische politiek ook, want waarom oude benzineauto’s wel toelaten
     
De enige reden die ik kan bedenken is dat er veel meer oude benzineauto’s zijn dan dieselauto’s. Het zou teveel administratieve rompslomp worden. En wat te denken van al die onrust bij bezitters van oude auto’s die in de binnenstad van Utrecht wonen?
      En wat te denken van de opstandige onrust die bij de Utrechtse middenstand zou uitbreken na zo’n maatregel?

 Maybach 1939


Toen ik wat ging zoeken op autosites kwam ik deze prachtige auto tegen. Een Maybach uit 1939. Die mag dus gewoon de Utrechtse binnenstad in.
     
Ik vroeg aan mijn voormalig VPRO-collega Wim Bloemendaal, die veel van auto’s weet om wat bijzonderheden over deze auto.

Zijn antwoord:

Beste Ronald,
Nog even op zoek gegaan naar gegevens over "jouw" Maybach", product van Maybach Motorenbau GmbH in Friedrichshafen, Bodensee.
Lastig vast te stellen om welk type het gaat, want men maakte zowel zes- als twaalfcylinders (laatstgenoemde wagens droegen de naam "Zeppelin" V12-motor, inhoud 6922cc, topsnelheid 160km/u.)
Het lijkt me een SW42 met een zescylindermotor met een inhoud van 4,2 liter. Vierversnellingsbak plus een zogenaamde Geländegang. Topsnelheid 140 km/u.
De carrosserie komt van een speciaal bedrijf.
Hartelijke groet,
Wim

Hij is overigens geen echte liefhebber van deze auto want:

‘Mij te teutoons en daarom heb ik het er niet zo op. Mijn favoriete merk is Voisin. Heel eigenzinnige Franse constructeur, maar veel minder bekend dan Ettore Bugatti. Hier
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/search?q=Voisin vind je aantal van zijn creaties.’

 

 


Geplaatst in oktober

 

31 oktober: Frasen 185; Zakkenvullerszeggersgilde
30 oktober: Photosophieën 193; Journaal 24
29 oktober: Nieuwe woorden 77; Roeptoeteren met een vingerpisool
28 oktober: Algemeen 182; De Vijf van Greup
27 oktober: Goedemorgen 372; Cyberspionnen & seksverslaafden
26 oktober: Korte gedichten 14: Harry Scholten
25 oktober: Media 109; De spinsels van Ronnie Glas (O)
24 oktober: Frasen 184; Nadruppelen
23 oktober: Photosophieën 192; Moeder & Oma
22 oktober: Honkbal 88: World Series; de verschrikkelijke baardmannen
21 oktober: Familie 93; Achterwerk, forum voor kinderen
20 oktober: Algemeen 181; Een nostalgisch kabelpontje
19 oktober: Frasen 183; Ach ja....DE RADIO
18 oktober: Nieuwe woorden 76, Guichelheiligheid
17 oktober: Goedemorgen 369; Nieuwe participatiesamenleving
16 oktober: Photosophieën 191.; Verdriet
15 oktober: Media 108; De reutelende XEROX 615
14 oktober: Familie 92; Ronnie & Keet
13 oktober: Museum Ongehoord 43; Palestijns optimisme
12 oktober: Photosophieën 190; Het personeelsuitstapje
11 oktober: Media 107; De spinsels van Ronnie Glass (Q)
10 oktober: Frasen 182; Peterseliepapillen
9 oktober: Photosophieën 189; Applefan
8 oktober: Voorstraten 58; Voorschoten Zuid-Holland
7 oktober: Aardrijkskunde 43; Vergeten koninkrijken
6 oktober: Algemeen 180; Druipers & berelullen
5 oktober: Photosophieën 188; Verhaallijnen
4 oktober: Zoekpoëzie 47: J.B. Charles
3 oktober: Frasen 181; Dates
2 oktober: Media 106; De spinsels van Ronnie Glas (F)
1 oktober: Algemeen 179; Geplaatst in september

De Vijf van Greup

 

Ik moet bekennen dat ik er tot voor kort niets vanaf wist. Maar vlak bij mij in de buurt speelde zich in 1941 een oorlogsdrama af. Op 7 augustus maakte een Britse Wellington bommenwerper op een akker bij het dorpje Greup in de Hoeksche Waard een noodlanding. De bemanning onder leiding van J.A. Walker werd door de plaatselijke bevolking geholpen aan kleding, voedsel en onderdak.
      Die hulp werd vijf mensen fataal; ze werden op 19 september gefusilleerd.

Vorige maand werd vlakbij de plaats van die noodlanding een monumentje onthuld. Het is een ontwerp van Eelse Bies en is een verwrongen propeller van de betreffende bommenwerper.

      Een respectvol monument. Het staat aan de Stougjesdijk vlakbij het gehucht Greup.

De geschiedenis bleef lang onbekend. Ook al omdat er nauwelijks over gesproken werd. Tot de nabestaanden een stichting oprichtten en de geschiedenis zich ging ontrollen.

      De bemanning van het vliegtuig werd geholpen door de bevolking, maar werd snel opgepakt door de Duitsers. Net als veertien inwoners die hulp hadden geboden. Daarvan werden er vijf ter dood veroordeeld. Zij werden op een nog steeds onbekende plek vermoord. De stoffelijke resten zijn nooit teruggevonden.

Het waren Bastiaan Arie Barendrecht (22), Joris de Heus (52), Pieter Wouter Kruythoff (29), Arie van Steensel (26) en Arie van der Stel (60).

 

 

 

 

Autowassen verboden!!

Het kabelpontje tussen Wijk bij Duurstede en Beusichem doet er minder dan vijf minuten over om de Neder-Rijn over te steken.

Als je hier alleen fietst ben je twee personen.
      En.... wie oh wie zou er op het bijzondere idee gekomen zijn dat mensen in die tijd op dat bootje hun auto zouden willen wassen?

      Maar waarom zou het eigenlijk niet mogen?

Zou god hierachter zitten? 

 

Nee dus!
Van Rolf Weijburg kreeg ik dit plausibele antwoord:

Het gaat niet om het autowassen op de pont, maar aan de kade. Rijen wachtende auto's werden ooit "overspoeld" door autowassende Wijkse jeugd...
Groet,
Rolf
 

 

 

 

Subcategorieën